«Η επιστήμη προσφέρει τη δυνατότητα στους ανθρώπους να ικανοποιούν τις ανάγκες τους. Δεν κάνει όμως τίποτε για να τους αλλάξει.» -John Gray
Στις αρχές του 19ου αιώνα ο Τόμας ντε Κουίνσι έγραψε ότι το ένα τέταρτο της ανθρώπινης δυστυχίας έγκειται στον πονόδοντο. Μπορεί κάλλιστα να είχε δίκιο. Η οδοντιατρική με αναισθησία είναι καθαρή ευλογία. Το ίδιο ισχύει για το καθαρό νερό και τις τουαλέτες με καζανάκι. Η πρόοδος είναι γεγονός. Ακόμα και έτσι όμως, η πίστη στην πρόοδο είναι προκατάληψη.DOCTV.GR | UNSPLASH
5 Ιουλίου 2022
Η επιστήμη προσφέρει τη δυνατότητα στους ανθρώπους να ικανοποιούν τις ανάγκες τους. Δεν κάνει όμως τίποτε για να τους αλλάξει. Σήμερα δεν είναι διαφορετικοί απ' ό,τι παλαιότερα. Υπάρχει πρόοδος στη γνώση, αλλά όχι στην ηθική.
Η ιστορία δεν είναι πρόοδος ή παρακμή, αλλά περιοδικά κέρδη και περιοδικές απώλειες.
Αυτό αποτελεί κρίση τόσο της επιστήμης όσο και της ιστορίας, καθώς και άποψη κάθε θρησκείας του κόσμου. Η αύξηση της γνώσης είναι πραγματική και -εκτός από μια παγκόσμια καταστροφή- είναι πλέον αμετάκλητη. Η βελτίωση στη δημόσια πολιτική και την κοινωνία είναι εξίσου πραγματική, ωστόσο προσωρινή. Είναι βέβαιο ότι θα χαθεί.Η ιστορία δεν είναι πρόοδος ή παρακμή, αλλά περιοδικά κέρδη και περιοδικές απώλειες. Η πρόοδος της γνώσης μας εξαπατά κάνοντας μας να θεωρούμε πως διαφέρουμε από άλλα ζώα, ωστόσο η ιστορία μας δείχνει πως δεν διαφέρουμε.
Αχυρένια σκυλιά, Σκέψεις για τους ανθρώπους και άλλα ζώα - Gray, John (Εκδ. Οκτώ). Στα "Αχυρένια σκυλιά" ο John Gray αντιμάχεται τις αστόχαστες πεποιθήσεις των σκεπτόμενων ανθρώπων και προσφέρει μια εξαιρετικά διεισδυτική ματιά για την ανθρώπινη κατάσταση. Ξεκινώντας με την παραδοχή ότι ο άνθρωπος δεν κατέχει μια προνομιούχα θέση σε σχέση με άλλα ζώα και το φυσικό του περιβάλλον εξαπολύει μια δριμεία επίθεση στην ανθρωπιστική πεποίθηση που βλέπει τον άνθρωπο να κυριαρχεί τη Γη, να υπερβαίνει κάθε φυσικό όριο, να ελέγχει το περιβάλλον του και την ίδια του τη μοίρα. Όπως γράφει και ο ίδιος «οι περισσότεροι άνθρωποι πιστεύουν πως ανήκουν σε ένα είδος που μπορεί να κυριαρχήσει στο πεπρωμένο του. Αυτό είναι πίστη, όχι επιστήμη».
Διαβάστε επίσης:
Ραφαηλίδης: Αισθητική, η ηθική του μέλλοντος
Η ιστορία της Ηθικής
εμφάνιση σχολίων