Η Ομορφιά της Ύπαρξης. 1917. Ένα Ψηλό Κορίτσι. Corpus Christi. Ουπς! Ο Νώε Έφυγε. @9: Στα Εννιά. Η Νύχτα τ' Αγι' Αντώνη [Μακρόνησος Β11]. Περσόνα
Η ΟΜΟΡΦΙΑ ΤΗΣ ΥΠΑΡΞΗΣ: Ο Ρόι Άντερσον, ο Σουηδός μάστορας του σουρεαλισμού που μας έχει χαρίσει εξαιρετικές ταινίες όπως το Ένα Περιστέρι Έκατσε σε ένα Κλαδί... και το αριστουργηματικό, Τραγούδια Από τον Δεύτερο Όροφο, επιχειρεί για άλλη μια φορά να μιλήσει για τα μυστήρια της ανθρώπινης ύπαρξης, πάντα με το χαρακτηριστικό στυλ στο οποίο μας έχει συνηθίσει.ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ [email protected]
9 Ιανουαρίου 2020
Πρόκειται για ένα στοχασμό πάνω στην ανθρώπινη ζωή, την ομορφιά, τη σκληρότητα, το μεγαλείο της, αλλά και τις όποιες κοινοτοπίες της. Εξελίσσεται μέσα σε μια ονειρική ατμόσφαιρα, με οδηγό έναν αφηγητή που θυμίζει τη Σεχραζάτ από τις Χίλιες και Μία Νύχτες. Ασήμαντες στιγμές παίρνουν τη σημασία που τους αρμόζει σε ιστορικά γεγονότα: ένα ζευγάρι ίπταται πάνω από την Κολωνία εν καιρώ πολέμου, στο δρόμο τους προς ένα πάρτι γενεθλίων, ένας πατέρας σταματά μέσα στη βροχή για να δέσει τα κορδόνια της κόρης του, έφηβα κορίτσια χορεύουν έξω από ένα καφέ, ένας ηττημένος στρατός κατευθύνεται προς ένα στρατόπεδο αιχμαλώτων πολέμου.
Σε ένα συνδυασμό ωδής και θρήνου, με τον ανυπέρβλητο και πολύ χαρακτηριστικό τρόπο του, ο Ρόι Αντερσον παρουσιάζει ένα καινούργιο καλειδοσκόπιο όλων όσων είναι παντοτινά και ανθρώπινα, μέσα στην ατελείωτη ιστορία της ευάλωτης φύσης της ύπαρξης. Πρόκειται για ακόμη ένα κινηματογραφικό ποίημα αφιερωμένο στους θεατές που αγαπούν το σινεμά του Σουηδού δημιουργού, το οποίο κινείται ανάμεσα στη τέχνη του κινηματογράφου και τη ζωντανή φύση μιας εικαστικής εγκατάστασης. Βραβείο σκηνοθεσίας στο φεστιβάλ Βενετίας.
Info: Η Ομορφιά της Ύπαρξης (Om det oändliga/About Endlessness). Δραματική. Σουηδία, Γερμανία, Νορβηγία 2019. Πρεμιέρα: Πέμπτη 9 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία: Ρόι Άντερσον. Παίζουν: Μπενγκτ Μπέργιους, Ανγια Μπρομς, Μαρί Μπούρμαν, Αμάντα Ντέιβις. Διανομή: Ama Films.
1917: Στην καρδιά του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, δύο νεαροί Βρετανοί στρατιώτες, ο Σκόφιλντ, ο Τζορτζ ΜακΚέι που γνωρίσαμε στο Pride και ο Μπλέικ τον οποίο υποδύεται ο Ντιν-Τσαρλς Τσάπμαν, αναλαμβάνουν μια δύσκολη και επικίνδυνη αποστολή. Σε μια μάχη ενάντια στο χρόνο, πρέπει να περάσουν στα εδάφη του αντιπάλου και να παραδώσουν ένα μήνυμα που θα σταματήσει τον εγκλωβισμό εκατοντάδων στρατιωτών σε μια θανάσιμη παγίδα στημένη με δόλιο τρόπο από τους Γερμανούς, ανάμεσα στους οποίους είναι και ο αδερφός του Μπλέικ.
Η ταινία του Σαμ Μέντες που κέρδισε τη Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Δραματικής Ταινίας και Σκηνοθεσίας τη περασμένη Κυριακή, είναι στη πραγματικότητα περισσότερο ένα τεχνικό και λιγότερο ένα καλλιτεχνικό επίτευγμα. Βασισμένη στις ιστορίες από το Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο του παππού του σκηνοθέτη και σε ιστορικά στοιχεία σε σχέση με τη στάση των Γερμανών εκείνη την ημέρα του Απρίλη του 2017, το σενάριο των Μέντες και Κρίστι Γουίλσον-Κερνς, στέλνει δυο φαντάρους στα εγκαταλειμμένα χαρακώματα και στα εδάφη του εχθρού, σε μια μάχη ενάντια στο χρόνο. Γυρισμένη σαν να είναι ολόκληρη ένα μονόπλανο, δεν συμβαδίζει ωστόσο με το πραγματικό χρόνο, καθώς νυχτώνει και ξημερώνει ξανά, μέσα στα 119 λεπτά της διάρκειάς της.
Δεν είναι αντιπολεμική όπως αναφέρουν κάποιοι, εκτός και αν το να δείχνεις τη φρίκη του πολέμου θεωρείται από μόνο του ως ένδειξη αντιπολεμικής διάθεσης, αλλά ούτε και ηρωική με μια μιλιταριστική, ψευτοπατριωτική έννοια. Μπορεί ο θεατής να θέλει να σωθούν τελικά οι καλοί Βρετανοί, όμως οι ήρωες της ιστορίας ενδιαφέρονται κυρίως να σώσουν τον αδερφό του ενός από αυτούς. Σαν εκτέλεση είναι εντυπωσιακή με το συγχρονισμό των ηθοποιών και όλων των υπόλοιπων στοιχείων, τη κίνηση της κάμερας και τα πολεμικά εφέ με τους πυροβολισμούς και τις εκρήξεις, ακόμη και όταν φαίνεται καθαρά πως υπάρχει μοντάζ σε τακτά διαστήματα. Κατά τη διάρκεια της νύχτας η αφήγηση αποκτά μια σχεδόν ονειρική υφή που είναι κατά τη γνώμη μας και το καλύτερο κομμάτι της σε ό,τι αφορά το καθαρά καλλιτεχνικό μέρος της, με τον διευθυντή φωτογραφίας Ρότζερ Ντίκινς (Blade Runer 2049, Skyfall), να κάνει θαύματα.
Εντυπωσιακός είναι και ο Τζορτζ ΜακΚέι τόσο για την ερμηνεία του, όσο και για τον συγχρονισμό του με τα τεκταινόμενα. Από εκεί και πέρα, η ταινία δεν εμβαθύνει στη θεματική του πολέμου, παρά μόνο για λίγο σε αυτή των ανθρώπινων σχέσεων, καθώς κύριο μέλημά της είναι το να υπηρετήσει με το καλύτερο τρόπο, την δεξιοτεχνικά δοσμένη και αγωνιώδη φόρμα της.
Info: 1917. Δραματική Πολεμική Περιπέτεια Αγωνίας. ΗΠΑ, Βρετανία 2019. Πρεμιέρα: Πέμπτη 9 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία: Σαμ Μέντες. Παίζουν: Τζορτζ ΜακΚέι, Ντιν Τσαρλς Τσάπμαν, Κόλιν Φερθ, Ντάνιελ Μέις, Μπένεντικτ Κάμπερμπατς. Διανομή: Odeon.
ΕΝΑ ΨΗΛΟ ΚΟΡΙΤΣΙ: Λένινγκραντ, 1945.Ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος έχει αφήσει την πόλη σε συντρίμμια, τους ανθρώπους εξαντλημένους σωματικά και ψυχικά. Η πολιορκία τελείωσε αλλά η μάχη για τη ζωή συνεχίζεται. Δύο νεαρές γυναίκες, η Ίγια και η Μασά προσπαθούν να ξαναφτιάξουν τη ζωή τους.
Ένα στιβαρό δράμα εποχής από τον νεαρό Ρώσο σκηνοθέτη Καντεμίρ Μπαλάγκοφ, που επέστρεψε για δεύτερη φορά στο Φεστιβάλ Καννών μετά το Οι Δικοί μου Άνθρωποι (Βραβείο FIPRESCI, 2017). Η ταινία κινείται ανάμεσα στο νοσοκομείο που δουλεύει η Ίγια η οποία πάσχει από ένα σύνδρομο που την παγώνει και το μικρό διαμέρισμα που μοιράζεται με ένα μικρό αγόρι γιο της πρώην συναγωνίστριά της Μάσα η οποία επιστρέφει από τον πόλεμο για να ζήσει μαζί τους. Ένα καταστροφικό γεγονός θα δοκιμάσει τη σχέση των δύο γυναικών δίνοντας στη ταινία νότες αρχαιοελληνικής τραγωδίας.
Κλειστοφοβική και έντονα δραματική, με υπέροχη φωτογραφία που κινείται στις αποχρώσεις του πράσινου, του κόκκινου και της σκουριάς, η ταινία κέρδισε το Βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας & FIPRESCI, Un Certain Regard Φεστιβάλ Καννών και είναι η υποψηφιότητα της Ρωσίας για Όσκαρ Καλύτερης Διεθνούς (βλέπε Ξενόγλωσσης), Ταινίας.
Info: Ένα Ψηλό Κορίτσι (Dylda/Beanpole). Δραματική. Ρωσία 2019. Πρεμιέρα: Πέμπτη 19 Δεκεμβρίου. Σκηνοθεσία: Καντεμίρ Μπαλάγκοφ. Παίζουν: Βικτόρια Μιροσνιτσένκο, Βασιλίσα Περιλίγκινα, Αντρέϊ Μπίκοφ. Διανομή: Seven Films.
CORPUS CHRISTI: Το Corpus Christi είναι η ιστορία του νεαρού Ντάνιελ, ενός 20χρονου που βιώνει πνευματική μεταμόρφωση κατά τη διάρκεια της παραμονής του στο αναμορφωτήριο. Θέλει να γίνει ιερέας αλλά αυτό είναι αδύνατο εξαιτίας του ποινικού του μητρώου. Όταν τον στέλνουν να εργαστεί στο ξυλουργείο μιας κωμόπολης, κατά την άφιξή του προσποιείται τον ιερέα και καταλήγει να αναλάβει καθήκοντα στην τοπική ενορία. Η άφιξη του νεαρού χαρισματικού ιεροκήρυκα δίνει την ευκαιρία στην τοπική κοινωνία, που ταλανίζεται από ένα τραγικό συμβάν, να αποκαταστήσει την ισορροπία της.
Τα όρια ανάμεσα στη αληθινή και τη υποκριτική πίστη εξερευνά η ταινία του Πολωνού Γιαν Κομάσα, η οποία βασίζεται σε ένα πραγματικό γεγονός. Θέματα περί σωτηρίας, θυσίας, ανταπόδοσης, εκδίκησης και λύτρωσης εξετάζονται με διεξοδικό τρόπο σε μια καλλιτεχνικού βεληνεκούς ταινία που είναι ανάμεσα στις10 υποψήφιες διεθνείς ταινίες για τα Όσκαρ 2020 (θα ανακοινωθούν τη Δευτέρα 13 Ιανουαρίου) και που διαθέτει έναν χαρισματικό πρωταγωνιστή, το νεαρό Μπαρτόζ Μπιελένια. Συμμετείχε στο Φεστιβάλ Βενετίας όπου κέρδισε το Βραβείο Europa Cinemas Label στο τμήμα Giornate Degli Autori και έσπασε ρεκόρ εισιτηρίων στη χώρα της.
Για πρώτη φορά στην ιστορία, την Πέμπτη 9 Ιανουαρίου και ώρα 9:00 το πρωί, η επίσημη πρεμιέρα της ταινίας Corpus Christi του Γιαν Κομάσα θα γίνει στο 2ο ΣΔΕ (Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας) Κορυδαλλού Γεώργιος Ζουγανέλλης το οποίο στεγάζεται εντός του σωφρονιστικού καταστήματος Kορυδαλλού. Η Filmcenter Trianon πιστή στις αξίες τις ισότιμης πρόσβασης στον πολιτισμό και με αφορμή τη θεματική του orpus Christi, όπου ένας νεαρός κατάδικος βιώνει πνευματική μεταμόρφωση κατά τη διάρκεια της παραμονής του στο αναμορφωτήριο, πρωτοτυπεί και σε συνεργασία με το 2ο ΣΔΕ Κορυδαλλού Γεώργιος Ζουγανέλλης πραγματοποιεί μια πρεμιέρα-σημείο αναφοράς για το κοινωνικό γίγνεσθαι.
Info: Corpus Christi (Boze Cialo). Δραματική. Πολωνία 2019. Πρεμιέρα: Πέμπτη 9 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία: Γιαν Κομάσα. Παίζουν: Μπαρτόζ Μπιελένια, Αλεξάντρα Κονιέζνα, Ελίζα Ρίσεμπελ. Διανομή: Trianon Filmcenter.
ΟΥΠΣ! Ο ΝΩΕ ΕΦΥΓΕ: Αναρωτηθήκατε ποτέ τι απέγιναν όλα τα ζωάκια που δεν κατάφεραν να επιβιβαστούν στην Κιβωτό του Νώε; Ο Ντέιβ και ο γιος του Φίνι, είναι δυο περίεργα και φαινομενικά άχρηστα πλάσματα της ερήμου που αν και ξέρουν να φτιάχνουν περίτεχνες φωλιές, δεν κάθονται ποτέ στο ίδιο σημείο με αποτέλεσμα ο Φίνι να μη μπορεί να σταυρώσει ένα φίλο. Όταν έρχεται η ώρα του κατακλυσμού, πατέρας και γιος, δε θα βρίσκονται στη λίστα με τα ζώα που πρέπει να σωθούν. Καταφέρνουν όμως να ανέβουν μασκαρεμένοι στη κιβωτό με την απρόθυμη βοήθεια δύο άγριων θηλαστικών, μητέρας και κόρης, Χέιζελ και Λία ως οικογένεια. Όταν κατά λάθος βρεθούν εκτός κιβωτού, τα δυο παιδιά θα πρέπει να μάθουν να συμβιώνουν για να καταφέρουν να επιβιώσουν σε έναν απειλητικό περιβάλλον, καθώς εκτός από το νερό, δύο αρπακτικά βρίσκονται συνεχώς στο κατόπι τους. Πάνω στη κιβωτό, οι δύο γονείς, με εντελώς διαφορετικούς χαρακτήρες, θα πρέπει να βρουν τρόπο να συνεργαστούν για να καταφέρουν να στρέψουν τη κιβωτό προς τα πίσω και να σώσουν τα παιδιά τους.
Πρωτότυπη σε ιδέες Ευρωπαϊκή ταινία κινουμένων σχεδίων με αξιαγάπητους χαρακτήρες, χιούμορ και ουκ ολίγες εκπλήξεις σε ό,τι αφορά τη πλοκή και τις εξελίξεις της που έχουν να κάνουν με το λόγο που τα ξεχασμένα πλάσματα, εκτός κιβωτού βρίσκονται εκτός λίστας. Φυσικά ο Νώε, αν και στον τίτλο, δεν υπάρχει σαν χαρακτήρας. Καπετάνιος της κιβωτού είναι ο Βασιλιάς των ζώων, το Λιοντάρι, ενώ ο κατακλυσμός και το ξύλινο σκάφος για τη διάσωση των πλασμάτων είναι η αφορμή για μια ξεκαρδιστική περιπέτεια κινουμένων σχεδίων παρέα με αξιαγάπητα, αν και λίγο ιδιόρρυθμα ζωάκια, που θα ανακαλύψουν τι σημαίνει φιλία και αγάπη - ενώ ο κόσμος κυριολεκτικά χάνεται. Δυστυχώς μόνο στα Ελληνικά. Η αλήθεια είναι ότι η μη μεταγλωττισμένες εκδοχές δεν μαζεύουν πλέον αρκετό κόσμο, όμως γι αυτό είναι υπεύθυνες οι εταιρείες διανομής που χρόνια τώρα προωθούν τις αποκλειστικά μεταγλωττισμένες εκδοχές για τους ευνόητους λόγους. Δεν θα ήθελα να ήμουν μη ελληνόφωνο παιδί στην Ελλάδα. Ούτε μη ελληνόφωνος σινεφίλ.
Info: Ουπς! Ο Νώε Έφυγε (Two by Two/All Creatures Big and Small/Ooops! Noah is Gone...). Κινούμενα Σχέδια. Γερμανία, Βέλγιο, Λουξεμβούργο, Ιρλανδία, ΗΠΑ 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 9 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία: Τόμπι Γκένγκελ & Σον ΜακΚόρμαν. Με τις φωνές των: Θάνου Λέκκα, Νίκης Γρανά, Κατερίνας Γκίργκις, Κώστα Αποστολίδη. Διανομή: Rosebud 21. & Seven Films.
@9: ΣΤΑ ΕΝΝΙΑ: Σύμφωνα με έναν ακόμα αστικό μύθο, ένα κορίτσι φάντασμα, ηλικίας εννέα ετών, καταλαμβάνει τα κατασχεθέντα από τις τράπεζες διαμερίσματα του κέντρου των Αθηνών και επιτίθεται με βία στους μεσίτες και τους νέους αγοραστές. Ενα νεαρό ερωτευμένο ζευγάρι, στο ξεκίνημα της κοινής του ζωής, θα προσπαθήσει να εκμεταλλευτεί το μικρό φάντασμα για δικό του όφελος. Ταινία φαντασίας του Άγγελου Σπάρταλη που εξελίσσεται στην Αθήνα της οικονομικής κρίσης. Αποκλειστικά στο Μικρόκοσμο από 9 Ιανουαρίου, καθημερινά στις 20:00.
Πρεμιέρα την Πέμπτη 9 Γενάρη στις 20:00, Κινηματογράφος Μικρόκοσμος παρουσία των συντελεστών. Προβολές κάθε μέρα στις 20:00. Το Σάββατο 11/1 dj set με παρέα το soundtrack της ταινίας στο φουαγιέ του σινεμά.
Info: @9: Στα Εννιά (At Nine). Φαντασίας. Ελλάδα 2019. Πρεμιέρα: 9 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία: Αγγελος Σπάρταλης. Παίζουν: Δήμητρα Σπάρταλη, Βασίλης Αγουάντ, Σοφία Παπαδοπούλου, Αλέξανδρος λογοθέτης.
Η ΝΥΧΤΑ Τ' ΑΓΙ' ΑΝΤΩΝΗ [ΜΑΚΡΟΝΗΣΟΣ Β11]: Ένα βράδυ ο Αντώνης, απόστρατος αξιωματικός, ξεμένει στη Μακρόνησο. Συναντά τον Περικλή και τη Σάρα, κι ο χορός του θανάτου αρχίζει. Η νύχτα θα αποκαλύψει τα κρυμμένα μυστικά που τους συνδέουν και θα λύσει τον γόρδιο δεσμό που τους κρατάει δεμένους από παλιά.
Σε αυτή τη ταινία μεσαίου προς μεγάλου μήκους των 66 λεπτών, ο Θανάσης Σκρουμπέλος εμπνέεται από το Ο Θάνατος και η Κόρη, του Αριελ Ντόρφμαν για να φέρει στο φως την ιστορία σεξουαλικής κακοποίησης νεαρών αγοριών στο κρατητήριο της Μακρονήσου από έναν αξιωματικό που είχε υπάρξει και συνεργάτης των ναζί κατά τη διάρκεια της κατοχής. Τα παιδιά ενός από τα θύματά του τον παγιδεύουν ένα βράδυ στο έρημο νησί και τον περνούν από δίκη. Αρκετά θεατρική σαν δομή, έχει κυρίως εκπαιδευτικό χαρακτήρα και υπηρετείται αξιοπρεπώς από τους τρεις πρωταγωνιστές του.
Η ταινία είναι αφιερωμένη στον Δημήτρη Τατάκη. Ο Δημήτρης Τατάκης ήταν μέλος του ΚΚΕ και του ΕΑΜ Ναυτικών κατά την περίοδο της Εθνικής Αντίστασης και του Εμφυλίου που τον δολοφόνησαν οι βασανιστές του, μετά από βασανιστήρια μηνών (33 ημέρες το μαρτύριο της ορθοστασίας κάτω από τον ήλιο).
Info: Η Νύχτα τ' Αγι' Αντώνη [Μακρόνησος Β11]. Δραματική. Ελλάδα 2018. Σκηνοθεσία: Θανάσης Σκρουμπέλος. Παίζουν: Μαρία Παπαγαβριήλ, Θοδωρής Προκοπίου, Θανάσης Κοντός. Διανομή: New Star.
ΠΕΡΣΟΝΑ: Η Ελβίρα, διάσημη ηθοποιός, καταρρέει κατά τη διάρκεια μιας παράστασης και κλείνεται στη σιωπή της. Αποσύρεται σε ένα παραθαλάσσιο ησυχαστήριο με μόνη συντροφιά μια νοσοκόμα, την Άλμα. Τις επόμενες εβδομάδες, η Άλμα προσπαθεί να προσεγγίσει την ασθενή της με σκοπό να την θεραπεύσει από την ψυχική και σωματική βύθιση της. Σύντομα μεταξύ των δυο γυναικών αναπτύσσεται μια βαθιά, υπαρξιακή επικοινωνία.
Η μεγάλη ρετροσπεκτίβα της Weird Wave στο έργο του Ινγκμαρ Μπέργκμαν συνεχίζεται με το μινιμαλιστικό υπαρξιακό δράμα Περσόνα (Persona, 1966), μία από τις σπουδαιότερες πιο πειραματικές και ταυτόχρονα πιο ανθρωποκεντρικές δημιουργίες του. Έχοντας σαν θεματική την αδυναμία μιας ουσιαστικής ανθρώπινης επικοινωνίας, τις μάσκες που φοράει ο καθένας μας για να επιβιώσει σε ένα τρομακτικό κόσμο, τη ρευστότητα των ταυτοτήτων και την ανικανότητα της αναπαραστατικής τέχνης να αντικατοπτρίσει τη πραγματικότητα του κόσμου μας, ο μεγάλος Σουηδός σκηνοθέτης υπογράφει μια σε βάθος σπουδή της γυναικείας φύσης και του υπαρξιακού αδιεξόδου, με τρόπο ονειρικό, στιγμές εφιαλτικό, σε μια ανεπανάληπτη δημιουργία, σταθμό της παγκόσμιας κινηματογραφίας.
Info: Περσόνα (Persona). Δραματική. Σουηδία 1966. Επανέκδοση: Πέμπτη 9 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία: Ινγκμαρ Μπέργκμαν. Παίζουν: Μπίμπι Αντερσον, Λιβ Ούλμαν, Γιόργκεν Λιντστρομ, Γκούναρ Μπιόρνστραντ, Μαργκαρέτα Κροαυκ. Διανομή: Weird Wave.
εμφάνιση σχολίων