Οι προηγμένες τεχνολογίες, οι θέσεις εργασίες, η διαφάνεια και η εξέλιξη των media ως το 2025, σε 4 πιθανά σενάρια
DOCTV.GR
9 Μαρτίου 2017
Πως θα είναι η δημοσιογραφία και το διαδίκτυο το 2025; Ο φορέας Stimuleringfonds voor de Journalistiek, παρουσιάζει τα τέσσερα πιθανά, διαφορετικά, σενάρια για το μέλλον τους.
Το Stimuleringfonds voor de Journalistiek είναι ένας φορέας, ένα «ταμείο» για τη στήριξη της δημοσιογραφίας με έδρα στην Ολλανδία. Ιδρύθηκε το 1974 για να παρέχει στήριξη στην ποιότητα, την ανανέωση και την ανεξαρτησία της δημοσιογραφίας, αξιοποιώντας την έρευνα, τη γνώση και την εμπειρία των παγκόσμιων ΜΜΕ. Το Ταμείο χρηματοδοτείται από το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού και Επιστημών. Εδώ μας παρουσιάζει μια έρευνα/πρόβλεψη για το μέλλον της δημοσιογραφίας, με βάση τέσσερα διαφορετικά σενάρια…
Σενάριο 1. Σοφία του πλήθους
Σκεπτόμενοι άνθρωποι, πρωτοβουλίες μικρής κλίμακας
2025. Οι αυτοαπασχολούμενοι και οι εφευρέτες θα είναι η κινητήρια δύναμη της οικονομίας. Tech-αγόρια και κορίτσια σε μικρές επιχειρήσεις, οι οποίες λειτουργούν με διάφορες συνεργασίες, τόσο on-line όσο και off-line. Είναι όλα σχετικά με την ανταλλαγή και τη συμμετοχή. Οι πολίτες αναλαμβάνουν δική τους πρωτοβουλία. Η «συμμετοχή», η «αυτοοργάνωση», η «συνεργασία» και η «ανταλλαγή» είναι οι σημαντικές κοινωνικές αξίες. Η ανταλλαγή αναπτύσσεται έντονα και οι ψηφιακές πλατφόρμες ενώνονται στη βάση του νόμου προσφράς-ζήτησης ενώ υπάρχουν επίσης πολλά δίκτυα peer-to-peer, όπου οι χρήστες έρχονται σε επαφή, χωρίς να εμπλέκεται τρίτος μεσάζων εμπορικά. Η ανάπτυξη του λογισμικού ανοικτού κώδικα είναι ένα παράδειγμα αυτού του γεγονότος, όπως και η εξάπλωση των ευφυών δικτύων είναι γεγονός.
Η κοινωνία γυρίζει την πλάτη στους γίγαντες του διαδικτύου, όπως το Google και το Facebook, κυρίως λόγω των παραβιάσεων της ιδιωτικής ζωής και οδηγείται μαζικά σε εναλλακτικές λύσεις σε πλατφόρμες ανοικτού κώδικα που αποδίδουν πολύ καλά. Οι πολίτες, ως εκ τούτου, αναλαμβάνουν όλο και περισσότερες ευθύνες. Ο έντονος ανταγωνισμός, σε συνδυασμό με την απλότητα που επιτρέπει στους μικρούς παραγωγούς περιεχομένου και προγραμματιστές εφαρμογών να ενταχθούν στην αγορά, εξασφαλίζει αυξημένη καινοτομία.
Η ραγδαία τεχνολογική εξέλιξη προσανατολίζεται ώστε να είναι εύκολο να δημιουργήσετε μόνοι σας τα πράγματα. Για παράδειγμα, θα μπορείτε να πάρετε διαφορετικά συστατικά και να οικοδομήσετε το δικό σας smartphone, και στη συνέχεια, με βολικές συσκευασίες, να δημιουργήσετε τα δικά σας προϊόντα εικονικής πραγματικότητας. Κοινότητες των gamers αναπτύσσουν τα δικά τους παιχνίδια. Σε κάθε γωνιά του δρόμου μπορείτε να βρείτε ένα «μικρό τυπογραφείο», όπου μπορείτε να εκτυπώσετε οτιδήποτε.
Η τάση στους ανθρώπους να οργανώνονται όλο και περισσότερο σε μικρή κλίμακα αντικατοπτρίζεται επίσης στην αγορά. Το 2025, ο δημιουργικός τομέας είναι ένα φυτώριο πολλών μικρών επιχειρήσεων και των αυτοαπασχολούμενων που εργάζονται σε μουσική, ταινίες και εφαρμογές στο συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον. Αυτό συμβαίνει ιδιαίτερα on-line, υπό συνθήκες ανοιχτού κώδικα, στις πλατφόρμες ανάπτυξης (παρόμοια με Github) όπου οι προγραμματιστές και η εθελοντική εργασία πάνε μαζί.
Ως αποτέλεσμα, το δημοσιογραφική τοπίο είναι εξαιρετικά κατακερματισμένο. Υπάρχει μια τεράστια on-line συλλογή ειδήσεων και βίντεο από επαγγελματίες δημοσιογράφους και δημοσιογράφους πολίτες. Νέα κείμενα και εικόνες μεταδίδονται κυρίως μέσω του διαδικτύου και κοινωνικών μέσων δικτύωσης που «χτίστηκαν» από πολίτες. Αυτές οι ιστοσελίδες μπορεί εν μέρει να συσταθούν από τους παραδοσιακούς εκδότες, εν μέρει μέσω νέων ψηφιακών παικτών και, σε μικρότερο βαθμό, από τους μεγάλους - αλλά όχι κυρίαρχους - παίκτες, όπως το Google.
Νέα στοιχεία μπορούν εύκολα να προσαρμοστούν στις ανάγκες του χρήστη. Για παράδειγμα, έξυπνοι αλγόριθμοι μπορούν να ρυθμιστούν για να παραδώσουν ένα άρθρο με βάση την κοινωνική ή τη γεωγραφική θέση σας ή τον χρόνο ανάγνωσης που διαθέτετε. Έτσι η πληροφόρηση προσωποποιείται.
Γι αυτούς τους λόγους οι καταναλωτές είναι πρόθυμοι να πληρώσουν για υψηλής ποιότητας οικονομικές ειδήσεις για παράδειγμα, αλλά για γενικές ειδήσεις, αυτό δεν ισχύει, σχεδόν κανείς δεν θα πληρώσει τα χρήματα για αυτό. Οι εφημερίδες διαβάζονται κυρίως από τους άνω των εξήντα ετών. Λιγότεροι θα είναι οι δημόσιοι ραδιοτηλεοπτικοί φορείς.
Η προσβασιμότητα στην εικονική μηχανική πραγματικότητα και 3D animations καθιστά εύκολο για τους δημοσιογράφους να κάνουν τις δικές τους ψηφιακές παραγωγές. Ο «δημοσιογράφος ρομπότ« είναι ένα έξυπνο λογισμικό που μπορεί γρήγορα και φτηνά να παράγει κείμενο, να χειριστεί δελτία τύπου και να γράφει σύντομες ειδήσεις.
Σενάριο 2. Μια χούφτα μήλα
Προηγμένη τεχνολογία, μεγάλων εταιρειών
Το 2025, οι νέες τεχνολογίες θα κυριαρχούν σε όλο το προσωπικό μας περιβάλλον. Είστε σε θέση να ελέγχετε συσκευές με χειρονομίες ή με τη φωνή σας. Πολλές συσκευές έχουν τη δυνατότητα να ελέγχουν τον εαυτό τους. Η δημιουργική βιομηχανία είναι πολύ διαφορετική. Η αγορά κυριαρχείται από μια χούφτα των παγκόσμιων παικτών. Η παγκόσμια διανομή των ταινιών, μουσικής και οι εφαρμογές ανήκουν στο 90 τις εκατό σε μια σειρά από μεγάλες εταιρείες του διαδικτύου. Πλατφόρμες όπως το Facebook, το Google και το Twitter έχουν ενισχύσει περαιτέρω τις θέσεις τους. Οι διευθυντές του Facebook είναι πιο ισχυροί από πολλές κυβερνήσεις. Εκτός από τις αμερικανικές συνήθεις ύποπτες, μέγα-εταιρείες από την Κίνα, την Ινδία και την Ρωσία θα έχουν επίσης αποκτήσει μια σημαντική θέση στην αγορά από το 2025. Οι γίγαντες του διαδικτύου προσφέρουν υψηλής ποιότητας περιεχόμενο δωρεάν. Σε αντάλλαγμα, οι καταναλωτές «παρέχουν» ένα αυξανόμενο ποσό ιδιωτικών πληροφοριών, συχνά χωρίς να το γνωρίζουν αυτό. Τα δεδομένα αυτά χρησιμοποιούνται κυρίως για την online διαφημιστική αγορά, η οποία έχει αυξηθεί εκρηκτικά. Επιπλέον, οι μέγα-εταιρείες «τραβούν» συνεχώς τα όρια: Ο στόχος τους είναι να ανακτήσουν όσο το δυνατόν περισσότερες προσωπικές πληροφορίες, χωρίς να χάνουν όσο γίνεται από την εμπιστοσύνη των καταναλωτών. Μια μικρή ομάδα ακτιβιστών διαμαρτύρονται έντονα κατά των παραβιάσεων της ιδιωτικής ζωής, αλλά πολλοί πολίτες δεν ενδιαφέρονται.
Εκτός από τους γίγαντες του διαδικτύου, υπάρχουν πολλοί μικροί παραγωγοί περιεχομένου. Εξαρτώνται κυρίως από τις μεγάλες πλατφόρμες στο διαδίκτυο για τη διανομή τους, επειδή δεν υπάρχει κανένας τρόπος για να τις ανταγωνιστούν αφού απευθύνονται σε εκατομμύρια χρήστες. Αυτό παρέχει στις μέγα-εταιρείες την ευκαιρία να εκμεταλλευτούν τα παιχνίδια, ταινίες, σειρές, μουσική και εφαρμογές που γίνονται από μικρούς παραγωγούς. Αυτό γίνεται υπό αυστηρούς όρους, παρόμοια με τον τρόπο που η Apple τρέχει το App Store και το iTunes. Οι μικροί παραγωγοί προσπαθούν επίσης να διανείμουν το περιεχόμενό τους μέσω εναλλακτικών καναλιών, αλλά η επιτυχία είναι σχετικά μικρή.
Η θέση των μεγάλων διανομέων του ψηφιακού περιεχομένου ενισχύεται περαιτέρω με την εισαγωγή μιας συμφωνίας ελεύθερου εμπορίου μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Χάρη στη συμφωνία αυτή, τα πνευματικά δικαιώματα και πατέντες παρατείνονται για δεκαετίες και η εφαρμογή τους διεθνώς ενισχύεται.
Συνέπεια των αυστηρότερων κανονισμών στον τομέα της πνευματικής ιδιοκτησίας και των διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας είναι ότι όλο το περιεχόμενο που αναπτύχθηκε σε ψηφιακές πλατφόρμες όπως το Facebook, Instagram και το Twitter γίνεται, επίσης, πνευματική ιδιοκτησία των εταιριών αυτών. Φωτογραφίες που ανεβάζετε μπορεί, για παράδειγμα, να πωλούνται μέσα από το Facebook ή να χρησιμοποιηθούν σε διαφημίσεις.
Το παγκόσμιο δημοσιογραφικό τοπίο αλλάζει δραματικά ως αποτέλεσμα των τεχνολογικών και κοινωνικών εξελίξεων. Η είδηση προσφέρεται από τις μεγάλες ψηφιακές πλατφόρμες και μεγάλα, εξειδικευμένα πρακτορεία ειδήσεων που λειτουργούν σε παγκόσμιο επίπεδο. Όσον αφορά την τελευταία κατηγορία, αυτοί χρηματοδοτούνται από το κράτος, όπως το Al Jazeera, η Κεντρική Τηλεόραση της Κίνας και της Ρωσίας σήμερα. Με αλγόριθμους μετάφρασης, το περιεχόμενο μπορεί να διατίθενται εύκολα σε όλες τις γλώσσες. Έτσι κυριαρχούν στην αγορά οι μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρμες που προσφέρουν δωρεάν περιεχόμενο, έχουν ένα πολύ μεγαλύτερο δίκτυο διανομής και προσφέρουν περισσότερες τεχνολογικές γνώσεις και δεξιότητες. Οι έντυπες εφημερίδες πωλούνται μόνο τα Σάββατα, για το υπόλοιπο της εβδομάδας, η εφημερίδα διανέμεται μόνο ψηφιακά.
Δεν υπάρχουν άγια δισκοπότηρα για επιχειρηματικά μοντέλα. Οι υπόλοιποι ειδησεογραφικοί οργανισμοί προσπαθούν να εντοπίσουν διάφορους τρόπους για να κερδίσουν έσοδα, από δωρεές, συνδρομές και από ηλεκτρονικά καταστήματα ή εκδηλώσεις. Μια μικρή ομάδα πολιτών και ομάδων συμφερόντων που ανησυχούν για την ανεξαρτησία της δημοσιογραφίας, την ποιότητα της κάλυψης και του πλουραλισμού των μέσων ενημέρωσης παλεύουν με τους γίγαντες. Η κυβέρνηση χρηματοδοτεί ένα ή δύο δημόσιους ραδιοτηλεοπτικούς φορείς για την ενίσχυση του πλουραλισμού και της περιφερειακής και εθνικής προσφοράς των ειδήσεων. Ωστόσο, αυτό το δημόσιο δίκτυο μεταδίδει μόνο ειδήσεις, γενικές πληροφορίες.
Η ραγδαία τεχνολογική εξέλιξη καθιστά δυνατή τη δημιουργία διαδραστικών ιστοριών, όπου ο θεατής είναι σε θέση να βιώσει τα γεγονότα από διαφορετικές οπτικές γωνίες. Οι παραγωγοί κάνουν χρήση του ήχου και 3D γραφικών σε ένα εικονικό περιβάλλον, μέσω των οποίων οι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα να βιώσουν μια είδηση σαν να είναι εκεί.
Αυτές οι εξελιγμένες παραγωγές απαιτούν μεγάλες διεπιστημονικές ομάδες δημοσιογράφων, προγραμματιστές και σχεδιαστές που εργάζονται από κοινού. Η απλή δημοσιογραφική δουλειά δεν απαιτεί πια δημοσιογράφους από σάρκα και αίμα. Ο περιορισμένος αριθμός των δημοσιογράφων που καταφέρνουν να αντιμετωπίσουν την πρόκληση του ψηφιακού κόσμου πρέπει να επικεντρωθεί σε άλλες μορφές της δημοσιογραφίας.
Σενάριο 3: The Shire
Λιγότερα big media, περισσότερες μικρές ιστοσελίδες
Το Shire αναφέρεται στο βιβλίο, Ο Άρχοντας των Δαχτυλιδιών, όπου τα χόμπιτ ζουν σε μια περιοχή γεμάτη από μικρά μεσαιωνικά χωριά, είναι αυτάρκης, και νοιάζονται ελάχιστα για το τι συμβαίνει στον υπόλοιπο κόσμο. Σε αυτό το σενάριο, οι πολίτες, αποδίδουν μεγάλη αξία σε μικρής κλίμακας εγχειρήματα, με αυτοδυναμία και σύνεση, όπως ακριβώς και τα χόμπιτ στο The Shire. Θα ξεκινήσουν τις δικές τους πρωτοβουλίες αντί να εξαρτώνται από έναν μεγάλο οργανισμό.
Η εμπιστοσύνη στις κυβερνήσεις και άλλα μεγάλα ιδρύματα μειώνεται σημαντικά σε αυτό το σενάριο. Σύμφωνα με πολλούς πολίτες, η κυβέρνηση δεν είναι αρκετά διαφανής, δεν παρέχει αρκετό διάλογο και παρέχει ανεπαρκείς υπηρεσίες. Επίσης, η κυβέρνηση δεν κάνει αρκετά για να προστατεύσει τους πολίτες από παραβιάσεις της ιδιωτικής ζωής από μεγάλες εταιρείες όπως το Facebook και το Google. Επιπλέον, διαφορετικές εμπειρίες με το έγκλημα στον κυβερνοχώρο έχουν πυροδοτήσει φόβους για περαιτέρω επεισόδια. Ως αποτέλεσμα, οι καταναλωτές διστάζουν να κάνουν χρήση των υπηρεσιών διαδικτύου.
Ενώ η εμπιστοσύνη στις κυβερνήσεις και τις επιχειρήσεις υποχωρεί, η εμπιστοσύνη των πολιτών στο συνάνθρωπό τους φαίνεται να αυξάνεται, η εμπιστοσύνη στην κοινόχρηστη οικονομία τίθεται σε λειτουργία.
Σε αυτόν το νέο κόσμο, ο καταναλωτής δρα ως ρυθμιστής. Η τοπική γειτονιά, η κοινότητα γίνονται τα νέα σημεία αναφοράς για τον πολίτη. Η προστασία της ιδιωτικής ζωής, η αλληλεγγύη και η φροντίδα είναι μεγάλες αξίες. Το αποτέλεσμα αυτής της «αυτο-οργάνωσης» είναι ένα ισχυρό δίκτυο ενημέρωσης και μια οικονομία κοινής χρήσης. Υπάρχουν αρκετές ψηφιακές πλατφόρμες για την ανταλλαγή των προϊόντων και υπηρεσιών. Μπορείτε να δανειστείτε ένα εργαλείο από το γείτονά σας με εφαρμογές όπως Peerby, και μπορείτε να μοιραστείτε βόλτες με το αυτοκίνητο με άλλους μέσω πλατφόρμες όπως Blablacar και UberPool. Μερικά peer-to-peer δίκτυα, όπως το Bitcoin, έχουν ακόμη και το δικό τους σύστημα πληρωμών. Σε πιο παραδοσιακούς τομείς, η δύναμη του πολίτη ενισχύεται από την άνοδο των συστημάτων αξιολογήσεων.
Η ύποπτη στάση των καταναλωτών απέναντι στις νέες τεχνολογίες έχει εξασφαλίσει ότι οι συσκευές είναι δύσκολα να αναπτυχθούν περαιτέρω. Εξακολουθούν να υπάρχουν τηλεοράσεις, smartphones, ταμπλέτες, φορητοί υπολογιστές και wearables (gadgets που φοριούνται στο σώμα). Εικονική πραγματικότητα και 3D παραγωγές έχουν αναπτυχθεί, αλλά αυτά δεν έχουν λάβει θερμή υποδοχή από το κοινό. Η προσοχή της βιομηχανίας έχει μετατοπιστεί από την ανάπτυξη της νέας τεχνολογίας στη βελτιστοποίηση των υφιστάμενων. Επιπλέον, η ασφάλεια της τεχνολογίας παίζει σημαντικό ρόλο.Μια τεχνολογία έχει δει σημαντική ανάπτυξη: η αυτόματη μετάφραση. Η έλευση των προηγμένων προγραμμάτων μετάφρασης μετατρέπει την μετάφραση και τον υποτιτλισμό σε ξένες παραγωγές σε μια πολύ εύκολη και φθηνή εργασία. Αυτό έχει σημαντικές επιπτώσεις για τον δημιουργικό τομέα: υπάρχουν πολλές παγκόσμιες προσφορές των μέσων ενημέρωσης. Σε χώρες με χαμηλούς μισθούς όπως η Ινδία, η Κίνα και η Μαλαισία, η δημιουργική βιομηχανία αυξάνεται ιδιαίτερα γρήγορα.
Οι πολίτες όλο και λιγότερο ενδιαφέρονται για την παραδοσιακή πολιτική. Τα θέματα με τα οποία οι άνθρωποι ενθουσιάζονται είναι κυρίως τοπικού και διεθνούς χαρακτήρα. Νέο είναι επίσης ό,τι παραδίδεται με διαφορετικό τρόπο. Ολοένα και περισσότερο, η δημοσιογραφία ασκείται από την ιδιαίτερη οπτική γωνία ενός ατόμου για τον κόσμο: Χριστιανός, Μουσουλμάνος, ή, για παράδειγμα, φεμινίστρια. Λόγω της πτώσης του αναγνωστικού κοινού και της μείωσης των διαφημιστικών εσόδων, οι παραδοσιακές επιχειρήσεις δεν υπάρχουν πια.
Μερικές εφημερίδες και περιοδικά έχουν καταφέρει να επιβιώσουν, αναπτύσσοντας ένα αναγνωρίσιμο προφίλ που προσελκύει μια συγκεκριμένη ομάδα των αναγνωστών. Οι αναγνώστες συμβάλλουν σημαντικά στην δημοσιογραφική παραγωγή: φέρνουν μέχρι θέματα ειδήσεων και συμμετέχουν ενεργά στη δημοσιογραφική διαδικασία.
Ένα μεγάλο μέρος του κοινού έχει ανταλλάξει τώρα την εφημερίδα για on-line συζητήσεις. Οι άνθρωποι οργανώνονται σε on-line κοινότητες όπου ανταλλάσσουν με ομοϊδεάτες ιστορίες, εικόνες και απόψεις. Λόγω του μεγάλου αριθμού των επισκεπτών, συγκεκριμένες περιοχές της κοινότητας είναι ελκυστικές στους τοπικούς διαφημιστές. Οι πλατφόρμες προσπαθούν να δημιουργήσουν επιπλέον εισόδημα μέσω χορηγιών, δωρεών από μέλη και με τη διοργάνωση εκδηλώσεων.
Οι ανεξάρτητοι δημοσιογράφοι καταφέρνουν να χτίσουν μια ισχυρή φήμη στον τομέα της ερευνητικής δημοσιογραφίας. Χρηματοδοτούν τις εργασίες τους μέσω crowdfunding. Ο αριθμός των δημοσιογράφων που εργάζονται έχει μειωθεί δραματικά. Ευτυχώς, ένας μικρός αριθμός των ανεξάρτητων δημοσιογράφων κερδίζουν το ψωμί τους με άρθρα και φωτογραφίες για τις δικές τους ιστοσελίδες ή με εισφορές που καταβάλλονται από τις κοινότητες.
Σενάριο 4. Game Darwin’s
Τα media εξελίσσoνται;
Η διαφάνεια είναι η μαγική λέξη Brand που είναι σε θέση να προσαρμοστούν και να συνεργαστούν με τις νεοσύστατες επιχειρήσεις έχουν την ευκαιρία να επιβιώσουν. Τα μέσα ενημέρωσης με το να είναι πιο διαφανή και προσβάσιμα καταφέρνουν να συγκρατήσουν την εκρηκτική πτώση των αναγνωστών και συνδρομητών. Ο διάλογος με τους αναγνώστες και τους τηλεθεατές παίζει σημαντικό ρόλο. Το κοινό έχει μεγάλες απαιτήσεις σχετικά με τη δημοσιογραφία και δεν είναι πολύ πιστό σε παραδοσιακά μέσα. Η κοινωνία της συμμετοχής κερδίζει έδαφος. Οι πολίτες θεωρούν ότι η κυβέρνηση μπορεί να οργανώσει πολλές υπηρεσίες πιο αποτελεσματικά, αλλά επιθυμούν περισσότερο τη συμμετοχή του κοινού και τη διαφάνεια. Η κυβέρνηση και τα θεσμικά της όργανα «ακούνε» αυτήν την κριτική και κερδίζουν ξανά την εμπιστοσύνη του κοινού. Οι πολίτες ζητούν και τα μέσα παρέχουν φόρουμ για συζήτηση. Η δημοσιογραφία δέχεται και υιοθετεί την κριτική και προσαρμόζεται αναλόγως. Όχι μόνο λόγω της πτώσης τηλεθέασης και της κυκλοφορίας, αλλά και επειδή ο κλάδος γνωρίζει ότι χωρίς εμπιστοσύνη δεν υπάρχει ρόλος για τη δημοσιογραφία.
Η διαφάνεια είναι απαραίτητη. Οι δημοσιογράφοι όλο και περισσότερο ακούνε τους αναγνώστες και τους τηλεθεατές και συνεργάζονται ενεργά με αυτούς. Η δημοσιογραφία δεν είναι πλέον μονόδρομος και η διαφάνεια είναι απόλυτη προϋπόθεση για τη δημοσιογραφία το 2025. Ένα παράδειγμα αυτής της διαφάνειας είναι η δυνατότητα να κατεβάσετε άμεσα το υλικό πηγή σε απευθείας σύνδεση άρθρα, ή η πλήρης απομαγνητοφώνηση της συνέντευξης. Η αφθονία των πληροφοριών που διατίθενται στο διαδίκτυο είναι συγκεχυμένη. Είναι δύσκολο να διαχωριστεί η ήρα από το σιτάρι. Ποια έκδοση είναι σωστή; Ποια πηγή μπορείς να εμπιστευτείς; Αυτό είναι το καθήκον των δημοσιογράφων. Μπορούν να προσφέρουν αναθεώρηση, την κατεύθυνση και την ερμηνεία και την ανακούφιση του «άγχους πληροφορίας». Χάρη στην ανάγκη αυτής της δημοσιογραφικής λειτουργίας και τις αλλαγές που έχουν τεθεί σε ισχύ, ένα μεγάλο μέρος της κοινωνίας επιστρέφει στην παραδοσιακή δημοσιογραφία και μέσα μαζικής ενημέρωσης.
Το 2025, θα υπάρχει μόνο μία εθνική πρωινή εφημερίδα και μία εφημερίδα βράδυ. Και οι δύο εμφανίζονται καθημερινά, τόσο σε έντυπη όσο και σε ψηφιακή μορφή. Δεν υπάρχουν σχεδόν καθόλου περιφερειακές εφημερίδες πια, αλλά υπάρχει ένα ευρύ φάσμα των δικτυακών τόπων με μια τοπική ή περιφερειακή εστίαση.
Πολλά media λειτουργούν με μικρές αίθουσες τύπου, ενώ υπάρχουν αρκετές δημοσιογραφικές νεοσύστατες επιχειρήσεις που ξέρουν πώς να προσελκύσουν ένα πιο νεανικό κοινό. Παραδοσιακές εταιρείες μέσων μαζικής ενημέρωσης και νεοσύστατες επιχειρήσεις συνυπάρχουν σε σχετική αρμονία.
Λίγοι άνθρωποι είναι πρόθυμοι να πληρώσουν για τις ειδήσεις. Οι περισσότεροι είναι ικανοποιημένοι με το δωρεάν περιεχόμενο που προσφέρεται. Υψηλής ποιότητας ειδήσεις και ερευνητική δημοσιογραφία είναι προϊόντα που μια μικρή ομάδα ανθρώπων είναι πρόθυμοι να πληρώσουν. Παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης επικεντρώνονται κυρίως στους άνω των εξήντα ετών, διότι είναι πιστοί και πρόθυμοι να πληρώσουν για τις ειδήσεις.
Κάποια μέσα προσφέρουν ένα freemium μοντέλο: μέρος του περιεχομένου είναι δωρεάν, το υπόλοιπο πρέπει να καταβληθεί για. Πρόσθετο εισόδημα αποκτάται μέσα από ηλεκτρονικά καταστήματα και επώνυμα δημοσιογραφίας: την αιγίδα των μηνυμάτων και βίντεο. Η τελευταία εμφανίζεται σε δύο μορφές: Πρώτον, τα εμπορικά σήματα διαχειρίζονται το δικό τους περιεχόμενο με υψηλής ποιότητας δημοσιογραφίας. Δεύτερον, οι δημοσιογράφοι παράγουν προσαρμοσμένο περιεχόμενο για τους διαφημιστές. Οι νέοι άνθρωποι που δεν διστάζουν με την κάλυψη από χορηγίες, με την προϋπόθεση ότι ένας επεξεργαστής καθιστά σαφές ποια είναι τα άρθρα και τα βίντεο με χορηγία και ποια όχι.
Ο διαχωρισμός των ειδήσεων συνεχίζεται. Εάν είναι επιθυμητό, είναι δυνατόν να πληρώσει ανά άρθρο ή ένα βίντεο για τις ειδήσεις, αντί να αγοράσουν μια πλήρης εφημερίδα. Σε απευθείας σύνδεση ειδήσεις εμπλουτίζονται με βίντεο, ζωντανές ροές, διαδραστικούς χάρτες και απεικονίσεις δεδομένων. Οι ιστοσελίδες προσαρμόζονται με βάση την τοποθεσία, το διαθέσιμο χρόνο, ενώ ο καταναλωτής έχει στη διάθεσή του και τα συμφέροντα της.
Μεγάλες εταιρείες όπως το Facebook και το Google εξακολουθούν να διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη διανομή ψηφιακού περιεχομένου, αλλά δεν έχουν επιτύχει το μονοπώλιο. Newsmakers διανέμουν παραγωγές τους με δικά τους μέσα, καθώς και το Facebook και το YouTube. Το κοινό βλέπει τα social media ως αναξιόπιστη πηγή των πληροφοριών και δεν το χρησιμοποιούν ως σημείο αναφοράς για ειδήσεις. Αν κάποιος θέλει να ξέρει τι πραγματικά συμβαίνει κατά τη διάρκεια μιας καταστροφής ή άλλο σημαντικό γεγονός, γυρίζουν σε μία από τις πιο αξιόπιστες πηγές ειδήσεων. Η ταχύτητα της τεχνολογικής ανάπτυξης μειώνεται. Η εστίαση μετατοπίζεται στην βέλτιστη χρήση της υπάρχουσας τεχνολογίας.
Πηγή: Tvxs
εμφάνιση σχολίων