0
15
σχόλια
393
λέξεις
VISUALISM

Μαίρη Ελεν Μαρκ. Μπήκε στη ζωή ανθρώπων που έζησαν στο κοινωνικό περιθώριο, τους γνώρισε και τους φωτογράφισε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΥΝΔΕΛΑΣ
14 Μαρτίου 2016
Πατήστε στις φωτό για να τις δείτε σε μεγάλη διάσταση


Η Μαίρη Ελεν Μαρκ (1940-2015) υπήρξε μια από τις μεγαλύτερες αμερικανίδες φωτογράφους, γνωστή για τις φωτογραφίες ντοκουμέντα και τα πορτραίτα που απαθανάτισε. Η καλλιτεχνική της εμμονή ήταν οι άνθρωποι των δρόμων, οι ιερόδουλες, οι ασθενείς ψυχιατρικών κλινικών, τα παιδιά του τσίρκου, οι άστεγοι. Συντάχθηκε με πάθος στο πλάι οργανώσεων υπέρ των δικαιωμάτων της γυναίκας, των τραβεστί, κατά του πολέμου στο Βιετνάμ. Παράλληλα ασχολήθηκε και με πορτραίτα διασήμων σταρ, δούλεψε στα στούντιο του Κόπολα και του Φελίνι και συμμετείχε σε διαφημιστικές καμπάνιες. Τα έργα τις έχουν εκτεθεί σε μουσεία και γκαλερί σε όλο τον κόσμο και έχει φιλοξενηθεί σε όλα τα μεγάλα διεθνή περιοδικά, από το Life και τους New York Times μέχρι το Vanity Fair και τη Vogue.

Όλα ξεκίνησαν με μια βόλτα στην πόλη. «Θυμάμαι την πρώτη φορά που βγήκα στο δρόμο να φωτογραφίσω. Βρέθηκα στο κέντρο της Philadelphia, έκανα βόλτες, μίλησα με τους ανθρώπους, τους φωτογράφισα και τότε σκέφτηκα πως αυτό είναι που θέλω να κάνω για πάντα. Δεν χρειάστηκε ποτέ να αναθεωρήσω.»

Στη ζωή της έκανε αμέτρητα ταξίδια, γυρίζοντας τον κόσμο και ακολουθώντας τους ανθρώπους που επέλεγε να φωτογραφήσει. Ζούσε κοντά τους, με την συναίνεσή τους, για πολλούς μήνες και γινόταν μέρος της ζωής τους.
«Η φωτογραφία είναι ούτως ή άλλως μια παραβιασμένη πραγματικότητα. Παίρνει μια στιγμή από κάποιον, ένα κομμάτι από τον εαυτό του. Αν σκέφτεσαι όμως διαρκώς έτσι, δεν μπορείς να είσαι φωτογράφος. Αρκεί λοιπόν να μην πληγώνεις τον άλλον, κάτι που το έχω καταφέρει ως σήμερα. Ασυναίσθητα, χωρίς να ξέρω ποιο είναι το όριο που δεν πρέπει να υπερβώ...».

Για τη Μαρκ σημασία είχαν πάντα οι άνθρωποι, οι κοινωνικές αδικίες, οι χαμένες ευκαιρίες, τα διαλυμένα όνειρα. «Μια φωτογραφία είναι καλή όταν σε γεμίζει συναισθηματικά. Δεν έχει τη δύναμη να μεταβάλει μια κατάσταση, μπορεί όμως να κάνει τους άλλους να νοιαστούν, και ίσως να καταλάβουν».

Η φωτογραφία που την έκανε ευρέως γνωστή ήταν το πορτραίτο της οικογένειας Damm (φώτο Νο1) για το Life Magazine, το 1987. Η αμερικανική οικογένεια αστέγων μετά από την αναγκαστική αποχώρησή της από το καταφύγιο της πρόνοιας ξεκίνησε μια διαδρομή επιβίωσης με μόνο εφόδιό της ένα παλιό αυτοκίνητο. Η Μαρκ έζησε μαζί τους για δέκα ημέρες, βιώνοντας όλες της δυσκολίες σίτισης, στέγασης, βίας και του εθισμού των γονέων στο αλκοόλ και  τα ναρκωτικά.

εμφάνιση σχολίων