Την προηγούμενη φορά που ήρθε στην Αθήνα, έβαψε με συνθήματα το κτίριο της Στέγης. Ο Ρουμάνος καλλιτέχνης ξανάρχεται στο πλαίσιο του Transitions 3
ΛΕΝΑ ΛΥΔΑΚΗ
3 Νοεμβρίου 2015
Τον γνωρίσαμε από κοντά στα προηγούμενα γεωπολιτικά φεστιβάλ της Στέγης Transitions 1 και 2, όπου έδωσε μια performance-διάλεξη με τίτλο «Από τον τοίχο του Μουσείου στον τοίχο του Facebook» και μεταμόρφωσε τη Στέγη σχεδιάζοντας στις γυάλινες επιφάνειες και στην πρόσοψη του κτιρίου τη φράση «Thank you for the Democracy and the salad».
Μέχρι να τον ξαναβρούμε στο Transitions 3, μαθαίνουμε μερικά πράγματα γι’ αυτόν.
1. O Dan Perjovschi γεννήθηκε το 1961 στην Τρανσυλβανία. Δεν εγκατέλειψε τη χώρα του στα χρόνια του Τσαουσέσκου και δεν έπαψε ποτέ να εκφράζει την ανάγκη του λαού της για ελευθερία και πολιτικό εξορθολογισμό.
2. Ξεκίνησε να σχεδιάζει στους τοίχους του διαμερίσματός του στις αρχές του ’80, όταν το καθεστώς Τσαουσέσκου τον ανάγκασε να κρατήσει το ανατρεπτικό του πνεύμα κρυφό. Κύριος άξονας των σχεδίων του είναι οι αντιθέσεις: ελευθερία και καταπίεση, πλούσιοι και φτωχοί, τοπικό και οικουμενικό, καπιταλισμός και κομμουνισμός, αλλά και θέματα όπως η Eνωμένη Ευρώπη και η μαζική παρακολούθηση.
3. Τα τελευταία χρόνια έχει σχεδιάσει σχεδόν πάνω σε οτιδήποτε: εγκαταστάσεις, τοίχους, το ίδιο του το σώμα.
4. «Ακόμα και σήμερα, τα καλλιτεχνικά ιδρύματα με τα οποία συνεργάζομαι στη χώρα μου, αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο, αντιμετωπίζουν πολλές φορές οικονομικούς περιορισμούς. Αποφάσισα να ζωγραφίζω απευθείας στον τοίχο, ώστε να γλιτώσω τον εαυτό μου από αυτό τον γραφειοκρατικό και οικονομικό εφιάλτη. Τα μεταφορικά μου έξοδα περιορίζονται πλέον στον μαρκαδόρο μου και στα δικά μου εισιτήρια».
5. Έχει κάνει στο μπράτσο του τατουάζ με το όνομα της χώρας του ως performance. «Όχι με εθνικιστική διάθεση. Μάλλον το εντελώς αντίθετο. Αισθανόμουν σαν ζώο, δεν καταλάβαινα γιατί ως πολίτης αυτής της χώρας έπρεπε να υφίσταμαι όλα αυτά».
6. «Οι Μπιενάλε, τα μουσεία και οι γκαλερί που με προσκαλούν, δεν ξέρουν τι θα ζωγραφίσω. Ούτε κι εγώ, άλλωστε...».
7. Το 2007, στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, δημιούργησε ένα σχέδιο-πολιτικό σχόλιο κατά τη διάρκεια των ωρών λειτουργίας του μουσείου, με αποτέλεσμα οι επισκέπτες να μπορούν να τον παρακολουθήσουν επί το έργον.
8. «Με ενοχλούσε που οι άνθρωποι έλεγαν τα σχέδιά μου αφηρημένα, καρτούν ή graffiti. Τώρα που ζωγράφισα στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, στην Γκαλερί Τέιτ του Λονδίνου και στο Κέντρο Πομπιντού στο Παρίσι, δεν είμαι πια τόσο ευαίσθητος».
9. Το 2009 ο Perjovschi πραγματοποίησε την πρώτη μόνιμη έκθεσή του στην Εθνική Βιβλιοθήκη Τεχνολογίας της Πράγας, που αποτελείται από 200 μνημειώδη σχέδια στους τοίχους του αίθριου του κτιρίου.
10. Πολλές φορές τα έργα του τα σβήνει με ένα φρέσκο στρώμα μπογιάς. Σχολιάζοντας το εφήμερο της τέχνης του, αναφέρει:«Ξέρετε, δεν είμαι εκεί όταν το χρώμα πέφτει από πάνω και δεν βλέπω την καταστροφή. Έτσι δεν με πειράζει τόσο πολύ».
Info: Transitions Central Europe: Dan Perjovschi, 11-29 Νοεμβρίου, Στέγη, Συγγρού 107. Μετρό στάση Συγγρού-Φιξ. Facebook.
Διαβάστε επίσης: O Dan Perjovschi μεταμορφώνει τη Στέγη
εμφάνιση σχολίων