Η σύγχρονη Ευρώπη, ο Μπροχ και η παράσταση Ρομαντισμός, ένα τολμηρό εγχείρημα που ανεβαίνει σε παραγωγή της Στέγης Γραμμάτων & Τεχνών
ΜΕΛΙΤΑ ΚΑΡΑΛΗ
14 Μαρτίου 2015
Προετοιμάζοντας τη θεατρική απόδοση του πρώτου τόμου από τους Υπνοβάτες του Χέρμαν Μπροχ, ο σκηνοθέτης Θέμελης Γλυνάτσης μοιράστηκε μαζί μας τις σκέψεις του για το έργο αλλά και για τη σημερινή Ευρώπη.
Οι Υπνοβάτες του Μπροχ θεωρούνται από πολλούς θαυμαστές τους (όπως ο Μίλαν Κούντερα στην Τέχνη του Μυθιστορήματος) ως ταυτόσημο της παράδοσης του σύγχρονου ευρωπαϊκού μυθιστορήματος. Εσείς τολμάτε να το ανεβάσετε. Με ποιες σκέψεις ως οδηγό αποφασίσατε κάτι τόσο τολμηρό; «Όντως οι Υπνοβάτες του Μπροχ δικαίως θεωρούνται ένα ακρογωνιαίο έργο στην παράδοση του ευρωπαϊκού μοντερνιστικού μυθιστορήματος. Αυτό το οποίο με ώθησε να μπω σε μια διαδικασία θεατρικής απόδοσης του πρώτου τόμου της τριλογίας είναι πως έψαχνα εναγωνίως ένα κείμενο το οποίο είχε την ικανότητα να μιλά με μια γλώσσα ανάμεσα στη λογοτεχνία και τη φιλοσοφία, ή μάλλον με μια γλώσσα που εξ αρχής δεν δέχεται τον διαχωρισμό. Και πιστεύω πως αυτός ο μοναδικός συνδυασμός στοχασμού και αισθητικής, κριτικής στάσης και αφήγησης, θα είχε τρομακτικό ενδιαφέρον να προφερθεί από ηθοποιούς. Ουδέποτε είχα σκοπό να κάνω "διασκευή", δηλαδή να αλλάξω τη γλώσσα ή την αφηγηματική ροή του Μπροχ, για να καταλήξω σε ένα "σενάριο". Επέλεξα μεγάλα κομμάτια από το μυθιστόρημα, τα οποία μετά τα έσπασα και τα έδωσα στους διαφορετικούς χαρακτήρες. Δεν ήθελα να χαθεί ο μυθιστορηματικός χαρακτήρας του κειμένου -αυτό θεωρώ πως θα ήταν χαμένος χρόνος. Αλλά η εκφορά του συγκεκριμένου λόγου, πυκνού, φιλοσοφικού και απείρως συγκινητικού, θεωρώ πως μπορεί να λειτουργήσει εκρηκτικά πάνω στη σκηνή».
Γιατί επιλέξατε ως τίτλο της παράστασης τον «Ρομαντισμό»; «Ο τίτλος του πρώτου τόμου των Υπνοβατών είναι "1888: Πάσενοφ ή ο Ρομαντισμός". Ο Ρομαντισμός είναι κατά μία έννοια ο ερμηνευτικός χάρτης του πρώτου μέρους της τριλογίας. Και φυσικά είναι ο πυρήνας μιας αστείρευτης ειρωνείας. Ήθελα να κρατήσω αυτή την εξαιρετική ειρωνεία, η οποία θεωρώ είναι πλέον πιο ισχυρή, καθώς η λέξη "ρομαντισμός" έχει εν πολλοίς αποκολληθεί από το λογοτεχνικό κίνημα του 19ου αιώνα και έχει διευρυνθεί σε μεγάλο βαθμό. Μιλάμε πλέον για ρομαντικές ταινίες, ρομαντικές φωτογραφίες ή ρομαντικές διακοπές, αγνοώντας τη γενεαλογία του προσδιορισμού αυτού. Επί της ουσίας όμως, αυτή η σχεδόν αυθαίρετη χρήση της λέξης είναι και το κέντρο της ειρωνείας του Μπροχ. Όταν στην καθημερινότητά μας μιλάμε για ρομαντισμό, μιλάμε για μια διάσταση πέραν της κανονικότητας, μια διάσταση όπου ο έρωτας νικάει τα εμπόδια, όπου το χρώμα του ουρανού αντιπροσωπεύει την εσώτερη κατάσταση του ατόμου, το συναίσθημα είναι διαχρονικό και άφθαρτο κτλ.