GODZILLA: 60 χρόνια μετά την πρώτη εμφάνισή του στις οθόνες, το πιο δημοφιλές τέρας της μεγάλης οθόνης μετά τον Κινγκ Κονγκ επιστρέφει πιο μεγάλο, πιο ατμοσφαιρικό και πιο θεαματικό από ποτέ. Το σενάριο συνδέει τις 6 αυτές δεκαετίες, καθώς η ταινία ξεκινάει -όπως και η γιαπωνέζικη original- με το ξύπνημα του τέρατος από τις πυρηνικές δοκιμές στον Ειρηνικό. Υποτίθεται μάλιστα ότι σχεδόν όλες οι δοκιμές στην περιοχή τις επόμενες δεκαετίες γίνονταν για να κρατήσουν το τέρας μακριά από τον πολιτισμό. Να όμως που στην εποχή μας ο μεταλλαγμένος προϊστορικός δεινόσαυρος βρίσκεται προ των πυλών.
Τον φόβο των επιπτώσεων της πυρηνικής ενέργειας των γιαπωνέζικων ταινιών εδώ αντικαθιστούν οι τρομερές συνέπειες της επερχόμενης κλιματικής αλλαγής. Ο νεαρός σκηνοθέτης Γκάρεθ Έντουαρντς (Monsters, 2010) αγαπά το σινεμά των ’70s και ειδικά τις περιπέτειες φαντασίας του Στίβεν Σπίλμπεργκ εκείνης της εποχής (Τα Σαγόνια του Καρχαρία, 1975, Στενές Επαφές Τρίτου Τύπου, 1977). Τον Φρανσουά Τριφό των Επαφών εδώ αντικαθιστά η Ζιλιέτ Μπινός σε έναν ανάλογο ρόλο. Η εμφάνιση του τέρατος γίνεται τμηματικά σε μικρές δόσεις, όπως στα Σαγόνια, που κλιμακώνουν το σασπένς, ενώ η τελική εμφάνισή του προκαλεί το ίδιο πρωτόγνωρο δέος με εκείνο του mothership των Επαφών. Το θέαμα είναι εκπληκτικό και η εικονογραφία ξεχειλίζει από φαντασία.
Τι λείπει από τον Godzilla του σήμερα; Ένα στιβαρό σενάριο που να υποστηρίζει όλη αυτή την αξιόλογη προσπάθεια και το αλλόκοτο μεν, αλλά λυτρωτικό χιούμορ των παραγωγών του πρώτου διδάξαντα, Ισίρο Χόντα.
Ιnfo: Godzilla. Περιπέτεια Φαντασίας. ΗΠΑ - Ιαπωνία 2014. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 15 Μαΐου. Σκηνοθεσία: Γκάρεθ Έντουαρντς. Παίζουν: Ελίζαμπεθ Όλσεν, Μπράιαν Κρόνστον, Άαρον Τέιλορ Τζόνσον, Βίκτορ Ρόζουκ, Ζιλιέτ Μπινός, Κεν Γουατανάμπε, Ντέιβιντ Στράδερν. Διανομή: Village Films.
SALVO: O Σάλβο, ένας εκτελεστής της σικελικής μαφίας, είναι μοναχικός, ψυχρός και αδίστακτος. Όταν εισβάλλει σε ένα σπίτι για να σκοτώσει τον άνθρωπο που επιτέθηκε στον αρχηγό του, ανακαλύπτει μια νεαρή τυφλή κοπέλα, τη Ρίτα, να στέκεται αδύναμα δίπλα στον αδελφό της την ώρα που εκείνος τον δολοφονεί. Ο Σάλβο προσπαθεί να κλείσει τα δυο της μάτια, που με το κενό, ενοχλητικό βλέμμα τον κοιτούν επίμονα. Όμως κάτι παράδοξο συμβαίνει. Τα μάτια της Ρίτα βλέπουν για πρώτη φορά! Ο Σάλβο αποφασίζει να της χαρίσει τη ζωή βάζοντας τον εαυτό του σε κίνδυνο.
Φόρος τιμής στον Ζαν-Πιερ Μελβίλ και ειδικά στον Δολοφόνο με το Αγγελικό Πρόσωπο (Le Samourai, 1967), η ταινία των Φάμπιο Κρασαντόνια και Αντόνιο Πιάτσα είναι ένα μελαγχολικό noir, σκηνοθετημένο με απέριττη κομψότητα και ελάχιστους διαλόγους. Καθώς η Ρίτα βρίσκει το φως της, ανοίγουν και τα μάτια του Salvo (Σωσμένου), ο οποίος αρχίζει να παρατηρεί τους ανθρώπους γύρω του και ειδικά εκείνην. Το σκληρό σικελικό τοπίο και οι εγκαταλειμμένες βιομηχανικές εγκαταστάσεις αντικατοπτρίζουν τις ζωές των ηρώων, οι οποίοι αποζητούν απελπισμένα ένα τρόπο διαφυγής. Με πολλά από τα γεγονότα να συμβαίνουν off camera, τα επίμονα κοντινά πλάνα στα πρόσωπα των ηρώων εντείνουν το δραματικό βάρος της ταινίας, η οποία μάλλον θα απογοητεύσει όσους περίμεναν να δουν ένα κανονικό αστυνομικό θρίλερ. Ιδιαίτερο, εσωστρεφές, μαγικό. Βραβείο στην Εβδομάδα Κριτικής του 66ου Φεστιβάλ Καννών.
Ιnfo: Salvo. Αστυνομικό Ψυχολογικό θρίλερ. Ιταλία – Γαλλία 2013. Πρεμιέρα: Πέμπτη 15 Μαΐου. Σκηνοθεσία: Φάμπιο Κρασαντόνια & Αντόνιο Πιάτσα. Παίζουν: Σαλέχ Μπάκρι, Σάρα Σεραϊόκο, Λουίτζι Λο Κάσκιο, Μάριο Πουπέλα. Διανομή: Filmtrade.
SUSANNE: H Σουζάν και η μεγαλύτερη αδερφή της Μαρία ζουν μαζί με τον χήρο πατέρα τους Νικολά. Τα δύο κορίτσια είναι πολύ δεμένα μεταξύ τους, παρά τους διαφορετικούς χαρακτήρες τους: η χαμηλών τόνων Σουζάν απολαμβάνει την παρέα και την αγάπη της δυναμικής, ανεξάρτητης Μαρίας. Σαν έφηβη όμως, η Σουζάν μένει έγκυος, κάτι που ανακοινώνεται στον Νικολά από τη διεύθυνση του σχολείου και που πέφτει σαν κεραυνός εν αιθρία. Πέντε χρόνια μετά και ο γιος της Τσάρλι είναι ήδη μέλος της οικογένειας, ενώ ο πατέρας του είναι απών και δεν αναφέρεται ποτέ. Η ζωή τους περιπλέκεται όταν εκείνη γνωρίζει τον Ζουλιέν, έναν γοητευτικό μικροκακοποιό, με τον οποίο ερωτεύονται αμέσως. Όταν ο Ζουλιέν θα χρειαστεί να φύγει από τη χώρα, η Σουζάν θα παρατήσει το παιδί της και θα τον ακολουθήσει.
Το Susanne της Κατέλ Κιγιεβερέ ήταν μια από τις πιο ευχάριστες εκπλήξεις του περασμένου φεστιβάλ των Καννών (Εβδομάδα Κριτικής) και η ταινία που κέρδισε τον Αργυρό Αλέξανδρο στο 54ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ένα κοινωνικό δράμα, καθαρό σαν κρυστάλλινο νερό, ρεαλιστικό, βατό όσο δεν πάει άλλο και με χαρακτήρες που μας είναι αμέσως αναγνωρίσιμοι από φίλους, αδέρφια, συγγενείς και πλοκή που δεν υπερβάλλει, δεν σκοντάφτει πουθενά, ούτε κρίνει τις πράξεις των χαρακτήρων της. Σκηνοθετική αυτοπεποίθηση, δυνατές νατουραλιστικές ερμηνείες κι ένα πολύ όμορφο σάουντρακ (Βεριτί Σουζμάν), μας αφήνουν με τις καλύτερες των εντυπώσεων. Σεζάρ Β΄ Γυναικείου ρόλου για την Αντέλ Ενέλ (Μαρία), βραβείο Α’ Γυναικείου ρόλου (Σάρα Φορεστιέ) και Καλλιτεχνικού Επιτεύγματος στη Θεσσαλονίκη.
Info: Susanne. Κοινωνική Δραματική. Γαλλία 2013. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 15 Μαΐου. Σκηνοθεσία: Κατέλ Κιγιεβερέ. Παίζουν: Σάρα Φορεστιέ, Αντέλ Ενέλ, Φρανσουά Νταμιάν, Πολ Αμί. Διανομή: StraDa Films.
ΣΩΣΙΑΣ: Ένας τυπικός υπάλληλος γραφείου μιας εταιρείας που το αφεντικό του και οι συνάδελφοί του τον υποτιμούν συνεχώς, έρχεται αντιμέτωπος με έναν καινούργιο εργαζόμενο, ο οποίος είναι ολόιδιος εξωτερικά μαζί του και έχει όλα όσα εκείνου του λείπουν: αυτοπεποίθηση, χαρίσματα κι ένα μοναδικό ταλέντο να σαγηνεύει τις γυναίκες.
Ενδιαφέρουσα, αν και άνιση διασκευή του Σωσία του Ντοστογιέφσκι, η οποία θυμίζει πολλά και πολλούς. Το 1984 του Όργουελ, όπως το είδε ο Τέρι Γκίλιαμ στο Brazil. Τον Έντγκαρ Άλαν Πόε, τον Λιντς, τον Κρόνενμπεργκ της παλιάς εποχής. Ο σχεδιασμός της παραγωγής (Ντένις Σνεγκ), η φωτογραφία (Έρικ Γουίλσον) και η μουσική (Άντριου Χιούιτ), όλα συντελούν στη δημιουργία μιας αλλόκοτης ατμόσφαιρας, όμως για κάποιο λόγο, κι ενώ το καστ είναι εκλεκτό και αποτελεσματικό (ανάμεσά τους κι ο αγαπημένος μας ηθοποιός και θεατρικός συγγραφέας Γουάλας Σον ως μίστερ Παπαδόπουλος), το αποτέλεσμα παραμένει κάπως ψυχρό, αν και πέρα για πέρα εντυπωσιακό.
Ο Σωσίας του Ρίτσαρντ Αγιοάντε (Submarine), παρ’ όλα αυτά, παραμένει μια πολύ ενδιαφέρουσα απόπειρα εκσυγχρονισμού ενός κλασικού κειμένου και μας συστήνει άλλη μία καινούργια εταιρεία διανομής ταινιών, τη Weird Wave.
Ιnfo: Ο Σωσίας (The Double). Δραμεντί Φαντασίας. Αγγλία 2013. Πρεμιέρα: Πέμπτη 15 Μαΐου. Σκηνοθεσία: Ρίτσαρντ Αγιοάντε. Παίζουν: Τζέσε Άιζενμπεργκ, Μία Γουασικόβσκα, Γουάλας Σον, Νόα Τέιλορ, Σάλι Χόσκινς. Διανομή: Weird Wave.
ΥΓ. Μάθαμε για τον θάνατο (πιθανή αυτοκτονία) του νεαρού σκηνοθέτη Μαλίκ Μπεντζελούλ, του Ψάχνοντας για τον Sugarman. Μεγάλο κρίμα. Ήταν ταλαντούχος και περιμέναμε να δούμε πολλά περισσότερα από αυτόν. Τον τελευταίο καιρό ετοίμαζε άλλο ένα «νοτιοαφρικάνικο» ντοκιμαντέρ, για τον περιβαλλοντολόγο και εξερευνητή Λόρενς Άντονι.
Καλό του ταξίδι!
εμφάνιση σχολίων