Ο ποιητής-ηγέτης της λογοτεχνικής παρέας των Beat «ουρλιάζει» από τα ‘50s
ΣΙΣΣΥ ΠΑΠΑΔΟΓΙΑΝΝΗ
3 Ιουνίου 2021
Όταν το 1955 απήγγειλε δημόσια απόσπασμα του ποιήματος του «Ουρλιαχτό» (Howl) σε μια πειραματική γκαλερί, ηλέκτρισε κυριολεκτικά το κοινό. Το ποίημα που είναι αφιερωμένο στον Carl Solomon, καταδικάζει τον κονφορμισμό και τις προκαταλήψεις της συντηρητικής κοινωνίας των ΗΠΑ. Ο ίδιος, ομοφυλόφιλος (είχε μακροχρόνια σχέση με τον Peter Orlovsky) απεικονίζει μέσα στο «Ουρλιαχτό» και ομοφυλοφιλικές σκηνές σεξ που φυσικά εφόσον μιλάμε για τα μέσα της δεκαετίας του ’50, σοκάρουν και οδηγούν στην απαγόρευση του ως «άσεμνο». Σύντομα όμως το «Ουρλιαχτό» απέκτησε μεγάλη δημοσιότητα κι έγινε ο καταλύτης στο έργο του:
«Είδα τα καλύτερα μυαλά της γενιάς μου διαλυμένα από την τρέλα,
υστερικά γυμνά και λιμασμένα,
να σέρνονται μέσα στους νέγρικους δρόμους την αυγή γυρεύοντας
μιαν αναγκαία δόση,
χίπστερς με αγγελικά κεφάλια να φλέγονται για την αρχαία ουράνια ένωση με την άστρική γεννήτρια μέσα στη μηχανή της νύχτας…»
(μετάφραση Γιάννη Λειβαδά)
Ο Γκίνσμπεργκ έπαιξε σημαντικό ρόλο στην προβολή και ανάδειξη των έργων της γενιάς των Beat. Ταυτόχρονα είχε πλούσια πολιτική και κοινωνική δράση. Συμμετείχε ενεργά στις αντιπολεμικές διαδηλώσεις για το Βιετνάμ, αγωνίστηκε για τα δικαιώματα των ομοφυλόφιλων, για την προστασία του περιβάλλοντος, ενάντια στα πυρηνικά, υπέρ της απελευθέρωσης των ναρκωτικών. Τα ταξίδια του ανά τον κόσμο του χάρισαν μια οικουμενική συνείδηση, κι η παραμονή του για 15 μήνες στην Ινδία τον έκανε να ασπαστεί τον βουδισμό -με τον οποίο φλέρταρε και ο Κέρουακ.
Τώρα που η λογοτεχνία των Beat ξεσκονίζεται και πάλι (ο Κέρουακ ξανατυπώνεται μανιωδώς και προβάλλεται το μάλλον ελαφρύ και αρκετά χίπστερ φιλμ On the road), ο ποιητής-ηγέτης της παρέας των Beat, Άλεν Γκινσμπεργκ είναι πιο επίκαιρος από ποτέ με το χειμαρρώδες, εκκωφαντικό «Ουρλιαχτό» του, που αποτέλεσε το «μανιφέστο» των beat και ένα από τα σημαντικότερα έργα της παγκόσμιας λογοτεχνίας τον 20ο αιώνα.
Οι beat δεν επηρέασαν απλά την αμερικανική λογοτεχνία και τη δυτική κουλτούρα, δεν είχαν απλά επιρροή στα μετέπειτα κινήματα των χίπις και του πανκ. Η απήχηση τους φτάνει μέχρι σήμερα και αυτό δεν είναι καθόλου τυχαίο. Οι μπήτνικς μοιάζουν επίκαιροι όσο ποτέ με τα «ουρλιαχτά» τους ενάντια στον υλισμό, τις συμβάσεις και μια κοινωνία που αρχίζει πάλι να ρέπει επικίνδυνα προς το συντηρητισμό.
Διαβάστε επίσης: Η γενιά Beat
εμφάνιση σχολίων