0
1
σχόλια
800
λέξεις
CULTURE
Με ένα δικό του έργο, ο Mario Banushi ξεκινάει ένα νέο διεθνές ταξίδι από τη Κεντρική Σκηνή της Στέγης
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΝΝΑ ΧΑΡΙΤΟΥ
20 Ιανουαρίου 2025

«Η μητέρα μου έφερε στον κόσμο εμένα και χιλιάδες άλλα παιδιά. Ήταν μαία». Ο Mario Banushi, είναι 26 χρονών και ήδη πολυσυζητημένος στο ευρωπαϊκό θέατρο. Η νέα διεθνή συμπαραγωγή με τίτλο ΜΑΜΙ που κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στη Στέγη στις 6 Φεβρουαρίου, είναι μια παράσταση για όλες τις γυναίκες που μας μεγάλωσαν.

Ο 26χρονος αλβανικής καταγωγής Mario Banushi, δημιουργός μιας ολότελα δικής του σκηνικής γλώσσας, στο ΜΑΜΙ, αναζητά να καταλάβει την πιο μοναδική σχέση της ζωής μας. «Ποιος φροντίζει ποιον – δεν κατάλαβα ποτέ αυτήν την περίπλοκη σχέση».

«Πάντα έλεγα ότι η γέννα είναι ένας ανάποδος έρωτας»

Χαρακτηριστικό στις παραστάσεις του Mario Banushi που μεγάλωσε πάνω από τον φούρνο που εργαζόταν η μαμά του στην Ελλάδα, είναι το σπίτι, η στέγη, η φωλιά της μητέρας. Στην δική του μυθολογία, οι σχεδόν ομόηχες λέξεις «μάμι» και «μαμ» γίνονται ταυτόσημες. Μάμι, όπως μητέρα. Μαμ, όπως φαΐ. «Κάποιος βγάζει την καρδιά του και την προσφέρει στον άλλο σαν ένα καρβέλι αχνιστό ψωμί». Στην παράσταση, η Κεντρική Σκηνή της Στέγης μετατρέπεται σε ένα τοπίο μνήμης οικείο, απόκοσμο και συγκινητικό όπου ίσως αναζητήσουμε και αναγνωρίσουμε και τις δικές μας μνήμες.

Ο Mario Banushi περιοδεύει ήδη ανά τον κόσμο με τα έργα του, Goodbye, Lindita (2023) και Taverna Miresia – Mario, Bella, Anastasia (2023) ενώ τον χαρακτηρίζουν διεθνώς «το παιδί-θαύμα του ελληνικού θεάτρου». Κι ενώ στις προηγούμενες παραστάσεις του το θέμα ήταν το πένθος, στο MAMI στήνει ένα ανίερο ιερό στη σχέση μητέρας και παιδιού. «Για να την υμνήσει. Να την ξορκίσει. Να τη γεμίσει τάματα και αναθέματα. Να την ερωτευτεί».

Λέει ο Mario Banushi: «Όταν ήμουν περίπου ενός έτους, η μητέρα μου αναγκάστηκε να με αφήσει στη γιαγιά μου, στην Αλβανία, και να φύγει. Μέχρι τα δεκατρία μου, “μάμι” φώναζα τη γιαγιά μου. Όταν πια η μητέρα μου με πήρε μαζί της στην Αθήνα, μεγάλωσα στο διαμέρισμα πάνω από τον φούρνο όπου εργαζόταν, με τη μυρωδιά του φρεσκοψημένου ψωμιού.

Μεγάλωσα με πολλές γυναίκες. Μεγάλωσα με νέες και ηλικιωμένες γυναίκες. Μεγάλωσα με περισσότερες από μία μητέρες. Αυτή η παράσταση είναι για εκείνες: μια ευχή, μια προσευχή στο βάρος που κουβαλάει η λέξη “μαμά” τόσο για εκείνη που το ακούει όσο και για εκείνον που το λέει. Ποιος φροντίζει ποιον – δεν κατάλαβα ποτέ αυτήν την περίπλοκη σχέση. Κι ούτε θα την καταλάβω. Αλλά προσπαθώ να την ξετυλίξω σαν έναν ομφάλιο λώρο, σαν το σπλάχνο που συνδέει τη ζωή με τις ρίζες της».

O διεθνής τύπος για τον Mario Banushi:
«Ο Banushi αναδεικνύει με θαυμαστό τρόπο το πώς χρησιμοποιούν οι οικογένειες τον χρόνο μπροστά από την τηλεόραση για να εκμηδενίσουν τα συναισθήματά τους».
– Michael Billington, The Guardian, 6.4.2023

«Ο Mario Banushi, ένας Έλληνας δραματουργός αλβανικής καταγωγής, είναι ένα ανερχόμενο αστέρι που αντιπροσωπεύει το νέο πρόσωπο του ελληνικού θεάτρου».
– Arifa Akbar, The Guardian, 28.7.2023

«Ο Mario Banushi είναι σχετικά άγνωστος, αλλά η επιτυχία του Goodbye, Lindita έδειξε ξεκάθαρα ότι είναι ένα λαμπρό νέο ταλέντο που πρέπει να προσέξουμε».
– Nikki Bedi, BBC, Ιούλιος 2023

«Και από την Ελλάδα έρχεται ο σκηνοθέτης Mario Banushi με το θεατρικό του χωρίς λόγια Goodbye, Lindita, το οποίο έχει χαρακτηριστεί ως το έργο του επόμενου Romeo Castellucci».
– Murray Bramwell, InReview, 25 Οκτωβρίου 2023

«Η σκηνοθετική προσέγγιση του Mario Banushi μάς εκθέτει σε υψηλής συναισθηματικής θερμοκρασίας ονειρικές και ταυτόχρονα ποιητικές εικόνες του θανάτου, όπως και του τρόπου αντιμετώπισης του πένθους».
– Κριτική επιτροπή του βραβείου Politika, Οκτώβριος 2023

«Ο Mario Banushi είναι μια από τις σημαντικότερες νέες φωνές του ευρωπαϊκού θεάτρου».
– Lea Loeb, TheaterSpektakel, Αύγουστος 2024

Συντελεστές
Σύλληψη & Σκηνοθεσία:
Mario Banushi
Ερμηνεύουν: Παναγιώτα Γιαγλή, Βασιλική Δρίβα, Δημήτρης Λαγός, Αγγελική Στελλάτου, Ευτυχία Στεφάνου / Ήλια Κουκουζέλη και Φώτης Στρατηγός
Σκηνογραφία & Ενδυματολογία: Σωτήρης Μελανός
Μουσική Σύνθεση & Sound Design: Jeph Vanger
Σχεδιασμός Φωτισμών & Συνεργάτης στη Δραματουργία: Στέφανος Δρουσιώτης
Καλλιτεχνικοί Συνεργάτες: Αιμίλιος Αράπογλου, Θανάσης Δεληγιάννης
Βοηθός Σκηνοθέτη: Θεοδώρα Πατητή

Διεθνείς Σχέσεις & Οργάνωση Περιοδείας: Νίκος Μαυράκης – TooFarEast
Οργάνωση Παραγωγής: Ρένα Ανδρεαδάκη & Χρήστος Χριστόπουλος – TooFarEast
Εκτέλεση Παραγωγής: Ιωάννα Παπακώστα – TooFarEast
Συντονίστρια Ακρόασης & Residency: Κωνσταντίνα Δούκα Γκόση – TooFarEast
Φωτιστικός Σχεδιασμός Περιοδείας: Μαριέττα Παυλάκη
Βοηθός Σκηνογραφίας: Σοφία Θεοδώρου
Βοηθός Ενδυματολογίας: Νικολέτα Αναστασιάδου
Σε συνεργασία με την ΟΜΑΖ Αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία

Ανάθεση & Παραγωγή: Στέγη Ιδρύματος Ωνάση Συμπαραγωγοί: Berliner Festspiele (Γερμανία), FOG Festival / Triennale Milano (Ιταλία), Espoo Theatre (Φινλανδία), Noorderzon Festival / Grand Theatre Groningen (Ολλανδία) και άλλοι που θα ανακοινωθούν προσεχώς. Η αρχική έρευνα και ανάπτυξη πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη της Onassis AiR Dramaturgy Fellowship και του Centre Culturel Hellénique – Paris (Γαλλία). Υποστηρίζεται από το πρόγραμμα «Εξωστρέφεια» της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, πραγματοποιείται με την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού.

MAMI του Mario Banushi: Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, Συγγρού 107, Κεντρική Σκηνή. Από 6 Φεβρουαρίου έως 22 Μαρτίου 2025. Πέμπτη έως Σάββατο, 20:30, Κυριακή, 14:00, Διάρκεια: 75 λεπτά. Η παράσταση περιλαμβάνει γυμνό, κατάλληλη άνω των 16 ετών. Κανονικό εισιτήριο: 18 €, 22 €, 28 €. Ανακαλύψτε περισσότερα για τα εισιτήρια και τις προσβάσιμες παραστάσεις εκεί


Διαβάστε επίσης: Το TAKEOVER 2025 κάνει κατάληψη στη Στέγη  

 
εμφάνιση σχολίων