Μια μέρα πριν την προβολή της νέας του ταινίας Athena στο Netflix, το νέο πολυμεσικό project του Gener8ion κάνει πρεμιέρα στην Αθήνα
Μαζικές εξεγέρσεις, βία, φανατισμός, ρατσισμός, κοκκινομάλληδες, διαλυμένα τοπία, διαλυμένοι άνθρωποι, φτιαγμένα αυτοκίνητα, εξουσία και μπάτσοι, σκύλοι και μολότοφ, παπάδες και σταυροί, βία, μαζικές εξεγέρσεις…ΜΕΛΙΤΑ ΚΑΡΑΛΗ
8 Σεπτεμβρίου 2022
Ο Ρομέν έχει εμμονές. Ποιες εμμονές; Τις αδιανόητες, μη ανθρώπινες, πολιτικές δυστοπίες που ζούμε σε μια Γη, η οποία μετατρέπεται σε φάντασμα του εαυτού της, με ταχύτητες φωτός. Άλλοι λένε πως το έργο του είναι διαφημιστικό, άλλοι πως είναι καθαρά πολιτικό. Ένα καλό σύνθημα μπορεί φυσικά να αποδείξει πόσο κοντά βρίσκονται αυτά τα δύο στις σύγχρονες δημοκρατίες μας και κάτι ανάλογο πιστεύει και ο ίδιος σύμφωνα με την σύντομη συνέντευξη που μας έδωσε παλιότερα, μ΄ένα τσιγάρο πίσω από το αυτί, έξω από τη Στέγη.
Η πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία Notre Jour Viendra (Θα έρθει η μέρα και για μας) μίλησε για τον ρατσισμό, μέσα από το όραμα ενός άνδρα να δημιουργήσει ένας έθνος που θα απαρτίζεται μόνο από κοκκινομάλληδες. Η κριτική δεν τρελλάθηκε με την πρώτη του ταινία και κατά τα λεγόμενα του Ρομέν, ούτε ο πατέρας Γαβράς.
Ο Γαβράς είναι γιος του διεθνούς Έλληνα σκηνοθέτη Κώστα Γαβρά. Αρχίζει να κινηματογραφεί στα 14. Οι νέες τεχνολογίες τού επιτρέπουν να κάνει ταινίες χωρίς χρήματα. Ξεπηδάει από τα riots των γαλλικών προαστίων που σόκαραν την Ευρώπη, με την κολεκτίβα Kourtrajmé. Αποτυπώνει εξεγέρσεις και ωμή βία. Μια σειρά από «αδιανόητα» βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως η Μ.Ι.Α. δημιουργούν σχολή (και συνεχίζουν να κοπιάρονται μια δεκαετία μετά). «Μιλάω για την κοινωνία που ζούμε. Ο κόσμος μας είναι υπερβολικά μπερδεμένος και τρελός. Δεν υπάρχει πλέον καλό ή κακό. Θέλω να δείξω αυτήν τη σύγχυση…». Η δεύτερη ταινία μεγάλου μήκους The World Is Yours (Ο κόσμος σου ανήκει) πάλι με συνοδοιπόρο και πρωταγωνιστή τον Vincent Cassel παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ Κανών και απέσπασε μερικές υποψηφιότητες στα βραβεία César.
«Έχω βιώσει τον ρατσισμό αλλά δεν συγκρίνεται με το να είσαι ένας Πακιστανός στην Ελλάδα» μας έλεγε την εποχή που η Χρυσή Αυγή σκότωνε στους δρόμους της Αθήνας
Το νέο του φιλμ λέγεται Athena, μόλις έκανε πρεμιέρα στο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Βενετίας (θα το δούμε στο Netflix από τις 23 Σεπτεμβρίου) χαρακτηρίστηκε από αρκετά reviews «σοκαριστική» και έκανε έξαλλο το ακροδεξιό ελληνικό twitter, το οποίο ο Ρομέν φρόντισε να ευχαριστήσει για την διαφήμιση, αφού το hashtag #cancelAthena που έφτιαξαν μοιάζει περισσότερο με αυτογκόλ παρά με δυσφήμιση. Το σενάριο του Athena μιλάει για μια φανταστική περιοχή στη Γαλλία, την Αθηνά, και περιγράφει έναν εμφύλιο πόλεμο με ήρωες μετανάστες. «Έχω βιώσει τον ρατσισμό σε διάφορες χώρες αλλά δεν συγκρίνεται με το να είσαι ένας Πακιστανός dude στην Ελλάδα…» μας έλεγε την εποχή που η Χρυσή Αυγή έλυνε, έδερνε και σκότωνε στους δρόμους της Αθήνας.Το Gener8ion γεννήθηκε στην Αθήνα: Ο Ελληνο-Γάλλος σκηνοθέτης δημιουργεί ένα τρίπτυχο κοιτάζοντας τους ορίζοντες της δυστοπίας. Μια διπλοτυπία παρόντος και μέλλοντος, σε μια εποχή που ο χρόνος μοιάζει να τρέχει με γεωμετρικά άλματα, τείνει να γίνει τελικά μια ενιαία εικόνα, ένα παρανοϊκό παρόν, από μέρα σε μέρα.
Το τρίπτυχο Gener8ion σε συνεργασία με τον μουσικό παραγωγό Surkin έρχεται στις 22 Σεπτεμβρίου σε συμπαραγωγή με το Onassis Culture και κάνει παγκόσμια πρώτη σε τρεις σκηνές: η πόλη της Αθήνας υπάρχει ως φόντο τόσο στις εγκαταστάσεις όσο και στο project, καθώς μπορούμε να δούμε τις τρεις πολυμεσικές εγκαταστάσεις στη Στέγη (Neo Surf και Agartha) και στη «Μάντρα» στη Διονυσίου Αρεοπαγίτου (Emotions).
Στις ταινίες βλέπουμε μια εκδοχή της μελλοντικής Αθήνας χωρίς κάποια ξαφνική εξωανθρώπινη απειλή, αλλά μ΄ένα φαινομενικά φυσιολογικό περιβάλλον που αποπνέει αδιόρατη, βραδύκαυστη βία, εν μέσω μιας πανδημίας. Βλέπουμε την Charlize Theron να πρωταγωνιστεί ως σκάνερ τεχνητής νοημοσύνης που συλλαμβάνει συναισθήματα. Βλέπουμε και την κλιματική αλλαγή ως πρωταγωνίστρια μη εικονική. Σέρφερς, αντάρτες, τοξικότητα, αστικοί μύθοι, εξεγέρσεις και αποσχίσεις, ένας κόσμος σε πλήρη ανισορροπία. «Ήταν η πρώτη φορά που έκανα γυρίσματα στην Ελλάδα και ένιωσα πάρα πολύ άνετα. δημιουργήσαμε κάτι που δεν θα μπορούσα να κάνω πουθενά αλλού στον κόσμο, το οποίο χτίστηκε από εικόνες και τοποθεσίες της Ελλάδας που είχα στο μυαλό μου από παιδί. Τα παιδιά είναι πάντα παιδιά, κάνουν πράγματα που κάνουν τα παιδιά και δημιουργούν αναμνήσεις ακόμα κι αν ο κόσμος καταρρέει.». Ένα παλιό του tweet πάντως, μας παρότρυνε: «Make Greece acid Jamaica»...