0
1
σχόλια
377
λέξεις
Α' ΠΡΟΣΩΠΟ
Το σημείο στο οποίο αρχίζει ο πολιτισμός είναι η βοήθεια σε κάποιον που έχει ανάγκη. Η κορυφαία ανθρωπολόγος Μάργκαρετ Μιντ, εξηγεί το γιατί
 
DOCTV.GR | ΦΩΤΟ: PEXELS
27 Μαρτίου 2020
Πριν από χρόνια κάποιος ρώτησε την ανθρωπολόγο Μάργκαρετ Μιντ ποιο ήταν το πρώτο σημάδι πολιτισμού σε μια κουλτούρα. Η Μιντ του είπε ότι το πρώτο σημάδι πολιτισμού σε μια αρχαία κουλτούρα ήταν ένα μηριαίο οστό 15.000 ετών, το οποίο όμως είχε σπάσει κι έπειτα είχε θεραπευθεί.

Γιατί το μηριαίο οστό κι όχι εργαλεία κυνηγιού, κεραμικά σκεύη, θρησκευτικά αντικείμενα ή πρωτόγονες μορφές κοινοτικής αυτοδιοίκησης; Η Μιντ είπε ότι στο ζωικό βασίλειο όταν σπας το πόδι σου, πεθαίνεις. Δεν μπορείς να δραπετεύσεις από τον κίνδυνο, ούτε να πας στο ποτάμι να πιεις νερό, ούτε να αναζητήσεις τροφή. Γίνεσαι βορά στα θηρία που παραμονεύουν. Κανένα ζώο δεν επιβιώνει με σπασμένο πόδι, τον χρόνο που χρειάζεται το οστό για να δέσει.

Ένα μηριαίο οστό που έχει θεραπευθεί είναι απόδειξη ότι κάποιος αφιέρωσε χρόνο για να μείνει μαζί με εκείνον που έπεσε, έδεσε την πληγή, τον μετέφερε σε ασφαλές μέρος, του έφερε τροφή και νερό, τον φρόντισε και τον βοήθησε να αναρρώσει. Γι αυτό, το σημείο στο οποίο αρχίζει ο πολιτισμός είναι η βοήθεια σε κάποιον που έχει ανάγκη.


Η ιστορία αυτή αναφέρεται στο βιβλίο του Ιατρού και συγγραφέα  Ira Byock, The Best Care Possible: A Physician’s Quest to Transform Care Through the End of Life (Η καλύτερη δυνατή φροντίδα: η αναζήτηση ενός ιατρού για να μεταμορφώσει τη φροντίδα στο τέλος της ζωής, εκδ. Avery, 2012). Η Μάργκαρετ Μιντ (16 Δεκεμβρίου 1901-15 Νοεμβρίου 1978) ήταν Αμερικανή ανθρωπολόγος και επιστήμονας του 20ου αιώνα. Η συμβολή της στη μελέτη των διαφορετικών κοινωνιών βοήθησε ουσιαστικά στη μεταμόρφωση του τρόπου που βλέπουμε και μελετάμε τα διαφορετικά κοινωνικο-πολιτισμικά πλαίσια του κόσμου. Αφιέρωσε τη ζωή της στο να εξαλείψει προκαταλήψεις όπως εκείνη των «ανώτερων κοινωνικών συστημάτων» βγάζοντας από το λεξιλόγιο της δυτικής επιστήμης μια σειρά από συνήθεις μειωτικούς χαρακτηρισμούς, ενώ ταξίδεψε εκτεταμένα για να βρεθεί κοντά στην ετερότητα και να την κατανοήσει. Προσπάθησε να δώσει μια αντικειμενική διάσταση του κόσμου εμβαθύνοντας στην κοινωνική ανάλυση του ανθρώπου και της κοινωνίας που ζει, αφήνοντας  μεγάλη παρακαταθήκη όσον αναφορά τεχνικές παρατήρησης.


Με στοιχεία από το Yale Divinity School. Επιμέλεια/μετάφραση: Μαριανίνα Πάτσα για το DOCTV.GR


Διαβάστε επίσης:
Φρομ: Ο Νέος Άνθρωπος
Κανένας άνθρωπος δεν είναι νησί
Πολιτισμός είναι
Ασίμωφ: Το καλό της ανθρωπότητας
Μπέρνχαρντ: Ο ένας και μοναδικός άνθρωπος
εμφάνιση σχολίων