7
1
σχόλια
2188
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Μαίρη, Η Βασίλισσα της Σκωτίας. Χοντρός και Λιγνός. Η Ντιλιλί στο Παρίσι. Το Νησί της Αποπλάνησης. Γυναίκα σε Πόλεμο. Εγώ, η Όλγα. Ο Χίτλερ Εναντίον Πικάσο και Άλλων
 
ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ [email protected]
24 Ιανουαρίου 2019
ΜΑΙΡΗ, Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΤΗΣ ΣΚΩΤΙΑΣ: Η νεαρή Μαίρη στην ηλικία των 15 ετών, παντρεύτηκε για να κληρονομήσει το θρόνο της Καθολικής Γαλλίας. Στα 18 της όμως έμεινε χήρα και αψήφησε τις πιέσεις να ξαναπαντρευτεί. Αντ' αυτού, επέστρεψε στη μητρική της Σκωτία για να διεκδικήσει το θρόνο που της ανήκε δικαιωματικά. Στο μεταξύ η Σκωτία και η Αγγλία βρίσκονται κάτω από την εξουσία της επιβλητικής Ελισάβετ Ι. Οι Προτεστάντες έχουν ξανά τον έλεγχο και ο ετεροθαλής αδελφός της Μαίρη κινεί τα νήματα ερήμην της. Οι δυνάμεις εξουσίας στη Σκωτία θεωρούν ότι μια γυναίκα στο θρόνο είναι μια πράξη ενάντια στη φύση και στο θέλημα του Θεού. Η Ελισάβετ αντιμετωπίζει τις δικές της πιέσεις να κάνει διπλωματικό γάμο για χάρη του Αγγλικού θρόνου. Η Μαίρη θα καταλάβει σύντομα ότι σχηματίζεται μια συνωμοσία εναντίον της, μια λαϊκή εξέγερση, αλλά και ένα συνεχές κύμα μισογυνισμού που την θέτει υπό αμφισβήτηση. Οι δυο γυναίκες αλληλοθαυμάζονται και τους δένει το γεγονός ότι γνωρίζουν από πρώτο χέρι τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει μια γυναίκα σε θέση εξουσίας. Ανάμεσά τους θα καλλιεργηθεί μια σχέση καχυποψίας, φόβου αλλά και γοητείας.

Αντίπαλες στην εξουσία και στην αγάπη, γυναίκες με εξουσία σε έναν ανδροκρατούμενο κόσμο, οι δυο τους πρέπει να αποφασίσουν πώς να παίξουν το παιχνίδι του γάμου έναντι της ανεξαρτησίας. Η Μαίρη προσφέρει τη φιλία της και έναν συμβιβασμό για τις αντικρουόμενες διεκδικήσεις τους, όμως τα αιμοδιψή ένστικτα των αυλικών τους, μπαίνουν ανάμεσά τους. Η Μαίρη θα αψηφίσει τους συμβούλους της και θα πολεμήσει με όλους, για να κερδίσει το βασίλειο. Οι πιέσεις των διπλωματών, οι σεξιστικές προκαταλήψεις και οι άκαρπες προσπάθειες για αρμονική λύση, θα γεννήσουν ένα δράμα εξουσίας, επιβίωσης και θηλυκής αντιδικίας, που θα κάνει τις δυο γυναίκες να μείνουν στην ιστορία - και να αλλάξουν την πορεία της, σε αυτή τη #metoo εκδοχή της γνωστής και από άλλες παλαιότερες ταινίες ιστορίας, η οποία βασίζεται στο βιβλίο Queen of Scots: The True Life of Mary Stuart του Βρετανού Ιστορικού, Τζον Γκάι και την οποία σκηνοθετεί η μέχρι σήμερα σκηνοθέτης του θεάτρου, Τζόσι Ρουρκ. Το ύφος της θυμίζει αρκετά εκείνο του Σεκάρ Καπούρ (Ελίζαμπεθ & Ελίζαμπεθ: Η Χρυσή Εποχή του 1998 και του 2007 αντίστοιχα), είναι ιδιαίτερα προσεγμένο και σχετικά ρεαλιστικό. Ξεχωρίζει όμως κυρίως για τις δύο κεντρικές ερμηνείες, της Σέρσι Ρόναν (Lady Bird, Μπρούκλιν), στον ρόλο της Μαίρη και της Μάργκοτ Ρόμπι (Εγώ, η Τόνια), ως Ελίζαμπεθ.

Info: Μαίρη, Η Βασίλισσα της Σκοτίας (Mary Queen of Scots). Ιστορική Δραματική. Βρετανία 2018. Πρεμιέρα: Πέμπτη 24 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία: Τζόσι Ρουρκ. Παίζουν: Σέρσι Ρόναν, Μάργκοτ Ρόμπι, Τζακ Λόουντεν, Ντέιβιντ Τέναντ, Ίαν Χαρτ, Ίσμαελ Κρουζ Κόρντοβα. Διανομή: Tulip Entertainment.


ΧΟΝΤΡΟΣ ΚΑΙ ΛΙΓΝΟΣ: Με τη χρυσή εποχή τους ως βασιλιάδες της κωμωδίας στο Χόλιγουντ να ανήκει στο παρελθόν, οι εμβληματικοί Σταν και Όλι περιοδεύουν στη Μεγάλη Βρετανία σε μία απεγνωσμένη απόπειρα να δώσουν νέα πνοή στην καριέρα τους. Μετά από μία συγκρατημένη αρχή, αυτή η κωμική δύναμη της φύσης συγκεντρώνει ορδές θαυμαστών, καινούριων και παλιών, που γοητεύονται από τις ξεκαρδιστικές ερμηνείες των δύο θρύλων. Όμως, καθώς η περιοδεία πλησιάζει στο μεγάλο φινάλε, το δίδυμο αντιμετωπίζει απειλητικά φαντάσματα του κοινού παρελθόντος. Οι δύο άντρες, που νιώθουν ότι το κύκνειο άσμα πλησιάζει, έχουν την ευκαιρία να ανακαλύψουν ξανά πόση αγάπη τρέφει ο ένας για τον άλλον.

Η ταινία ξεκινάει το 1935 στο Χόλιγουντ, στα γυρίσματα του Way Out West όταν το κωμικό κινηματογραφικό δίδυμο του Βρετανού Σταν και του Αμερικανού Όλι ήταν στη κορυφή της δημοτικότητάς τους. Γρήγορα βρισκόμαστε στο 1953, όταν οι δύο κωμικοί, ξεκινώντας από ένα δευτεροκλασάτο θέατρο στο Νιούκαστλ στη Βρετανία, εγκαινιάζουν μια περιοδεία στο Ηνωμένο Βασίλειο, με τη προοπτική στο τέλος της, να γυρίσουν και μια κωμική εκδοχή του Ρομπέν των Δασών. Χωρίς επιτυχία αρχικά, όλα πηγαίνουν όλο και καλύτερα, αν και ο Σταν κρύβει στον Όλι πως η ταινία τελικά δεν θα γίνει. Λίγο πριν το τέλος, στο Λονδίνο όπου θα ενωθούν ξανά με τις συζύγους τους, η αντοχή και η υγεία του Όλι θα δοκιμαστεί. Το ίδιο θα συμβεί και στην καλλιτεχνική και φιλική σχέση τους. Γραμμένη από τον σεναριογράφο της Philomena https://www.doctv.gr/page.aspx?itemid=spg5917 Τζεφ Πόουπ και σκηνοθετημένη από τον Τζον Σ. Μπερντ της Διαφοράς (2013), διαθέτει εξαιρετική ατμόσφαιρα της εποχής και υπέροχες ερμηνείες, ειδικά από τον Στιβ Κούγκαν (Philomena, Ένα Φανταστικό Σπίτι).

Info: Χοντρός και Λιγνός (Stan & Ollie). Δραματική Βιογραφία. Βρετανία, Καναδάς, ΗΠΑ 2018. Πρεμιέρα: Πέμπτη 24 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία: Τζον Σ. Μπερντ. Παίζουν: Στιβ Κούγκαν, Τζον Σι Ράιλι, Σίρλεϊ Χέντερσον. Διανομή: Tanweer


Η ΝΤΙΛΙΛΙ ΣΤΟ ΠΑΡΙΣΙ: Στο Παρίσι της Belle Epoque, η μικρή Ντιλιλί διεξάγει έρευνα για την εξαφάνιση νεαρών κοριτσιών. Στο δρόμο της θα συναντήσει συναρπαστικούς άντρες και γυναίκες που τη βοηθούν στην έρευνα της.

Δεν χρειάζονται πολλά λόγια για τον εξαιρετικό καρτουνίστα Μισέλ Οσελό, γνωστό μας από τα αγαπημένα Ο Κιρικού και η Μάγισσα (1998) και Αζούρ και Ασμάρ (2006). Κάθε νέα ταινία του είναι ένα σπουδαίο γεγονός για τους φίλους του κινηματογράφου και η Ντιλιλί, δεν αποτελεί εξαίρεση. Η μικρή Dilili, με καταγωγή από κάποια γαλλική αποικία του Ειρηνικού Ωκεανού, είναι μία μιγάς η οποία μοιάζει σε χαρακτήρα με τους επιρρεπείς προς την περιπέτεια χαρακτήρες του Κιρικού και του Αζούρ. Μαζί με τον φίλο της τον περπατημένο φίλο της, διανομέα Ορέλ, διερευνά ένα μυστήριο που αφορά ληστείες και απαγωγές μικρών κοριτσιών, το οποίο κυριαρχεί στο Παρίσι της Belle Epoque. Στο δρόμο, θα γνωρίσει τις μεγάλες προσωπικότητες της Γαλλίας (τον Προυστ, τον Μονέ, την Κιουρί, τον Παστέρ, τον Ντεμπισί και άλλους), θα επισκεφτεί ολα τα αξιοθέατα του Παρισιού και θα μάθει την γοητευτική ιστορία της πόλης του φωτός!

Με κάθε πρόσωπο που συναντά η Ντιλιλί, μαθαίνει περισσότερα για τον εαυτό της και για το σε τι άνθρωπο θα ήθελε η ίδια να μεταμορφωθεί. Το ταξίδι αυτό θα είναι όμως και ένα πέρασμα προς την ενηλικίωση και για τον Ορέλ. Όπως και στις προηγούμενες ταινίες, η σχεδιαστική δεινότητα του Οσελό είναι και πάλι αξιοθαύμαστη. Αναδημιουργεί χαρακτηριστικές γωνιές και τοποθεσίες του Παρισιού της εποχής με καταπληκτική λεπτομέρεια, ενώ συχνά πυκνά κάποιες εικόνες αποτελούν αναφορές σε διάσημα ζωγραφικά έργα. Οι γνώστες του κάθε είδους τέχνης της περιόδου θα απολαύσουν την ταινία και τις διάσπαρτες αναφορές της σε πρόσωπα και πράγματα, πολύ περισσότερο. Και οι υπόλοιποι θεατές όμως θα απολαύσουν ένα εξαιρετικό καρτούν, συναρπαστικό σε πλοκή, τρισδιάστατο σαν κατασκευή, αλλά με όμορφα παλιομοδίτικη δισδιάστατη αίσθηση, για μικρούς και μεγάλους, στα Γαλλικά και στα Ελληνικά.

Info: Η Ντιλιλί στο Παρίσι (Dilili à Paris/Dilili in Paris). Κινούμενα Σχέδια Μυστηρίου. Γαλλία, Γερμανία, Βέλγιο 2018. Πρεμιέρα: Πέμπτη 24 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία: Μισέλ Οσελό. Με τις φωνές των: Προυνέλ Σαρλ-Αμπρόν, Ένζο Ρατσιντό, Ναταλί Ντεσέι. Διανομή: Rosebud 21. & Seven Films


ΤΟ ΝΗΣΙ ΤΗΣ ΑΠΟΠΛΑΝΗΣΗΣ: Ο Ντιλ είναι ένας καπετάνιος αλιευτικού που έχει αποσυρθεί σε ένα μικρό νησί της Καραϊβικής. Η πρώην γυναίκα του εμφανίζεται ξαφνικά και του ζητάει να προστατεύσει αυτήν και τον γιο τους, από τον βίαιο δεύτερο σύζυγό της. Του προτείνει να τον πάρει μαζί του στον ωκεανό για ψάρεμα και να τον ρίξει στους καρχαρίες. Χωρίς να το καταλάβει θα έρθει αντιμέτωπος με το σκοτεινό παρελθόν του, το οποίο έρχεται για να τον στοιχειώσει και να τον εγκλωβίσει σε μια νέα πραγματικότητα που δεν είναι αυτό που δείχνει.

Ο γνωστός σεναριογράφος δεκάδων ταινιών και τηλεοπτικών σειρών (Το Κορίτσι στον Ιστό της Αράχνης, Ένα Ταξίδι 30,5 Μέτρα Μακριά, Επικίνδυνες Υποσχέσεις, αλλά και Taboo και Peaky Blinders) και σκηνοθέτης του περίφημου, Σε Λάθος Χρόνο (Locke), που συνέγραψε φυσικά ο ίδιος, επιστρέφει με ένα νεο-νουάρ θρίλερ μυστηρίου που πατάει γερά πάνω στην παράδοση του είδους. Το καστ είναι λαμπερό, το σετ εξωτικό και το όλο στήσιμό του, αν και δεν φέρνει ένα καινούργιο αέρα, αποτελεσματικό.

Info: Το Νησί της Αποπλάνησης (Serenity). Θρίλερ Μυστηρίου. ΗΠΑ 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 24 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία: Στίβεν Νάιτ. Παίζουν:  Μάθιου ΜακΚόναχι, Αν Χάθαγουεϊ, Νταϊάν Λέιν, Τζέισον Κλαρκ, Ντζιμόν Χούνσου. Audio Visual & Odeon


ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΕ ΠΟΛΕΜΟ: Στο Ρέικιαβικ του σήμερα, η 50χρονη Χάλλα ζει μια διπλή ζωή: ο κόσμος τη γνωρίζει σαν μια διευθύντρια χορωδίας, ενώ ταυτόχρονα εκείνη είναι μια παθιασμένη ακτιβίστρια που έχει κρυφά κηρύξει πόλεμο ενάντια στην τοπική βιομηχανία αλουμινίου. Ξεκινώντας από μικρούς βανδαλισμούς, η Χάλλα καταφέρνει να προκαλέσει ένα βιομηχανικό σαμποτάζ τόσο μεγάλο που προκαλεί προβλήματα στην Ισλανδική κυβέρνηση. Τώρα, και ενώ σχεδιάζει την πιο προκλητική της ενέργεια, λαμβάνει ένα απρόσμενο γράμμα που τα ανατρέπει όλα στη ζωή της, καθώς έγινε δεκτή η αίτησή της, για την υιοθεσία ενός κοριτσιού από τη Ρουμανία.

Πρόκειται για μια διασκεδαστική, οικολογική, μουσική, κωμική αλλά και δραματική, πολιτική, feelgood περιπέτεια από την Ισλανδία, που δεν έχει ανάλογο προηγούμενο. Γραμμένη και σκηνοθετημένη με απαράμιλλη οξυδέρκεια και δεξιοτεχνία, είναι παιγμένη με μπρίο, στημένη με πειστικό τρόπο και καταφέρνει να παίζει ταυτόχρονα σε πολλά είδη χωρίς να υιοθετεί κάποιο συγκεκριμένο, εκτός ίσως από αυτό της πολιτικής αλληγορίας.

Επειδή η ταινία είναι Ισλανδική και διανέμεται από μικρή εταιρεία και σε λίγες αίθουσες, καλό θα ήταν να την αναζητήσει κανείς καθώς θα δει μια από τις πιο πρωτότυπες δημιουργίες των τελευταίων χρόνων, η οποία κυριολεκτικά ερχόμενη από ένα σχετικό πουθενά (πράγμα που δεν ισχύει για το σινεμά της Ισλανδίας φυσικά, καθώς μόλις μια εβδομάδα πριν είδαμε και το Κάτω Από το Δέντρο), κέρδισε το Βραβείο LUX Καλύτερης Ευρωπαϊκής Ταινίας, πριν από μερικές εβδομάδες στην Ισπανία.

Info: Γυναίκα σε Πόλεμο (Kona fer í stríð/Woman at War). Περιπέτεια. Ιρλανδία, Γαλλία, Ουκρανία 2018. Πρεμιέρα: Πέμπτη 24 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία: Μπένεντικτ Έρλινγκσον. Παίζουν: Χαλντόρα Γκαϊρχαρδσντοτίρ, Γιόχαν Σίγκουρδσον, Χουάν Καμίλο Ρομάν Εστράδα, Γιόρουντουρ Ράγκνασον. Διανομή: Weird Wave


ΕΓΩ, Η ΟΛΓΑ: Μεγαλωμένη στη Πράγα της δεκαετίας του ’50 και του ‘60, η Όλγκα Χεπνάροβα ήταν ένα δειλό και προβληματικό παιδί που έπεφτε συχνά θύμα εκφοβισμού από τους συμμαθητές της. Ζώντας σε ένα αυστηρό οικογενειακό περιβάλλον, μόνη και αδύναμη να αντιμετωπίσει τα προβλήματα της ζωής, σταδιακά αποξενώνεται. Νιώθει ένα ορμητικό μίσος έναντι στην αδιαφορία μιας κοινωνίας που επέτρεψε τους ανθρώπους να την καταστρέψουν. Απορριφθείσα από όλους και περιθωριοποιημένη, ετοιμάζει σχολαστικά την εκδίκησή της.

Η ταινία που έκλεισε το 4ο Φεστιβάλ Ταινιών Τρόμου, Horrorant το 2017, είναι ένα δυνατό (και στο φινάλε του αποτρόπαιο), δραματικό, ψυχολογικό θρίλερ, το οποίο βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα των αρχών της δεκαετίας του 70 στη τότε Τσεχοσλοβακία, τα οποία αφορούν τον βίο και τα έργα μιας ψυχικά διαταραμένης κοπέλας, η οποία από θύμα, μετατρέπεται σε θύτη μιας κοινωνίας που δεν μπόρεσε ποτέ να την καταλάβει και που στην οποία, εκείνη, δεν μπόρεσε ποτέ να προσαρμοστεί. Μοναχική, αυτοκαταστροφική και αποκομμένη από τον κοινωνικό ιστό, έχει σαν μόνη της παρηγοριά το σεξουαλικό ξέδομα-ξόδεμα στην αγκαλιά άλλων κοριτσιών της ηλικίας της, τα οποία όμως, όταν δεν τα βαριέται εκείνη, την εγκαταλείπουν αυτά όταν συνειδητοποιούν τον δύσκολο χαρακτήρα της.

Οι σκηνοθέτες της ταινίας, Κάζντα και Βάινερπ καταγράφουν κομμάτια της καθημερινότητας της ηρωίδας τους με αποστασιοποιημένο τρόπο μη θέλοντας να κρίνουν τις πράξεις της, ακόμη και όταν το αυτοκαταστροφικό κομμάτι του χαρακτήρα της θα μπορούσε να εμπλέξει συναισθηματικά μαζί της κάποιους από τους θεατές. Αν και φορές επαναλαμβάνει κάποια ίδια μοτίβα, η προσέγγιση είναι τολμηρή, το ασπρόμαυρο αποδίδει εξαιρετικά, όχι μόνο την εποχή, αλλά και το χωρίς χρώματα βλέμμα της νεαρής ηρωίδας πάνω στον κόσμο. Καταπληκτική η βραβευμένη σε διάφορα φεστιβάλ ανά τον κόσμο, νεαρή Μιχαλίνα Ολσζάνσκα στον ρόλο της Όλγ(κ)α. 4 Βραβεία Σκηνοθεσίας και 2 Καλύτερης Ταινίας στη Σεβίλλη της Ισπανίας και το Βίλνιους στη Λιθουανία.

Info: Εγώ, η Όλγα (Já, Olga Hepnarová/I, Olga). Βιογραφία Ψυχολογικό Θρίλερ. Τσεχία, Πολωνία, Γαλλία, Σλοβακία 2016. Πρεμιέρα: Πέμπτη 24 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία: Πετρ Κάζντα & Τομάζ Βάινρεμπ. Παίζουν: Μιχαλίνα Ολσζάνσκα, Όντρεϊ Μάλι, Μάρτα Μάζουρεκ. Διανομή: Filmboy Pictures


ΧΙΤΛΕΡ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΠΙΚΑΣΟ ΚΑΙ ΑΛΛΩΝ: 80 χρόνια αφότου ο Χίτλερ κήρυξε τον πόλεμο στην εκφυλισμένη για τους Ναζί, τέχνη, η ταινία αποκαλύπτει πως έργα του Πικάσο, του Ματίς, του Ρενουάρ, του Σαγκάλ και άλλων, έργα τέχνης κρυμμένα, λεηλατημένα και καταδικασμένα, έρχονται επιτέλους στο φως και αποκαλύπτουν τη ναζιστική εμμονή για τέχνη.

Ξεκινώντας από την περίπτωση Gurlitt και την μεγαλειώδη Συλλογή του, ο Τόνι Σερβίλο αφηγείται την αληθινή ιστορία των αριστουργημάτων που αρπάχτηκαν, απαγορεύτηκαν και εκδιώχθηκαν κατά τη διάρκεια του 20ου αιώνα.

Το Ναζιστικό καθεστώς είχε απαγορεύσει οριστικά την επονομαζόμενη εκφυλισμένη τέχνη, διοργανώνοντας το 1937 μια μεγάλη έκθεση για τον δημόσιο διασυρμό της, και σε μικρή απόσταση μια δεύτερη έκθεση για την ανάδειξη της υποτιθέμενα αγνής Άρειας τέχνης. Την ίδια περίοδο, υπό τις διαταγές του Χίτλερ και του Γκέρινγκ, ξεκινούσε η λεηλασία κλασικών έργων τέχνης, αριστουργημάτων που θα καταλάμβαναν τους χώρους ενός μουσείου στο Λιντς της Αυστρίας, το οποίο ο Χίτλερ φαντασιωνόταν ως ένα καινούργιο Λούβρο (το έργο δεν προχώρησε ποτέ), ή θα κατέληγαν στην κατοικία του Γκέρινγκ στο Carinhall κοντά στο Βερολίνο. Αντιθέτως, τα έργα της εκφυλισμένης τέχνης θα δημοπραττούνταν και τα έσοδα θα κατέληγαν στα κρατικά ταμεία, ώστε να χρησιμοποιηθούν αργότερα για την αγορά των έργων τέχνης που τύγχαναν της έγκρισης του καθεστώτος. Έργα τέχνης είτε κατάσχονταν από μουσεία των κατεχόμενων περιοχών, είτε αρπάζονταν από κατοικίες συλλεκτών, ειδικά Εβραίων. Η λεηλασία συνεχίστηκε μέχρι το τέλος του πολέμου.

Με αφετηρία την διοργάνωση τριών νέων εκθέσεων, το 2017, το ντοκιμαντέρ, με οδηγό του τον Τόνι Σερβίλο, αφηγείται τί συνέβη στους κλεμμένους θησαυρούς των Ναζί, αλλά και στους ανθρώπους που ενεπλάκησαν στα γεγονότα. Στην ταινία παρουσιάζεται υλικό από ιστορικό αρχείο, καθώς και σύγχρονο κινηματογραφικό υλικό, που αναφέρεται στα έργα τέχνης των εξής εκθέσεων του 1937 και του 2017:

Info: Χίτλερ Εναντίον Πικάσο και των Άλλων (Hitler Versus Picasso and the Others). Ντοκιμαντέρ. Ιταλία, Γαλλία, Γερμανία 2018. Πρεμιέρα: 24 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία: Κλαούντιο Πόλι. Με τους: Τόνι Σερβίλο, Τίμοθι Γκόρντον Ας, Ζαν-Μαρκ Ντρέιφους. Διανομή: Filmtrade
εμφάνιση σχολίων