Femicidio. Φανταστικά Ζώα: Τα Μυστικά του Ντάμπλντορ. Η Ιερότητα του Βουνού. Αδάμ, που Εί; Ενθύμιον. Από τον κινηματογραφικό μας συντάκτη Χ. Λακταρίδη
FEMICIDIO: Η Λάουρα Ρόβερι, επιζώσα άγριας δολοφονικής επίθεσης από τον πρώην φίλο της, τραβάει την κουρτίνα στον σκοτεινό κόσμο της έμφυλης βίας στην Ιταλία και μεταμορφώνεται σ’ ένα ζωντανό παράδειγμα θάρρους. Στην Ιταλία μία γυναίκα δολοφονείται ανά τρεις ημέρες. Η Νούντσια Μαγιοράνο και η Αλμπα Κιάρα Μπαρόνι δολοφονήθηκαν από τους συντρόφους τους, όπως και η Λορένα Κουαράντα κατά τη διάρκεια της πανδημίας covid. Οι οικογένειες και οι φίλοι τους πενθούν και συντάσσονται στην προσπάθεια αντιμετώπισης του φαινομένου της γυναικοκτονίας.[email protected] | ΦΩΤΟ: ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΑ ΖΩΑ: ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΝΤΑΜΠΛΝΤΟΡ
14 Απριλίου 2022
Στο πλαίσιο της ανόδου του ελληνικού metoo το CineDoc προβάλει το νέο ντοκιμαντέρ της Nίνα Μαρία Πασχαλίδου με στόχο την ευαισθητοποίηση της ελληνικής κοινωνίας, την πρόληψη και αντιμετώπιση της έμφυλης βίας. Η ταινία εξερευνά μια σειρά από γυναικοκτονίες μέσα από το βλέμμα και την φωνή της επιζήσασας Λάουρα Ρόβερι. Στην προσπάθεια αντιμετώπισης του φαινομένου της γυναικοκτονίας συντάσσονται και μιλούν στην ταινία εκτός από τη Λάουρα και οι οικογένειες και φίλοι τριών γυναικών που δολοφονήθηκαν από τους συντρόφους τους, της Νούντσια Μαγιοράνο, της Αλμπα Κιάρα Μπαρόνι και της Λορένα Κουαράντα. Η ταινία συμμετείχε στο Διεθνές Διαγωνιστικό του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Προβολή: Κυριακή 17/04 στον Κινηματογράφο Δαναό, Λεωφ. Κηφισίας 109. Mετά τις προβολές θα ακολουθήσει συζήτηση με την σκηνοθέτη και καλεσμένους.
Info: Femicidio (Femicide - Nel Nome Delle Donne). Ντοκιμαντέρ. Ελλάδα, Ιταλία, Κύπρος, 2022. Την Κυριακή 17 Απριλίου στον Δαναό, Αμπελοκήπων. Σκηνοθεσία-σενάριο: Νίνα Μαρία Πασχαλίδου. Φωτογραφία: Μιχάλης Αριστομενόπουλος. Μοντάζ: Σταύρος Συμεωνίδης. Διανομή: Java Films & CineDoc.
ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΑ ΖΩΑ: ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΝΤΑΜΠΛΝΤΟΡ: Ο καθηγητής Αλμπους Ντάμπλντορ μαθαίνει ότι ο πρώην σύντροφός του και πανίσχυρος σκοτεινός μάγος Γκέλερτ Γκρίντελβαλντ, σκοπεύει να αποκτήσει τον έλεγχο του Κόσμου των Μάγων και των ανθρώπων, ενορχηστρώνοντας την επιλογή του στην ηγεσία, με δόλιους τρόπους. Ανίκανος να τον σταματήσει μόνος του, αναθέτει στον Μαγικοζωολόγο Νιουτ Σκαμάντερ και στον αδελφό του, να ηγηθούν μιας ατρόμητης ομάδας μάγων, μαγισσών και ενός γενναίου Μαγκλ φούρναρη, σε μια επικίνδυνη αποστολή, όπου συναντούν παλιά και νέα φανταστικά ζώα και συγκρούονται με την ενισχυμένη ομάδα του Γκρίντελβαλντ.
Έχοντας αναλάβει την σκηνοθεσία των ιστοριών της Τζ.Κ. Ρόουλινγκ από το 2007 με το 'Ο Χάρι Πότερ και το Τάγμα του Φοίνικα', ο αποτελεσματικός επαγγελματίας, Ντέιβιντ Γέιτς, με την τρίτη ταινία των Φανταστικών Ζώων (και ενώ ετοιμάζεται να σκηνοθετήσει την 4η και την 5η συνέχειά τους), παραδίδει την πιο ολοκληρωμένη ταινία της σειράς για τον Αλμπους Ντάμπλντορ που χρονικά προηγείται από εκείνη του Χάρι Πότερ. Οικογενειακά μυστικά και ψέματα έρχονται στην επιφάνεια, σε μια μάχη μέχρι τελικής πτώσεως του μετέπειτα διευθυντή του Χόγκουαρτς, με τον πρώην μεγάλο του έρωτα.
Αν και συνεχίζει να μην βρίσκει μια ικανοποιητική ισορροπία, ανάμεσα στις παιδικές χαριτωμενιές των γλυκυτατων - ως επί το πλείστον - φανταστικών ζώων και στις πιο 'σκοτεινές' και 'ενήλικες' θεματικές του, αυτό που κάνει τη διαφορά εδώ είναι μια έμμεση αναφορά στον φασισμό - ο οποίος εκπροσωπείται από τον Γκρίντελβαλντ και τις πρακτικές του - αλλά και στους τρόπους με τους οποίους καταφέρνει να βρεθεί στην εξουσία, με την 'ψήφο' του λαού του κόσμου των μάγων της ιστορίας, προσφέροντας χορταστικές δόσεις, θεάματος και αγωνίας, αλλά και κάποιες μικρότερες πινελιές χιούμορ και συγκίνησης.
Info: Φανταστικά Ζώα: Τα Μυστικά του Ντάμπλντορ (Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore). Φαντασίας. ΗΠΑ, Βρετανία, 2022. Πρεμιέρα: Πέμπτη 14 Απριλίου. Previews: Τετάρτη 13 Απριλίου. Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Γέιτς. Παίζουν: Τζουντ Λο, Μαντς Μίκελσεν, Έντι Ρέντμεϊν, Έζρα Μίλερ, Νταν Φόγκλερ, Άλισον Σούντολ, Κάλουμ Τέρνερ, Τζέσικα Γουίλιαμς, Κάθριν Γουότερσον. Διανομή: Tanweer.
Η ΙΕΡΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ: Ο σπουδαίος φωτογράφος Μπραντ Γουόσμπερν μας έχει χαρίσει τις ωραιότερες αεροφωτογραφίες βουνών, όλων των εποχών. Πετώντας πάνω από αχαρτογράφητες οροσειρές, κρεμασμένος από την ανοιχτή πόρτα ενός αεροπλάνου, ο Γουόσμπερν τράβηξε θρυλικές φωτογραφίες, χάρη στις οποίες μπόρεσε να σχεδιάσει χάρτες, να πραγματοποιήσει επιστημονικές έρευνες, να ανακαλύψει τις πρώτες αναβάσεις και να εμπνεύσει πολλούς ανθρώπους.
Πάνω από ογδόντα χρόνια μετά από την πρώτη αεροφωτογραφία του Όερους Ντενάλι από τον Γουόσμπερν, δύο φίλοι ορειβάτες, ο Ρενάν Οζτούρκ και ο Φρέντι Γουίλκινσον κοιτάζουν κάποιες φωτογραφίες του Γουόσμπερν και έχουν την εξής τρελή ιδέα: το όνειρό τους δεν είναι να ανεβούν την οροσειρά, αλλά να διασχίσουν πλαγίως τις πιο απαγορευτικές κορυφές της, τον ορεινό όγκο του Moose’s Tooth. Είναι σίγουρα ένας καινούργιος τρόπος εξερεύνησης του ίδιου τοπίου που πρώτος ανακάλυψε ο Γουόσμπερν. Καθώς πραγματοποιούν τη διαδρομή μέσα από δύο αποστολές – μέσα σε παγωμένες σκηνές, με κομμένα σκοινιά και κατολισθήσεις – η επιθυμία τους να είναι οι πρώτοι που ολοκληρώνουν αυτή την παράτολμη διάσχιση της οροσειράς εξελίσσεται σε εμμονή.
Η ταινία γυρίστηκε σε πέντε χρόνια και παρουσιάζει μεγαλειώδεις εικόνες: από τις εντυπωσιακές ασπρόμαυρες φωτογραφίες μεγάλου μεγέθους του Γουόσμπερν και του Άνταμς, μέχρι την υπερσύγχρονη κινηματογράφηση από ελικόπτερο και τις φωτογραφίες από το διάστημα – με μία αξέχαστη ιστορία που διαπερνά γενιές. Είναι παράλληλα μία ιστορία περιπέτειας που κόβει την ανάσα και ένας ύμνος στο πνεύμα της εξερεύνησης.
Info: Η Ιερότητα του Βουνού (The Sanctity of Space). Ντοκιμαντέρ. ΗΠΑ 2021. Πρεμιέρα: Πέμπτη 14 Απριλίου. Σκηνοθεσία-φωτογραφία: Ρενάν Οζτούρκ & Φρέντι Γουίλκινσον. Σενάριο: Τσαντ Ερβινγκ & Φρέντι Γουίλκινσον. Μοντάζ: Εριν Μπάρνετ & Τσαντ Ερβινγκ. Μουσική: Λόγκαν Νέλσον. Διανομή: Neo Films.
ΑΔΑΜ, ΠΟΥ ΕΙ; Ο Αλέξανδρος Ζαπορόσενκο, σκηνοθέτης του φίλμ, λέει: «Πήρα την κάμερά μου και πήγα στο Άγιο Όρος. Αυτό το ταξίδι ήταν μια αποκάλυψη στη ζωή μου που μου έφερε πνευματική αφύπνιση Ο ίδιος είχα αποφασίσει από την αρχή ότι δε θα κάνω ένα αλμανάκ για το Άγιο Όρος. Ήδη έχουν γυριστεί πολλά. Δε θέλω να ξεκινώ την ταινία με λόγια: 'Αυτό είναι το Άγιο Όρος, o μοναχισμός εμφανίστηκε εδώ τότε ή αυτό είναι ο κλήρος της Υπεραγίας Θεοτόκου.
Όλοι την ξέρουν αυτή την ιστορία και αν θέλουν μπορούν να τη βρουν. Αν και στην ταινία υπάρχουν μερικά πλάνα που περιφραστικά μεταδίδουν την ιστορία του Δοχειαρίου. Περισσότερο, ήθελα να μην μιλάω αλλά να δείχνω, να δημιουργώ εικόνες. Γι’ αυτό, στα πρώτα 12 λεπτά στην ταινία δεν υπάρχει ούτε λέξη. Μεγάλης διάρκειας πλάνα, για πολλή ώρα βρέχει… Και αυτά είναι για να τα βλέπει κανείς στον κινηματογράφο, σε μεγάλη οθόνη. Γιατί; Επειδή έχει γίνει πολλή δουλειά όχι μόνο με την εικόνα αλλά και με τον ήχο. Ήθελα να καταφέρω ώστε ο θεατής να διεισδύσει στην ατμόσφαιρα του αγιορείτικου μοναστηριού. Γι’ αυτό, εγκαταλείψαμε εντελώς την ιδέα να υπάρχει εκφωνητής από πίσω για να μην την καταστρέψουμε.
Info: Αδάμ, που Εί; (Adam, Where Are You?). Ντοκιμαντέρ. Ουκρανία, Ελλάδα, 2019. Πρεμιέρα: Πέμπτη 14 Απριλίου. Σκηνοθεσία: Αλεξάντερ Ζαπορόσενκο. Παραγωγή: Αλεξάντρ Πλίσκα. Διανομή: Enorama Films με την υποστήριξη του ΕΟΤ.
ΕΝΘΥΜΙΟΝ: Η βραβευμένη ταινία του σκηνοθέτη Νίκου Ζιώγα, Ενθύμιον, πραγματεύεται ένα ηπειρώτικο έθιμο για την ζωή και τον θάνατο τις ημέρες του Πάσχα στο Γιρομέρι Θεσπρωτίας έρχεται στις αθηναϊκές αίθουσες, σχεδόν δύο εβδομάδες πριν το Πάσχα, στις 14 Απριλίου.
Ακούνε άραγε οι νεκροί τα τραγούδια που παίζονται για αυτούς πάνω από τα μνήματα κάθε Δευτέρα του Πάσχα στο Γιρομέρι; Και οι ζωντανοί; Πώς βλέπουν την παράδοση και το ιδιαίτερο αυτό έθιμο; Ποιά η βαθύτερη σχέση τους με την ζωή και τον θάνατο; Το Ενθύμιον είναι ένα λυρικό ντοκιμαντέρ, είναι μια ελεγεία στην Ήπειρο που χάνεται, αλλά και ένας ύμνος στην Ήπειρο που επιβιώνει. Ένα τραγούδι αγάπης για όσους έμειναν κοντά της, για όσους μετανάστευσαν, για τους μουσικούς της και τη μοναδική της φύση.
Στο Ενθύμιον μεταφερόμαστε στο Γιρομέρι Θεσπρωτίας τις ημέρες του Πάσχα. Μέσα από τον κινηματογραφικό φακό γινόμαστε παρατηρητές της καθημερινότητας και των ανθρώπων αυτού του μικρού χωριού και αναζητούμε τις ρίζες ενός ξεχωριστού εθίμου. Μέσα από τα τραγούδια, τα λόγια και τους ήχους οι λιγοστοί του κάτοικοι προσπαθούν να κρατήσουν ζωντανές τις παραδόσεις, τους θρύλους και να δώσουν συνέχεια στη ζωή ακόμα και μετά το τέλος της. Μια αποτύπωση όχι μόνο εθνογραφική, ενός εθίμου η καταγωγή του οποίου χάνεται στο χρόνο, όπου τα έγχρωμα φιλμ του παρελθόντος σμίγουν με το ασπρόμαυρο παρόν και όπου οι ήχοι του κλαρίνου αντηχούν μέσα από τις πέτρες, τα βουνά, και τα πρόσωπα.
ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΤΟΥ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ: «Η ιστορία λέει, πως κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας, τις ημέρες του Πάσχα, ο τουρκικός στρατός σφάγιασε όλους του άντρες του Γιρομερίου. Οι γυναίκες λοιπόν αποφάσισαν να γιορτάσουν τη μέρα της Λαμπρής στο νεκροταφείο, δίπλα στους άντρες τους, με όργανα και φαγητό.
Η ταινία παρατηρεί τη καθημερινότητα του χωριού τις ημέρες του Πάσχα, όπως και το έθιμο της Δευτέρας του Πάσχα, όπου οι κάτοικοι του χωριού συγκεντρώνονται στο νεκροταφείο της Αγίας Σωτήρας και με μια τοπική ορχήστρα παίζουν το αγαπημένο τραγούδι του νεκρού, όσο αυτός βρισκόταν στη ζωή. Αναμνήσεις, νοσταλγία, λύπη, χαρά, γέλιο, κλάμα. Μοιρολόγια για τη ξενιτιά και τον απρόσμενο θάνατο, πρωτοστατούν στις παραγγελιές. 'Εγώ στον παππού μου παίζω τον σκάρο', 'στην μητέρα μου άρεσε η Μαριόλα'. Στον λυγμό του κλαρίνου σπάει και ο πιο σκληρός. 'Εγώ δεν πηγαίνω, δεν το αντέχω, με παίρνουνε τα κλάματα'.
Η ηπειρώτικη μουσική, το τοπίο της Ηπείρου, η φύση του εθίμου και οι εικόνες που είδα, με έκαναν να το σκέφτομαι τα τελευταία 6 χρόνια. Ήθελα να το κινηματογραφήσω και να αποτυπώσω αυτό το ξεχωριστό τρόπο με τον οποίο τιμάται η μνήμη. Μια συνεχόμενη εσωτερική άρνηση ωστόσο με οδηγούσε στο να το αναβάλλω συνεχώς. Ίσως ο φόβος μου απέναντι στο θάνατο. Μεγαλώνοντας μεγαλώνουν και οι φόβοι μας. Ίσως η ηπειρώτικη καταγωγή της οικογένειας μου, οι ιστορίες που είχα ακούσει, τα ακούσματα και οι ασπρόμαυρες παλιές φωτογραφίες που είχα δει όλα τα προηγούμενα χρόνια, με είχαν προετοιμάσει για να βρεθώ εκεί και να κινηματογραφήσω αυτό το ιδιαίτερο έθιμο. Μια εθνογραφική και όχι μόνο αποτύπωση.
Με το αρχειακό υλικό που καταφέραμε να βρούμε, του φωτογράφου Κώστα Μπαλάφα και του Μενέλαου Μελετζή, καταφέραμε να είναι εμφανής η αντίθεση του τότε με το τώρα. Η μουσική μας ξεναγεί σε συναισθηματικά μονοπάτια ανάμεσα στα βουνά της ηπείρου. Μια νοσταλγική διαδρομή, από το χρώμα στο ασπρόμαυρο.
Η Ηπειρώτικη παράδοση είναι χτισμένη πάνω στον άνθρωπο, τη φύση και τη μουσική, οδηγώντας τον καθένα μας σε προσωπικά συμπεράσματα για το τι αξίζει να αλλάζει και τι αξίζει να παραμένει ίδιο. Επιθυμία μου είναι η ταινία, να προβληματίσει, να θυμίσει, και μέσα στην ασταμάτητη ψηφιοποίηση της σύγχρονης ζωής να κρατήσει ζωντανή την αναλογική μνήμη της ελληνικής επαρχίας, των εθίμων και της παράδοσης. Ένα ᾿Ενθύμιον ζωής»
Info: Ενθύμιον (Memento). Ντοκιμαντέρ. Ελλάδα, 2021. Πρεμιέρα: Πέμπτη 14 Απριλίου. Σκηνοθεσία-φωτογραφία: Νίκος Ζιώγας. Σενάριο: Νίκος Ζιώγας Μίμης Χρυσομάλλης. Μοντάζ: Παναγιώτης Παπαφράγκος. Μουσική: Κωσταντής Παπακωνσταντίνου. Διανομή: Τριανόν.
εμφάνιση σχολίων