Επιμέλεια: Χ. Λακταρίδης
Το 24o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης από τις 10 έως τις 20 Μαρτίου 2022, θα πραγματοποιηθεί, για άλλη μία χρονιά με υβριδικό τρόπο, σε φυσικούς χώρους και online.DOCTV.GR | ΦΩΤΟ: Η ΠΟΛΗ ΚΑΙ Η ΠΟΛΗ
2 Μαρτίου 2022
Με περισσότερες παγκόσμιες, διεθνείς και ευρωπαϊκές πρεμιέρες από ποτέ, τα τρία διαγωνιστικά τμήματα του 24ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, το Διεθνές Διαγωνιστικό, το τμήμα Newcomers και το τμήμα Film Forward, φιλοξενούν μια σειρά από συναρπαστικές ταινίες, που πραγματεύονται τα πιο επίκαιρα ζητήματα της εποχής, μέσα από μια κριτική και οξυδερκή ματιά.
Οι ταινίες που συμμετέχουν στο Διεθνές Διαγωνιστικό τμήμα διεκδικούν το μεγάλο βραβείο του ΦΝΘ, τον Χρυσό Αλέξανδρο, καθώς και το Ειδικό Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής. Αξίζει να σημειωθεί πως το Διεθνές Διαγωνιστικό του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ λειτουργεί και ως διαβατήριο για τα Όσκαρ, καθώς η ταινία που θα αποσπάσει τον Χρυσό Αλέξανδρο βρίσκει αυτόματα θέση στη λίστα προεπιλογής για το Όσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ. Στο διαγωνιστικό τμήμα Newcomers, όπου παρουσιάζονται πρώτες ή δεύτερες ταινίες νέων δημιουργών, τα βραβεία που απονέμονται είναι ο Χρυσός Αλέξανδρος Δημήτρης Εϊπίδης, αλλά και το Ειδικό Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής. Τέλος, στο διαγωνιστικό τμήμα του Film Forward, που παρουσιάζει ταινίες που αμφισβητούν τις συμβάσεις και αρθρώνουν μια νέα και τολμηρή κινηματογραφική γλώσσα, ο Χρυσός Αλέξανδρος Film Forward και το Ειδικό Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής περιμένουν τους νικητές. Στο καθένα από τα τρία διαγωνιστικά τμήματα του 24ου ΦΝΘ συμμετέχουν 12 ταινίες συνολικά, μεταξύ των οποίων και τρεις ελληνικές παραγωγές, οι οποίες θα ανακοινωθούν στο προσεχές διάστημα.
Στο Διεθνές Διαγωνιστικό τμήμα, το 2nd Chance (διεθνής πρεμιέρα) του Ραμίν Μπαράνι ξεδιπλώνει την απίθανη και βαθιά αμφιλεγόμενη ιστορία του εφευρέτη του αλεξίσφαιρου γιλέκου. Στο ντοκιμαντέρ A House Made of Splinters (διεθνής πρεμιέρα), ο δανός σκηνοθέτης Σάιμον Λέρενγκ Βίλμοντ (νικητής του Χρυσού Αλέξανδρου στο 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ με το The Distant Barking of Dogs), εστιάζει τη ματιά του στους αφανείς ήρωες του ουκρανικού εμφυλίου, οι οποίοι προσφέρουν διέξοδο και καταφύγιο στα παιδιά που έχουν χάσει τα πάντα.
To Α Marble Travelogue (διεθνής πρεμιέρα) του Σον Γουάνγκ από την Κίνα μάς προσκαλεί στην οδύσσεια ενός μαρμάρου και στα άδυτα ενός κόσμου που συσκευάζει και εμπορεύεται τα κειμήλια της ιστορίας και του πολιτισμού. Το αυτοβιογραφικό Anima – My Father’s Dresses (διεθνής πρεμιέρα) της Γερμανίδας Ούλι Ντέκερ φέρνει στο προσκήνιο μια οικογενειακή ιστορία που αμφισβητεί στερεότυπα και καθιερωμένους ρόλους, ενώ το Long Live My Happy Head (διεθνής πρεμιέρα) των Όστιν ΜακΚάουαν και Γουίλ Χίουιτ μάς διδάσκει πώς η τέχνη και το χιούμορ μπορούν να ξορκίσουν τον φόβο του θανάτου, μέσα από την ιστορία ενός κομίστα που παλεύει με τον καρκίνο. Στο συγκινητικό Off the Rails (παγκόσμια πρεμιέρα) του Πίτερ Ντέι από το Ηνωμένο Βασίλειο, τα όνειρα διαφυγής δύο νεαρών αθλητών του παρκούρ διαπλέκονται με ένα αγιάτρευτο τραύμα που στοιχειώνει την παιδική τους ηλικία.
Το Spanton vs The French Police (παγκόσμια πρεμιέρα) της πολυσχιδούς γαλλίδας δημιουργού Οβιντί μάς υπενθυμίζει πως η βία κατά των γυναικών παραμένει μια ανοιχτή πληγή του κόσμου μας, ρίχνοντας φως σε μια υπόθεση που συντάραξε τη γαλλική κοινωνία. Στο Turn Your Body to The Sun (ευρωπαϊκή πρεμιέρα) της Ολλανδής Αλιόνα φαν ντερ Χορστ, έρχεται στο φως η τραγική ιστορία ενός σοβιετικού στρατιώτη στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, που βίωσε τόσο την αιχμαλωσία στα χέρια των Ναζί όσο και τα σταλινικά γκούλαγκ. Τέλος, το Young Plato (ευρωπαϊκή πρεμιέρα) των Ντέκλαν ΜακΓκραθ και Νέσα Νι Χιανάιν εξερευνά πώς ο Πλάτωνας και ο Νίτσε έρχονται να ανατρέψουν τις καταπιεστικές και στενόμυαλες παραδόσεις σε ένα καθολικό σχολείο της Ιρλανδίας.
Προχωρώντας στο τμήμα Newcomers, το Caught in the Headlights (παγκόσμια πρεμιέρα) του Γάλλου Τομά Ντεβούζ μάς συστήνει μια θεατρική κολεκτίβα που δίνει ζωή και πνοή σε ένα απομονωμένο χωριό της Γαλλίας. Το animation ντοκιμαντέρ Eternal Spring (παγκόσμια πρεμιέρα) του Τζέισον Λόφτους ανασυστήνει μια απίθανη ιστορία πολιτικής ανυπακοής που σόκαρε το κινεζικό καθεστώς. Στο Golden Land (διεθνής πρεμιέρα) της Φινλανδής Ίνκα Άκτε, ο πυρετός του χρυσού οδηγεί έναν νεαρό Φινλανδο-Σομαλό να εγκαταλείψει τη βαρετή ασφάλεια της Φινλανδίας για μια τρελή περιπέτεια στο Κέρας της Αφρικής. Στο Malintzin 17 (παγκόσμια πρεμιέρα), των Μάρα και Εουχένιο Πολγκόφσκι από το Μεξικό, η αγάπη ανάμεσα σε έναν πατέρα και τη μικρή του κόρη γίνεται ο καμβάς για τον δεσμό ανάμεσα στον άνθρωπο και στη φύση. Στο ντοκιμαντέρ Melting Dreams (διεθνής πρεμιέρα) της Χάιντι Κάντσλερ από τη Σλοβενία, τρεις νεαρές σκιέρ από το Αφγανιστάν ταξιδεύουν στην Ευρώπη με σκοπό να πραγματοποιήσουν το όνειρό τους, με τελικό προορισμό την αμήχανη ενηλικίωση και την απομυθοποίηση του παραδείσου της Δύσης.
To Robin Bank (παγκόσμια πρεμιέρα) της Άνα Τζιράλτ Γκρις από τη Βαρκελώνη αφηγείται την ιστορία ενός σύγχρονου Ρομπέν των Δασών, που λήστευε τράπεζες αντί για τον Σερίφη του Νότιγχαμ. Στο Sirens (διεθνής πρεμιέρα) της, βραβευμένης με Emmy, αμερικανο-μαροκινής δημιουργού Ρίτα Μπαγκνταντί, επιβιβαζόμαστε στο ταραχώδες ταξίδι που βιώνουν τα μέλη της πρώτης γυναικείας μέταλ μπάντας στη Μέση Ανατολή, βαδίζοντας προς τη σεξουαλική, κοινωνική και πολιτική αφύπνιση. Στο The Devil’s Drivers (ευρωπαϊκή πρεμιέρα) των Ντάνιελ Καρσέντι και Μοχάμεντ Αμπουγκέτ, δύο βεδουίνοι οδηγοί ρισκάρουν τη ζωή τους για να περάσουν παράνομους εργάτες στην Παλαιστίνη, κάτω από το άγρυπνο βλέμμα του ισραηλινού στρατού. Tέλος, το What Remains on the Way (διεθνής πρεμιέρα) των Γιάκομπ Κρέζε και Ντανίλο ντο Κάρμο απεικονίζει το μεταναστευτικό δράμα μέσα από την ιστορία μιας νεαρής μητέρας και των τεσσάρων παιδιών της, που ξεκινούν το επικίνδυνο ταξίδι από τη Γουατεμάλα με προορισμό τις ΗΠΑ.
Στο διαγωνιστικό τμήμα Film Forward, το Amateur (παγκόσμια πρεμιέρα) του Ισπανού Μαρτίν Γκουτιέρεθ συνενώνει τρεις φαινομενικά ασύνδετες ιστορίες, οι οποίες υφαίνουν μια προσωπική πατρίδα. Στο Anachronic Chronicles: Voyages Inside/Out Asia (ευρωπαϊκή πρεμιέρα) του Κινέζου Λου Παν και του Ιάπωνα Γου Αράκι, παρακολουθούμε πώς η κυκλοφορία και η μαζική χρήση της βιντεοκάμερας άλλαξαν ριζικά την καθημερινότητα, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο καταγράφονται οι οικογενειακές αναμνήσεις, για τους απλούς ανθρώπους στην Άπω Ανατολή.
Το Dreams of the Sky Mausoleum (διεθνής πρεμιέρα) της Ρωσίδας Μαριάνα Ριμπινόκ στοχάζεται στην έννοια του σώματος, που άλλοτε λειτουργεί ως καταφύγιο και άλλοτε ως φυλακή. Στο Film Is Dead (παγκόσμια πρεμιέρα) του Αργεντινού Χουάν Μπενίτες Αγιάσια, οι εγκαταλελειμμένες κινηματογραφικές αίθουσες στην πόλη του σκηνοθέτη μετατρέπονται σε ζωντανό μνημείο του χρόνου, της απώλειας και των συντριπτικών αλλαγών. Η Ολλανδή Ούκε Χόοχενταϊκ, στο Housewitz (διεθνής πρεμιέρα), στρέφει την κάμερα στη μητέρα της και συνομιλεί με τα φαντάσματα του Ολοκαυτώματος, μέσα από μια ιδιόρρυθμη ιστορία εγκλεισμού.
Στο Pobo 'Tzu' – White Night (ευρωπαϊκή πρεμιέρα) των Τάνια Xιμένα και Γιολότι Μανουέλ Γκόμες Αλβαράδο από το Μεξικό, η ποίηση και η φύση συνυφαίνονται σε μια ιεροτελεστία τόσο παλιά όσο και ο χρόνος, ενώ το Sorrow Tamers (διεθνής πρεμιέρα) της Φινλανδής Μίνα Λάαμο αφουγκράζεται τις αθέατες πτυχές της θλίψης και του πένθους. . To The Bride (διεθνής πρεμιέρα) των Σαμίρα Γκουαντανιουόλο και Τιτσιάνο Ντόρια μάς ταξιδεύει στις μυσταγωγικές παραδόσεις και την αρχέγονη πνευματική κληρονομιά του ιταλικού νότου. Τέλος, το ντοκιμαντέρ The Invitation (παγκόσμια πρεμιέρα) του Φαμπρίτσιο Μαλτέζε από το Λουξεμβούργο μάς προσκαλεί σε μια ποιητική συνομιλία ανάμεσα σε δύο σπουδαίους δημιουργούς του κινηματογράφου, τον Αμπντεραμάν Σισακό και τον προσφάτως εκλιπόντα Πολ Κρούχτεν, η οποία υπερβαίνει το αμετάκλητο του θανάτου.
Post Reality. Το κεντρικό θέμα του 24ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης αναζητά τη νέα μορφή της μετα-πραγματικότητας. Τα δέκα ντοκιμαντέρ που θα προβληθούν στο κεντρικό αφιέρωμα του 24ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης χαρτογραφούν έναν ρευστό κόσμο και ανοίγουν την πόρτα μιας νέας πραγματικότητας που καταργεί κάθε παλιά βεβαιότητα.
Οι τρόποι με τους οποίους το σινεμά εγγράφει τους τόπους στο συλλογικό υποσυνείδητο με σκοπό να αποτυπώνει μια μετασχηματισμένη αλήθεια βρίσκονται στο επίκεντρο του ντοκιμαντέρ The Taking του Αλεξάντρ Ο. Φιλίπ. Ο ελβετός σκηνοθέτης, που μελετά στις ταινίες του τον κοινωνιολογικό και ανθρωπολογικό αντίκτυπο του σινεμά, εξερευνά τους μύθους που συνοδεύουν τις κινηματογραφικές απεικονίσεις της Κοιλάδας των Μνημείων (Monument Valley) στα γούεστερν και ειδικότερα στις ταινίες του Τζον Φορντ. Σύμβολο της κατασκευασμένης εποποιίας του Φαρ Ουέστ, ορόσημο της πνευματικής κληρονομιάς των ατελείωτου ορίζοντα, σήμα κατατεθέν της αμερικανικής ταυτότητας που θεμελιώθηκε στην κατάκτηση της Άγριας Δύσης, το Monument Valley υπήρξε κάτι πολύ βαθύτερο από ένα απλό ντεκόρ, στο πίσω φόντο. Μια διεισδυτική ματιά στον τρόπο με τον οποίο το γουέστερν, και ιδίως οι ταινίες του 'πατριάρχη' Τζον Φορντ, αξιοποίησαν μια εμβληματική εικόνα προκειμένου να αποτυπώσουν μια νέα πραγματικότητα, που εκτεινόταν πέρα από την ιστορική αλήθεια, βάζοντας τα θεμέλια για την κοσμοθεωρία μιας ολόκληρης χώρας.
Με το βλέμμα στην Ουκρανία. Τρία ντοκιμαντέρ που θα προβληθούν στο 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης μάς υπενθυμίζουν πως εκεί που μαίνεται τώρα ο εφιάλτης του πολέμου, οι άνθρωποι ζούνε εδώ και χρόνια στα χαρακώματα.
Στο μαρτυρικό Ντονμπάς μάς μεταφέρουν τα Χαρακώματα του γάλλου πολεμικού ανταποκριτή Λουπ Μπιρό, ο οποίος αποτυπώνει στην πρώτη του ταινία τη γυμνή αλήθεια και τη σκληρότητα της επιβίωσης. Όσο οι διπλωμάτες διαπραγματεύονται επισφαλείς εκεχειρίες και κατάπαυση του πυρός, άνδρες και γυναίκες περνούν τα καλύτερα χρόνια της ζωής τους στην πρώτη γραμμή, καταδικασμένοι να σκάβουν ανελλιπώς χαρακώματα, ενώ δίπλα τους πέφτουν βόμβες η μία μετά την άλλη.
Καθώς ο πόλεμος στην ανατολική Ουκρανία διαλύει τις άπορες οικογένειες που ζουν κοντά στην πρώτη γραμμή, μια μικρή ομάδα κοινωνικών λειτουργών, όπως μας δείχνει το Σπίτι από θραύσματα του δανού σκηνοθέτη Σάιμον Λέρενγκ Βιλμόντ, επιδεικνύει τρομερή αποφασιστικότητα, εργαζόμενη ακατάπαυστα για να κρατήσει ασφαλή τα παιδιά σε ένα τοπίο φρίκης και απόγνωσης. Ο σκηνοθέτης είχε κερδίσει το 2018 τον Χρυσό Αλέξανδρο με την ταινία του Το μακρινό γάβγισμα των σκυλιών η οποία επίσης ρίχνει φως στα πιο αθώα θύματα της σύρραξης στην ανατολική Ουκρανία, τα παιδιά. Το Σπίτι από θραύσματα θα προβληθεί σε διεθνή πρεμιέρα στη Θεσσαλονίκη.
Στη Ρωσία του Πούτιν, το μικρό κανάλι Dozhd TV είναι μια φωνή διαμαρτυρίας και ανεξαρτησίας σε ένα ασφυκτικό δημοσιογραφικό τοπίο. Το F@ck this Job της Βέρα Κριτσέφσκαγια παρακολουθεί επί 13 χρόνια την δύσκολη πορεία της ιδιοκτήτριας του καναλιού Νατάσσα, η οποία αγκαλιάζει την ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα και προσλαμβάνει δημοσιογράφους υπέρ της αντιπολίτευσης. Το Dozhd TV μετατρέπεται σε μια όαση πολιτικής και σεξουαλικής ελευθερίας, ενώ η Νατάσσα στέκεται στην πρώτη γραμμή της μάχης της αλήθειας.
Τέλος, πιο πλούσια και πρωτοποριακή από ποτέ, η Αγορά Ντοκιμαντέρ του 24ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, η σημαντικότερη κινηματογραφική Αγορά της νοτιοανατολικής Ευρώπης, της Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής, επιστρέφει δυναμικά. Η πρώτη Αγορά κινηματογραφικού φεστιβάλ στον κόσμο που διοργανώθηκε διαδικτυακά όταν ξέσπασε η πανδημία, η Αγορά Ντοκιμαντέρ πρωτοπορεί ξανά, αξιοποιώντας όλα τα διαθέσιμα εργαλεία και τις νέες τεχνολογίες για να παρουσιάσει νέες δράσεις και να ενισχύσει επιτυχημένες πρωτοβουλίες σε μία υβριδική διοργάνωση που θα πραγματοποιηθεί σε φυσικούς χώρους και online.
Info: 24ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. 10 έως 20 Μαρτίου. Με υβριδικό τρόπο online και στις συνήθεις αίθουσες: Ολύμπιον, Παύλος Ζάννας, Μακεδονικόν, Φρίντα Λιάππα, Τώνια Μαρκετάκη, Τζον Κασσαβέτης & Σταύρος Τορνές. Τιμή ανά τίτλο online 3 Ευρώ με εγγραφή. Οι υπόλοιπες τιμές για τις αίθουσες, ανά ταινία και πακέτα περισσότερων τίτλων, δεν έχουν ανακοινωθεί ακόμα. Περισσότερα στην επίσημη ιστοσελίδα του Φεστιβάλ.
εμφάνιση σχολίων