Από τις 6 έως τις 16 Μαρτίου θα διαρκέσει το 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης με 30 συνολικά ντοκιμαντέρ στα τρία Διαγωνιστικά τμήματα
Από τις 6 έως τις 16 Μαρτίου θα διαρκέσει το φετινό, 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης το οποίο παρουσιάζει αφιερώματα στους Νικολά Φιλιμπέρ (Στο Ποταμοπλοιο) και Λόρεν Γκρίνφιλντ (The Kingmaker), οι οποίοι θα παρεβρεθούν για να δώσουν masterclasses.Χ. ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ
20 Φεβρουαρίου 2025
Πίσω από τους τίτλους της έκτακτης επικαιρότητας μας μεταφέρει το αφιέρωμα Συμβαίνει Τώρα, με 5 ντοκιμαντέρ για την πολιτική κατά των αμβλώσεων στο Τέξας (Zurawski vs Texas), τον πόλεμο στη Γάζα (Τα Μάτια της Γάζα), τις προπαγανδιστικές πρακτικές της κυβέρνησης Πούτιν (Mr. Nobody Against Putin), τις θερινές, δασικές πυρκαγιές στη Νότια Γαλικία (Only on Earth) και την μήνυση Βουλευτών και γονέων κατά της Meta για τον εθισμό των νέων από τις οθόνες των κινητών (The Social Trap: 5 Women vs the Big 5).
Άλλο ένα πολιτικό ντοκιμαντέρ είναι το «The Last Republican» του Στιβ Πινκ που αποκαλύπτει τον αγώνα που έδωσε ο δημοφιλής Ρεπουμπλικανός πολιτικός Άνταμ Κίνζινγκερ, στο να φέρει τον Ντόναλντ Τραμπ ενώπιον της Δικαιοσύνης, μετά την εισβολή στο Καπιτώλιο τον Ιανουάριο του 2021, σε μία από τις μελανότερες σελίδες στην πολιτική ιστορία των ΗΠΑ. Ο Κίνζινγκερ ήταν μέλος της Βουλής των Αντιπροσώπων (Congressman) από το 2011 έως το 2023, ενώ ο Στιβ Πινκ είναι γνωστός κωμικός, σκηνοθέτης και σεναριογράφος, έχοντας συνυπογράψει μεταξύ άλλων το σενάριο του «High Fidelity» του Στίβεν Φρίαρς. Στην προβολή του έχουν προσκληθεί να παραστούν τόσο ο σκηνοθέτης όσο και ο Άνταμ Κίνζινγκερ.
71 ελληνικές ταινίες
Φέτος, 71 ελληνικές ταινίες μεγάλου και μικρού μήκους θα παιχτούν στα 3 Διαγωνιστικά τμήματα, αλλά και στους Ορίζοντες, στην Πλατφόρμα+ και στις Ειδικές Προβολές. Ανάμεσά τους συναντάμε:«Η Καρδιά του Ταύρου» της Εύας Στεφανή, μια παραγωγή του Onassis Culture με θέμα της το ανέβασμα της παράστασης «Εγκάρσιος Προσανατολισμός» του Δημήτρη Παπαϊωάννου,
Το «Σμιλεμένες Ψυχές» του Σταύρου Ψυλλάκη αναφέρεται στον Ελβετό οδοντίατρο Julien Grivel που για 26 χρόνια (1972-1998), θεράπευε δωρεάν χανσενικούς ασθενείς (με λέπρα), εδώ στην Ελλάδα
«Τα Τέρματα Αυγούστου» του αγαπημένου Δημήτρη Κουτσιαμπασάκου (Ο Μανάβης), παρακολουθεί ένα αυτοσχέδιο, καλοκαιρινό τουρνουά ποδοσφαίρου σε ένα χωριό της Πίνδου (Διαγωνιστικό).
Το «Εδώ Μιλάμε για Λατρεία» του Βύρωνα Κριτζά είναι ένα ντοκιμαντέρ για την μουσική μπάντα των Κόρε Ύδρο.
Στο «Λο» ο θανάσης Βασιλείου που το σκηνοθετεί, επιστρέφει στο άδειο διαμέρισμα της μητέρας του μετά τον θάνατό της.
Στο «Super Paradise» ο Στηβ Κρικρής κοιτάζει την εξέλιξη της Μυκόνου τα τελευταία 50 χρόνια, από σύμβολο ελευθεριότητας σε προσωποποίηση κοινωνικών αποκλεισμός (Διαγωνιστικό Newcomers).
To «Άνθρωποι θεοί και άλλα Πλάσματα» της Σβετλάνα Στρελνικόβα είναι ένα ντοκιμαντέρ για την Γαύδο, το «Δέλτα» της Βίβιαν Παπαγεωργίου αφορά το δέλτα του ποταμού Πηνειού στη σκιά του Ολύμπου, την μετανάστευση 600.000 Ελλήνων στην Γερμανία το 1960 διαπραγματεύεται το «Δυο Τρία Χρόνια» της Λυδίας Κώνστα.
Ο Γιώργος Πανουσόπουλος μιλάει για τον κινηματογράφο, τον έρωτα και τα παιδικά του χρόνια στο «Πέστε, ο Πόθος που Φυτρώνει;» του Στέργιου Πάσχου, το «Και τι δεν κάνατε για να με θάψετε... όμως ξεχάσατε πως ήμουν σπόρος» της Βούλας Κωστάκη είναι ένα μη βιογραφικό ντοκιμαντέρ για τον Ντίνο Χριστιανόπουλο. Την ποιήτρια Δρόσου (1922-2016), αφορά το «Καίτη Δρόσου: Κιβώτιο Μνήμης» της Αθανασίας Δρακοπούλου και την εικαστικό Αρτεμις Αλκαλάη το «Η Τέχνη της Μνήμης» της Αννέτας Παπαθανασίου.
Ομάδες και ατομικότητες σε Ελλάδα και Ισπανία που αφορούν το σώμα, το φύλο, την σεξουαλικότητα και τις διαπροσωπικές σχέσεις παρουσιάζει το «Έλα Όπως Είσαι» της Μάρτα Μπάκρι, το «Lavender» των Μάκη Ευαγγελάτου και Ειρήνης Χατζή ερευνά τις ταυτότητες φύλου, ενώ το «Sexability - Μια ιστορία για την Μυϊκή Διστροφία Duchenne και τον Έρωτα» του Δημήτρη Ζιβόπουλου εστιάζει στον έρωτα και στη σχέση αναπηρίας και σεξ (Ανοιχτοί Ορίζοντες).
Στους Ανοιχτούς Ορίζοντες θα παιχτούν ακόμη ιστορικά ντοκιμαντέρ όπως τα: Γυναίκες μαχήτριες - Μέρος Β' 1944-1960 (Λεωνίδας Βαρδαρός), Επιστροφή στην Πατρίδα (Χρύσα Τζελέπη, Άκης Κερσανίδης), Η πολιορκία του Χάνδακα: Mama Creta (Ορφέας Περετζής), Τάναϊς: Στην αγκαλιά της Αβύσσου (Βίκυ Αρβελάκη), ντοκιμαντέρ με θέμα τους την μουσική όπως το «Alone With the Moon – The Tiger Lillies Live at Olympion SKG» (Γρηγόρης Αποστολόπουλος), το «Ο Μπίκο και η Ορχήστρα» του (Άννα Αντωνοπούλου, Γιώργος Σπυρίδης) και «Ο Οργανοποιός» (Γιάννης Κωσταβάρας).
Υπάρχουν ακόμη ντοκιμαντέρ για το Communitism (Το Πρωτότυπο), για τα Κίτρινα Γιλέκα (Τα Βήματα του Κόσμου), για τις μοτοσυκλέτες (Προπόρευση), για τρία κορίτσια που δουλεύουν ως ξυλουργοί (Μαστόρισες), αλλά και την ιστορία ενός ρωσόφωνου δημοσιογράφου και συγγραφέα που γεννημένος σε ένα χωριό της Αζοφικής, προσπαθεί να επιστρέψει στον γενέθλιο τόπο και στους ανθρώπους που κάποτε θεωρούσε δικούς του στο «Η Επιστροφή του Ιβάν» του Θωμά Σιδέρη.
Κλασικά, αγαπημένα, αλλά και σπάνια ελληνικά ντοκιμαντέρ θα προβληθούν στο αφιέρωμα Γεωγραφία του βλέμματος: Η εκτός σχεδίου Ελλάδα (1950-2000), που πραγματοποιείται με αφορμή την ανακάλυψη του "χαμένου" ντοκιμαντέρ «Καστοριά» του Τάκη Κανελλόπουλου.
'Ετσι, μαζί με την τριλογία του σκηνοθέτη (Θάσος, Μακεδονικός Γάμος, Καστοριά), θα ξαναδούμε με ανυπομονησία και τα αγαπημένα: Μέγαρα (Σάκης Μανιάτης, Γιώργος Τσεμπερόπουλος), Θηραϊκός Όρθρος (Κώστας Σφήκας, Σταύρος Τορνές), Ο Ηρακλής, ο Αχελώος και η γιαγιά μου (Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος), Ο Χορός των Αλόγων (Χρήστος Βούπουρας), Ο Χορός των Τράγων (Παντελής Βούλγαρης), Πρέσπες (Τάκης Χατζόπουλος), Αναστενάρια, Πυροβασία (Ρούσσος Κούνδουρος), Λευκάδα: Το Νησί των Ποιητών (Ροβήρος Μανθούλης). Στο ίδιο τμήμα θα παιχτούν ακομα τα: Αλουμίνιον της Ελλάδος (Ρούσσος Κούνδουρος), Επισκεφθείτε την Ελλάδα (Φώτος Λαμπρινός), Εν Μυτιλήνη (Μάνος Ευστρατιάδης), Γάζωρος Σερρών (Τάκης Χατζόπουλος), Πάνο σε ένα Μικρό Ελληνικό Νησί (Μαθιός Γιαμαλάκης), Ένα Ντοκιμαντέρ (Νίκος Κουτελιδάκης), Το Στρώμα της Καταστροφής (Κώστας Βρεττάκος), Φούρνοι, μια γυναικεία κοινωνία (Αλίντα Δημητρίου, Νίκος Κανάκης).
Το Σάββατο 8 Μαρτίου, στις 13.00, θα πραγματοποιηθεί στην αίθουσα Παύλος Ζάννας ανοιχτή συζήτηση με τίτλο «Καστοριά: Ο ξανακερδισμένος τόπος του Τάκη Κανελλόπουλου». Οι επιμελητές του αφιερώματος θα ξετυλίξουν το νήμα της περιπετειώδους ανεύρεσης της ταινίας, συνδέοντάς τη με το βασικό ερώτημα που θέτει το αφιέρωμα: πώς αποτυπώνεται το θυμικό και η ψυχή ενός τόπου, και ιδίως της ελληνικής υπαίθρου, μέσα από το ιδιότυπο καλλιτεχνικό βλέμμα σημαντικών ελλήνων δημιουργών; Παράλληλα, συνεχίζεται και φέτος ο θεσμός των καθολικά προσβάσιμων προβολών. Tο κοινό θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει δύο υπέροχα ντοκιμαντέρ του αείμνηστου Τάκη Χατζόπουλου, τα οποία αποτελούν μέρος του πιο πάνω αφιερώματος.
30 είναι συνολικά τα ντοκιμαντέρ των τριών Διαγωνιστικών τμημάτων (Διεθνές Διαγωνιστικό, το Newcomers και το >>Film Forward), με τις 9 από αυτά να είναι ελληνικά.
Τέλος, Το αφιέρωμα “ΑΙ, μια αναπόδραστη νοημοσύνη”, προσκαλεί το κοινό σε ένα συναρπαστικό ταξίδι που περιλαμβάνει μια επιλογή αποκαλυπτικών ντοκιμαντέρ, μια εντυπωσιακή εικαστική εγκατάσταση, ένα masterclass, μια ειδική έκδοση και το περιοδικό “Πρώτο Πλάνο”, που φέτος θα αποτελέσει ένα πείραμα συνδημιουργίας με το ΑΙ. Μια κινηματογραφική εξερεύνηση της νέας πραγματικότητας, στα όρια του ανθρώπινου και του ψηφιακού.
Τα ντοκιμαντέρ που συμμετέχουν στο διευρυμένο τμήμα Πλατφόρμα+ θα προβληθούν στην ψηφιακή πλατφόρμα του Φεστιβάλ και θα είναι διαθέσιμα από τις 7 έως τις 21 Μαρτίου, προκειμένου να έχουν μεγαλύτερο εύρος προβολής στο κοινό.
Τα πόστερ του 27ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης υπογράφει ο ζωγράφος Δημήτρης Αναστασίου.
info: 27ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
εμφάνιση σχολίων