7
1
σχόλια
2041
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Τυχερό Αστέρι. Σκάρλετ. Εξορία. Παρίσι Ξανά. Ξεριζωμένοι. 65. Shazam!: Η Οργή των Θεών. Από τον Χ. Λακταρίδη

 
DOCTV.GR
16 Μαρτίου 2023
ΤΥΧΕΡΟ ΑΣΤΕΡΙ: Δυο μικροαπατεώνες, ένας χωρισμένος ιδιοκτήτης καθαριστηρίου ρούχων και ένας νεαρός άντρας χωρίς οικογένεια, που βοηθάει στην τοπική χριστιανική εκκλησία, αναλαμβάνουν τον εντοπισμό ανεπιθύμητων βρεφών -που αφήνονται στο ειδική Βρεφοδόχο της εκκλησίας-  τα οποία πωλούν με υψηλό αντίτιμο, σε οικογένειες χωρίς τέκνα. Μια νεαρή μητέρα που αφήνει εκεί το μωρό της, θα τους υποπτευθεί και θα θελήσει να γίνει συνέταιρός τους στην πώληση του μωρού της. Δυο γυναίκες αστυνομικοί που παρακολουθούν τις κινήσεις τους, θα προσπαθήσουν να τους διευκολύνουν σε αυτή τη πώληση, για να μπορέσουν έτσι να τους πιάσουν στα πράσα. Οι δύο άντρες, το μωρό, η μητέρα του και ένα άλλο ορφανό αγόρι που θα προστεθεί στην παρέα τους, θα ξεκινήσουν ένα μακρύ ταξίδι από το Μπουσάν προς την Σεούλ για να πουλήσουν το μωρό. Πίσω τους οι δύο γυναίκες αστυνομικοί, δύο τοπικοί παράνομοι στους οποίους ο ιδιοκτήτης καθαριστηρίου χρωστάει λεφτά και δύο μπράβοι της μητέρας του πατέρα του μωρού, όλοι τους, μηδενός εξαιρουμένου, θέλουν το βρέφος για τους δικούς τους, διαφορετικούς λόγους. Το αναπόφευκτο δέσιμο της ομάδας με το μωρό και την μητέρα του, με την σταδιακή αποκάλυψη όλων όσων έχουν συμβεί, πριν η νεαρή γυναίκα φτάσει σε αυτό το διάβημα, θα ταράξουν τις ισορροπίες και τα θέλω τους.

Στην πρώτη του ταινία γυρισμένη στην Νότια Κορέα, ο Ιάπωνας Χιροκάζου Κόρε-Εντα (Κλέφτες Καταστημάτων, Κανείς δεν Ξέρει), ως γνήσιος Auteur (δημιουργός που γυρίζει ταινίες με κοινή θεματική), μεταφέρει το ανθρωποκεντρικό σινεμά του, το οποίο βασίζεται στην βαθιά ανθρωπιστική παράδοση μέρους του γιαπωνέζικου σινεμά, στην κοντινή ασιατική χώρα, με κεντρικό και παντοτινό της θέμα την Οικογένεια -σε οποιαδήποτε μορφή της- αλλά και τις σχέσεις των μελών της μεταξύ τους.

Όπως και στους «Κλέφτες Καταστημάτων», έχουμε και εδώ μια οικογένεια απατεώνων χωρίς δεσμούς αίματος, που ουσιαστικά, κανένα από τα μέλη της, δεν άνηκε ποτέ σε μια συμβατική οικογένεια. Αν δεν είναι ορφανοί ή εγκαταλειμένοι, είναι είτε χωρισμένοι, είτε χωρίς κηδεμόνα. Οι σχέσεις μεταξύ τους σφυριλατούνται μέσα από την καθημερινή τους τριβή, στην οποία δεν λείπουν οι αναπόφευκτες εντάσεις και οι αφηγηματικές ανατροπές.

Όσοι γνωρίζουν το προηγούμενο έργο του Κόρε-Εντα, δεν θα δυσκολευτούν, ήδη από το πρώτο μισάωρο, να καταλάβουν προς τα που πηγαίνει η αφήγηση, ενώ κάποιοι άλλοι πιθανόν να βρουν αφελή την βαθύτερη καλοσύνη των ηρώων της ιστορίας της ταινίας, όμως αυτός είναι ο Ιάπωνας δημιουργός. Επιμένει ακόμη να πιστεύει στον Άνθρωπο (με το Α κεφαλαίο), και σε αυτή του την πίστη, βρίσκεται το θεματικό και αφηγηματικό του μεγαλείο, ακόμη και όταν σχεδόν πάντοτε, αρνείται να δώσει στις ιστορίες του ένα συμβατικά ευτυχισμένο τέλος. Ναι, το έχει ήδη κάνει παλιότερα, με καλύτερο τρόπο, όμως η γοητεία του αγγίγματός του είναι πάντα τέτοια, που δεν μπορούμε να της αντισταθούμε. Πρωταγωνιστεί ο Σονγκ Κανγκ-χο (Παράσιτα), ο οποίος κέρδισε Βραβείο Ερμηνείας στις Κάννες και είναι συμπαραγωγός της ταινίας.

Info: Τυχερό Αστέρι (Beurokeo/Broker). Κοινωνική Δραματική. Νότια Κορέα, 2022. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 16 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Χιροκάζου Κόρε-Εντα. Παίζουν: Σονγκ Κανγκ-χο, Ντονγκ-γουόν Γκανγκ, Μπάε Ντούνα, Τζι-γιουν Λι. Διανομή: Cinobo. 


ΣΚΑΡΛΕΤ: Στη βόρεια Γαλλία, η Ζιλιέτ μεγαλώνει μόνη, μαζί με τον πατέρα της, βετεράνο του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου. Παθιασμένη με το τραγούδι και την μουσική, η μοναχική νεαρή κοπέλα γνωρίζει έναν μάγο που της υπόσχεται πως τα πορφυρά πανιά θα την πάρουν μια μέρα μακριά από το χωριό της κι έκτοτε η Ζιλιέτ δεν παύει να πιστεύει στην εκπλήρωση αυτής της προφητείας.

Ο δημιουργός του αγαπημένου μας «Μάρτιν Ιντεν», μετακομίζει στην Γαλλία για να γυρίσει μια νέα ταινία εποχής, που βασίζεται σε βιβλίο του Ρώσου συγγραφέα, Αλεξάντρ Γκριν (1880-1932), με θέμα την χειραφέτηση μιας γυναίκας, μεταξύ 1919 και 1939, μια εποχή μεγάλων εφευρέσεων και μεγάλων ονείρων. Η ταινία που άνοιξε το παράλληλο τμήμα του φεστιβάλ των Καννών, Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών, όπως και το «Martin Eden», έχει μια ιδιαίτερη αφήγηση από την άποψη του κινηματογραφικού στυλ. περνά από το λιτό δράμα, στο παραμύθι, στο μιούζικαλ. Ο Μαρτσέλο συνεχίζει επίσης την τεχνική του να συνυφαίνει τη φανταστική εξιστόρησή  του, με αρχειακά κλιπ και πλάνα από άλλες ταινίες.

Info: Σκάρλετ (L' Envol/Scarlet). Δραματική. Γαλλία, Ιταλία, Γερμανία, Ρωσία, 2022. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 16 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Πιέτρο Μαρτσέλο. Παίζουν: Ραφαέλ Τιερί, Ζιλιέτ Ζουάν, Λουί Γκαρέλ, Νοεμί Λβόβσκι. Διανομή: Odeon.  


ΕΞΟΡΙΑ:  Ο Άρης, ένας απελπισμένος Έλληνας, προσπαθεί να φύγει από τη χώρα χρησιμοποιώντας μια βάρκα. Αφού διασώζεται από βέβαιο πνιγμό, από δύο άνδρες της ακτοφυλακής, παρά τις οδηγίες τους να περιμένει να τον μαζέψουν, περιφέρεται προσπαθώντας να επιβιώσει ανορθόδοξα. Βιώνει όλες τις «αμαρτίες" και τις ακρότητες ενός ανθρώπου που βρίσκεται εκτός συστήματος, όπως ένας οποιοσδήποτε αχαρτογράφητος πρόσφυγας. Κλέβει, γίνεται σκλάβος και σκοτώνει. Είναι άραγε αυτή η ιστορία ενός σύγχρονου Οδυσσέα ή ο εφιάλτης ενός συνηθισμένου ανθρώπου;

Μετά την επιτυχία του «Καθαρτηρίου» που συνεχίζει τις προβολές του στο Στούντιο new star art cinema, η εταιρία διανομής του Βελισσάριου Κοσσυβάκη, διανέμει στην ίδια αίθουσα και την προηγούμενη ταινία της τριλογίας του Βασίλη Μαζωμένου (10η Μέρα, Το Χρήμα: Μια Μυθολογία του Σκότους), «Εξορία», ενός τρίπτυχου που ξεκίνησε το 2016 με τις «Γραμμές».

Στην «Εξορία» του 2019, που δεν γνώρισε διανομή λόγω της πανδημίας, είναι η πιο αλληγορική από τις τρεις ταινίες, καθώς δεν είναι ξεκάθαρα ρεαλιστική. Ο ήρωάς της, αφού σωθεί από την ακτοφυλακή, θα ακολουθήσει μια μυστηριώδη γυναίκα ντυμένη με νικάπ (είδος ισλαμικού γυναικείου φορέματος, που αφήνει έκθετα στο βλέμμα των άλλων μόνο τα μάτια), που τον αφήνει να φορέσει τα ρούχα του άντρα της. Θα μπει σε ένα ιρανικό παντοπωλείο που θα προσπαθήσει να κλέψει για να φάει. Η αστυνομία θα τον συλλάβει και θα τον εκφοβίσει για το μη ελληνικό ντύσιμό του. Μια αγγλόφωνη γυναίκα με υψηλές διασυνδέσεις θα τον σώσει από τα χέρια των αστυνομικών για να τον μετατρέψει σε υπηρέτη και επιβήτορα. Οι γιοι της θα τον εξεφτελίσουν ενώ στη συνέχεια θα πέσει στα δίχτυα της σεξουαλικής λαγνείας ενός παλαιοπώλη, τον οποίο θα αναγκαστεί να σκοτώσει. Παίρνοντας την θέση του νεκρού, θα βρεθεί σε μία παράσταση σεξουαλικού περιεχομένου και στο δωμάτιο ενός άλλου «σκλάβου» που θα ήταν το αντικείμενο του πόθου του νεκρού, που έπρεπε να βρίσκεται εκεί αντί για αυτόν. Όταν οι δύο άντρες προσπαθήσουν να το σκάσουν από εκεί, οι υπεύθυνοι θα καταλάβουν τι έχει συμβεί, και θα βάλουν τους δυο τους να μονομαχήσουν, σε έναν αγώνα στοιχημάτων για τους πελάτες αυτού του πορνείου πολυτελείας.

Ο σκηνοθέτης παρατηρεί από μικρή απόσταση τον ήρωά του, έναν εξόριστο μέσα στην ίδια του την χώρα, να ακολουθεί την ίδια διαδρομή με εκείνη των δεκάδων, εκατοντάδων νεαρών ανδρών προσφύγων που μπαίνουν χωρίς χαρτιά στην χώρα και που συχνά γίνονται θύματα των αρχών, εργασιακής και σεξουαλικής εκμετάλλευσης και κάποιες φορές ακούσιοι ή εκούσιοι θύτες, λιγότερο ή περισσότερο στυγερων εγκληματων.

Ο θεατής σταδιακά συνειδητοποιεί πως η συγκεκριμένη διαδρομή, δεν αφορά μονάχα την καθημερινότητα ενός πρόσφυγα, αλλά την δική του πραγματικότητα σε μια πατρίδα που συστηματικά τον εκφοβίζει, τον εκμεταλλεύεται και τον κακοποιεί, οδηγώντας τον στην φυγή, στον συμβιβασμό, στην ανοχή, στην αδιαφορία και ενίοτε, στην κατάθλιψη, την αυτοκαταστροφή, ή το έγκλημα. Με στατικά πλάνα και κάποιες φορές θεατρικό στήσιμο, ο Μαζωμένος δημιουργεί μια κλειστοφοβική ατμόσφαιρα στην οποία τα πάντα είναι δυνατά σε μια φαντασία που αντικατοπτρίζει πολλαπλά και καλειδοσκοπικά, τις κρυφές και φανερές όψεις μιας σκληρής πραγματικότητας.

Info: Εξορία (Exile). Δραματική. Ελλάδα, 2019. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 16 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Βασίλης Μαζωμένος. Παίζουν: Στέφανος Κακαβούλης, Δημήτρης Σιγανός, Αγγελική Καρυστινού, Κατερίνα Τσάση, Πάνος Μπόρας, Φάνης Μιλλεούνης, Πάνος Ζουρνατζίδης, Αλέξιος Κοτσώρης, Δημήτρης Φουρλής, Χρήστος Ζαχάρωφ, Κωστής Σαββιδάκης, Νίκος Παντελίδης, Αγγελική Μπίνη Χαρά Κονταξάκη. Διανομή: New Star.


ΠΑΡΙΣΙ ΞΑΝΑ: Ένα σαββατιάτικο, φθινοπωρινό βράδυ, η Μία βιώνει μια επίθεση σε ένα παρισινό μπιστρό. Τρεις  μήνες μετά, πασχίζει να θυμηθεί τι ακριβώς συνέβη το μοιραίο βράδυ και πώς να ανακτήσει τη ζωή της για να βρει ξανά την ευτυχία. Όμως δεν είναι πια η ίδια και το Παρίσι δεν είναι πια το ίδιο… Η Μία βλέπει την πόλη της με νέα μάτια, κι αυτό είναι το πρώτο βήμα προκειμένου όχι μόνο να αντιμετωπίσει την πραγματικότητα, αλλά και να αλλάξει ριζικά τη ζωή της.

Η ταινία δεν μιλά για την τρομοκρατία καθεαυτή, ούτε για τα κίνητρα των δραστών, αλλά για τις συνέπειές της στους απλούς ανθρώπους την επόμενη μέρα, και το πώς αυτοί διαχειρίζονται (ή δεν διαχειρίζονται) το σοκ. Για τις ουλές που αφήνει στις ψυχές των θυμάτων. Ωστόσο είναι προφανές πως παραπέμπει στο μπαράζ τρομοκρατικών επιθέσεων που σημάδεψαν ανεξίτηλα το Παρίσι το 2015 (από το Σαρλι Εμπντό, μέχρι το Μπατακλάν). Βραβείο Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας στα φετινά βραβεία Σεζάρ για την Βιρζινί Εφιρά (Το Μυστικό της Μαντλίν Κόλινς, Μπενεντέτα, Αντίο Ηλίθιοι).

Info: Παρίσι Ξανά (Revoir Paris). Δραματική. Γαλλία, 2022. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 16 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Αλίς Βινοκούρ. Παίζουν: Βιρζινί Εφιρά, Μπενουά Μαζιμέλ. Διανομή: Weird Wave.


ΞΕΡΙΖΩΜΕΝΟΙ: Επτά ιστορίες ξεριζωμών. Επτά εξομολογήσεις. Ένα ταξίδι στο χώρο και στο χρόνο της ανελέητης πολιτικής. Από τον ελληνικό εμφύλιο μέχρι τον πόλεμο στο Αφγανιστάν, από τα χρόνια του Φράνκο μέχρι τα χρόνια του Covid 19, από το γαλλικό νησί Ρεϋνιόν στον Ινδικό Ωκεανό μέχρι τη Σιβηρία, πολλά παιδιά ξεριζώθηκαν βίαια από το φυσικό τους περιβάλλον για πολιτικούς λόγους. Μέσα από τις μαρτυρίες τους, αναδύονται τρομερές και συχνά άγνωστες πτυχές της ιστορίας.

Η Μυρτώ Μαντά, που η ιστορία της συνδέει τις υπόλοιπες 6 ιστορίες, είναι μια 12χρονη μαθήτρια, ξεριζωμένη από την καθημερινότητά της λόγω της πανδημίας. Ο Γιάννης Ατζακάς, ο γιος ενός αντάρτη που πέρασε 6 χρόνια (1949-1955), στις Παιδουπόλεις της Φρειδερίκης. Ο Σίφης Ζαχαριάδης, λόγω του κομμουνιστή πατέρα του που διετέλεσε αρχηγός του ΚΚΕ για 25 χρόνια, έζησε μια ζωή στην εξορία, στην πρώην Σοβιετική Ένωση. Ο Ενρίκε Ολιβέρτ, ένας Ισπανός που ως μωρό κλάπηκε από την οικογένειά του το 1965, από το δικτατορικό καθεστώς του Φράνκο. Πάλι στην Ισπανία, πέντε χρόνια μετά τον θάνατο του Κάστρο, η Μαρία Μερσέντες Μπουένο Μοράλες έχασε το μωρό της. Ο Ζαν Φιλίπ Ζαν Μαρί μεταφέρθηκε από την ηπειρωτική Γαλλία στο νησί Ρεϋνιόν στον Ινδικό Ωκεανό, για να γίνει σκλάβος σε σπίτια Γάλλων αγροτών. Η Αφγανή Ρεζβάνα Σεκαντάρι, έφτασε στην Ελλάδα το 2015 ως ασυνόδευτη ανήλικη, χάνοντας την οικογένειά της στην διαδρομή.

Όπως αναφέρει η σκηνοθέττρια: «To ξερίζωμα αφορά ειδικά την παιδική ηλικία και την βίαιη μετατόπιση των παιδιών από τα σπίτια τους, τις οικογένειές τους και τους τόπους τους, σε συνθήκες δήθεν προστασίας που στην πραγματικότητα έγινε για να εξυπηρετηθούν, πολιτικές σκοπιμότητες και συμφέροντα».

Info: Ξεριζωμένοι. Ντοκιμαντέρ. Ελλάδα, 2023. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 16 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Ελένη Αλεξανδράκη. Σενάριο: Ελένη Αλεξανδράκη, Τζόναθαν Αρνουλντ. Φωτογραφία: Διονύσης Ευθυμιόπουλος. Μοντάζ: Βαγγέλης Κατσαρός. Διανομή: Feelgood Entertainment.


65: Ένας πιλότος από κάποιο μακρινό γαλαξία, συντρίβεται σε έναν άγνωστο πλανήτη, ο οποίος είναι στην πραγματικότητα η Γη, πριν από 65 εκατομμύρια χρόνια, λίγο πριν μια βροχή μετεωριτών προκαλέσει την μεγάλη κλιματική αλλαγή που εξαφάνισε τους δεινόσαυρους. Σύντομα συναντά μία ακόμα επιζήσασα, με την οποία επιχειρούν να επιστρέψουν στον τόπο τους, αλλά και να αντιμετωπισουν δεκάδες επικίνδυνα προϊστορικά πλάσματα.

Οι σεναριογράφοι του «Ένα Ήσυχο Μέρος» και «Ένα Ήσυχο μέρος 2», γράφουν -λίγο στο πόδι είναι η αλήθεια- και σκηνοθετούν -αποτελεσματικά, αλλά χωρίς οίστρο- μια περιπέτεια επιβίωσης, στην οποία οι ήρωες έχουν πολύ λίγο χρόνο στην διάθεσή τους για να εμπιστευτούν ο ένας τον άλλο, να αντιμετωπίσουν τα σαρκοβόρα προϊστορικά ζώα και να φτάσουν σε ένα σκάφος που θα μπορέσει να τους βγάλει από την τροχιά του πλανήτη, πριν αυτός πάρει φωτιά. Πολλά τα ερωτήματα ενός σοβαρού φαν των ιστοριών επιστημονικής φαντασίας, που τελικά μένουν αναπάντητα από την υπόθεση που ξετυλίγεται σαν βιντεοπαιχνίδι, σε συνεχή επίπεδα δυσκολίας. Ο Ανταμ Ντράιβερ διασώζεται λόγω ερμηνευτικού εκτοπίσματος, όμως η παρουσία του δεν αρκεί για να διασώσει και το τελικό αποτέλεσμα, που θα μπορούσε να σταθεί μόνο σαν φόρος τιμής σε χαμηλού προϋπολογισμού b movies άλλων εποχών.

Info: 65 (Million Years Ago). Περιπέτεια Φαντασίας. ΗΠΑ, 2023. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 16 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Σκοτ Μπεκ & Μπράιαν Γουντς. Παίζουν: Ανταμ Ντράιβερ, Αριάνα Γκρίνμπαλντ, Κλόι Κόλμαν. Διανομή: Feelgood Entertainment. 


SHAZAM! Η ΟΡΓΗ ΤΩΝ ΘΕΩΝ: Ο Ζάκαρι Λέβι φορά ξανά τη στολή του υπερήρωα Shazam, στο σίκουελ που τον βρίσκει σε νέες περιπέτειες αλλά και αντιμέτωπο με μια κρίση ταυτότητας. Ο λόγος; Ο Shazam νιώθει ανεπαρκής απέναντι στους άλλους υπερήρωες, όπως για παράδειγμα τον Batman και τον Aquaman, οι οποίοι στο μυαλό του φαίνονται χρησιμότεροι για τον πλανήτη. Θα χρειαστεί όμως να ξεπεράσει γρήγορα τα υπαρξιακά άγχη του, καθώς εμφανίζονται νέοι απειλητικοί σούπερ ήρωες, που ενσαρκώνουν οι Έλεν Μίρεν και Λούσι Λου, οι οποίοι σχεδιάζουν να εφαρμόσουν δικά τους μοχθηρά σχέδια. Δεύτερη συνέχεια του «Shazam!» της DC που κυκλοφορεί αυτή τη Πέμπτη σε ολόκληρο τον κόσμο, σε σκηνοθεσία του Ντέιβιντ Φ. Σάντμπεργκ (Shazam!, Μη Σβήσεις το Φως, Annabelle:Creation).

Info: Shazam! Η Οργή των Θεών (Shazam! Fury of the Gods). Κωμική Περιπέτεια Φαντασίας. ΗΠΑ, 2023. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 16 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Φ. Σάντμπεργκ. Παίζουν: Γκρέις Κάρολαϊν Κάρεϊ, Ζάκαρι Λέβι, Ελεν Μίρεν, Λούσι Λιου, Ανταμ Μπρόντι, Ντζιμόν Χούνσου. Διανομή: Tanweer.
εμφάνιση σχολίων