5
1
σχόλια
2860
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Ο Χειρότερος Άνθρωπος στον Κόσμο. The Gray Man. Ο Άνθρωπος που Έβλεπε τα Τρένα να Περνούν. Το Δείπνο της Μπαμπέτ. Γόμορρα. Ξαφνικά Φέτος το Καλοκαίρι vol. 11. Από τον κινηματογραφικό μας συντάκτη Χ. Λακταρίδη
 
[email protected] | ΦΩΤΟ: Ο ΧΕΙΡΟΤΕΡΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ
13 Ιουλίου 2022
Ο ΧΕΙΡΟΤΕΡΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ: Το χρονικό τεσσάρων χρόνων από την ζωή μιας 30χρονης γυναίκας που ζει στο Οσλο της Νορβηγίας και η οποία καλείται να εξερευνήσει τα περίπλοκα μονοπάτια της ζωής και του έρωτα, ενώ παλεύει για την καριέρα της - στο να βρει το τι θέλει να κάνει στη ζωή της. Όλα αυτά θα την κάνουν να καταλάβει καλύτερα τον εαυτό της, ενώ θα την φέρουν αντιμέτωπη με μια πιο ρεαλιστική εικόνα για το ποια πραγματικά είναι. Ταινία καθυστερημένης συναισθηματικής ωρίμανσης που, καθόλου τυχαία, υπήρξε μια από τις πιο αναγνωρισμένες ευρωπαϊκές παραγωγές του 2021, γραμμένη και σκηνοθετημένη από τον Γιοακίμ Τρίερ (Οσλο 31 Αυγούστου, Ο Ήχος της Σιωπής, Θέλμα), για την πρωταγωνίστριά της, Ρενάτε Ράινσβε. Λέγεται πως η Ρέινσβε είχε δεύτερες σκέψεις σχετικά με την καριέρα της στην υποκριτική, πριν ο σκηνοθέτης την πείσει να αναλάβει τον ρόλο της Γιούλια που έγραψε για εκείνη, ρόλο στον οποίο θριάμβευσε κερδίζοντας το Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας στο Φεστιβάλ των Καννών το 2021.

Υποδύεται μια 'τυπική' νεαρή γυναίκα μιας 'προηγμένης και ασφαλούς' δυτικής κοινωνίας, η οποία δεν έχει λόγους να ωριμάσει πριν τα 30 της, πριν περάσει μέσα από σχέσεις και καταστάσεις που θα την φέρουν αντιμέτωπη με την σκοτεινή πλευρά του εαυτού της, με τα θέλω της, αλλά και τις ανάγκες των άλλων ('Οι Άλλοι' είναι και το πρώτο από τα 12 κεφάλαια της ταινίας, η οποία έχει και έναν πρόλογο, αλλά και έναν επίλογο). Κατά τη διάρκεια αυτής της συναισθηματικής διαδρομής, η Γιούλια θα πληγώσει και θα πληγωθεί, κάνοντας λάθη που περισσότερο έχουν να κάνουν με την ναρκισσιστική εικόνα της ίδιας για τον εαυτό της, έτσι όπως αυτή η εικόνα καλλιεργείται συστηματικά από την - κατά βάση καταναλωτική – δυτική κουλτούρα της ατομικής 'επιτυχίας', με όλα όσα αυτή συνεπάγεται.

Στην αρχή τα φτιάχνει με τον Αξελ (καταπληκτικός ο Αντερς Ντανιελσεν Λίε, καταφέρνει συχνά να κλέβει την παράσταση, ακόμη και αν ο ίδιος δεν βραβεύτηκε για την ερμηνεία του), έναν δημιουργό ενήλικων κόμικς που δίνει φτερά στις δικές της καλλιτεχνικές ανησυχίες (η ίδια δουλεύει σε ένα μεγάλο βιβλιοπωλείο), όμως στη συνέχεια τον αφήνει για τον λιγότερο περίπλοκο, Έιβιντ (που είχε σχέση με μια περιβαλλοντική ακτιβίστρια, την οποία δεν μπορούσε να 'ακολουθήσει'). Μια εγκυμοσύνη και ένα τραγικό γεγονός, ακολουθούμενο από μια 'ατυχία', θα την βοηθήσουν με τον τρόπο τους να βρει τον εαυτό της. Φυσικά δεν πρόκειται για μια τυπική, δραματική, ερωτική κομεντί. Ο Τρίερ βρίσκει τρόπους να σχολιάσει τη γενιά του και τον σύγχρονο τρόπο ζωής σε μια κοινωνία που υποτίθεται πως έχει 'λύσει' τα βασικά προβλήματά της. Δεν ηθικολογεί και όταν παίρνει θέση, το κάνει μέσω του Αξελ που 'οδηγείται' από την αφήγηση του φιλμ, σε μια συνταρακτική εξομολόγηση.

Διάσπαρτα υπάρχουν αρκετές σκηνές ανθολογίας (όπως το πάγωμα του χρόνου των ερωτευμένων ή η τηλεοπτική ανάκριση του Αξελ για το πολιτικά ορθό των δημιουργιών του, μεταξύ άλλων...), καταστάσεων, αλλά και διαλόγων, σε μια αφήγηση με στοιχεία off από την πρωταγωνίστρια, είτε σε πρώτο, είτε σε τρίτο πρόσωπο. Αλήθεια, πόσες φορές πραγματικά, στην καθημερινότητά μας, δεν νιώθουμε και εμείς οι ίδιοι θεατές της ζωής μας, όταν δεν είμαστε 'πρωταγωνιστές' σε μία 'θεία' κωμωδία; 2 Υποψηφιότητες για Όσκαρ 2022 ΔΙΕΘΝΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ & ΠΡΩΤΟΤΥΠΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ. 2 Υποψηφιότητες για BAFTA 2022 ΔΙΕΘΝΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ & ΠΡΩΤΟΥ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΥ ΡΟΛΟΥ.

Info: Ο Χειρότερος Άνθρωπος του Κόσμου (Verdens Verste Menneske/The Worst Person in the World). Δραματική Κοινωνική Αισθηματική Κομεντί. Νορβηγία, Γαλλία, Δανία, Σουηδία, 2021. Πρεμιέρα: Πέμπτη 14 Ιουλίου. Σκηνοθεσία: Γιοακίμ Τρίερ. Παίζου: Ρενάτε Ράινσβε, Αντερς Ντάνιελσεν Λίε, Χέρμπερτ Νόρντρουμ. Διανομή: Danaos Films & Rosebud 21.


THE GRAY MAN: Ο Gray Man είναι ο πράκτορας της CIA Κόρτ Τζέντρι (Ράιαν Γκόσλινγκ), γνωστός και ως 'Σιέρα Σιξ'. Ο Τζέντρι, που ήταν κάποτε ένας εξαιρετικά ικανός κι εγκεκριμένος από την Υπηρεσία έμπορος θανάτου, απελευθερώνεται από ένα ομοσπονδιακό σωφρονιστικό ίδρυμα και στρατολογείται από τον προϊστάμενό του, Ντόναλντ Φιτζρόι (Μπίλι Μπομπ Θόρντον). Όμως τώρα τα πράγματα έχουν αλλάξει και ο Σιξ είναι ο στόχος, τον οποίο κυνηγά σε όλο τον κόσμο ο Λόιντ Χάνσεν (Κρις Έβανς), πρώην συνεργάτης του στη CIA, που δεν θα σταματήσει μπροστά σε τίποτα μέχρι να τον εξουδετερώσει. Η πράκτορας Ντάνι Μιράντα (Άνα ντε Άρμας) φροντίζει για την προστασία του. Θα τη χρειαστεί. Οι αδελφοί Ρούσο των ταινιών του Κάπτεν Αμέρικα και των Εκδικητών της Marvel, μετά το Cherry (2021) που γύρισαν για την Apple tv, δοκιμάζουν κάτι 'καινούργιο', την μεταφορά του The Gray Man, ενός πρακτορικού μπεστ σέλερ του Μαρκ Γκρέινι, το οποίο φιλοδοξεί να αποτελέσει την πρώτη ταινία μιας καινούργιας κινηματογραφικής σειράς, αλά Τζακ Ράιαν με τον Ράιαν Γκόσλινγκ στον κεντρικό ρόλο. Είναι σχεδόν σίγουρο πως θα τα καταφέρουν, όπως και με οτιδήποτε άλλο έχουν καταπιαστεί τα τελευταία 10 χρόνια, στα πλαίσια του κινηματογραφικού θεάματος.

Info: The Gray Man. Περιπέτεια. ΗΠΑ, 2022. Πρεμιέρα: Πέμπτη 14 Ιουλίου. Σκηνοθεσία: Άντονι Ρούσο, Τζο Ρούσο. Παίζουν: Ράιαν Γκόσλινγκ, Κρις Έβανς, Άνα ντε Άρμας, Τζέσικα Χένγουικ, Βάγκνερ Μόουρα, Ντανούς, Μπίλι Μπομπ Θόρντον, Άλφρι Γούνταρντ, Ρεγκέ Τζιν Πέιτζ, Τζούλια Μπάτερς, Έμι Εκουάκορ, Σκοτ Χέιζ. Διανομή: Odeon.


Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΕΒΛΕΠΕ ΤΑ ΤΡΕΝΑ ΝΑ ΠΕΡΝΟΥΝ: Στην κατεχόμενη από τους ναζί Τσεχοσλοβακία, ο νεαρός Μίλος, υπάλληλος σε έναν επαρχιακό σιδηροδρομικό σταθμό, ξεκινάει ένα ταξίδι σεξουαλικής αφύπνισης και συνειδησιακής ωρίμανσης που θα τον οδηγήσει σε μια ηρωική πράξη αντίστασης κατά των Γερμανών. Μετά το 'Οι Έρωτες μιας Ξανθιάς', άλλη μία διάσημη ταινία του Νέου Τσεχικού Κύματος της δεκαετίας του '60 έρχεται να συναντήσει νεότερους και μεγαλύτερους σε ηλικία θεατές, που πιθανόν να την αγαπούν και να την γνωρίζουν ήδη.

Βασισμένη σε ένα μυθιστόρημα του Μπόχουμιλ Χράμπαλ (Εκδόσεις Αγρα), διηγείται τη σύντομη 'καριέρα' του νεαρού Μίλος, που ξεκινάει να εργάζεται σε έναν επαρχιακό σιδηροδρομικό σταθμό. Αν και ο πόλεμος μαίνεται γύρω τους, οι εργαζόμενοι του σταθμού, ζουν κυριολεκτικά στον 'κόσμο' τους. Ο απογοητευμένος από την πραγματικότητα σταθμάρχης, βρίσκει παρηγοριά στα περιστέρια του περιστεριώνα του σταθμού. Ο δεύτερος σε ιεραρχία και προϊστάμενος του Μίλος είναι ένας ερωτύλος ο οποίος δεν αφήνει θηλυκιά γάτα να περάσει 'αχάϊδευτη' από τον δρόμο του, ενώ ο ίδιος ο νεαρός, παρθένος και σεξουαλικά άτολμος θα 'διαγνωστεί' με πρόβλημα πρόωρης εκσπερμάτισης, γεγονός που θα σχολιαστεί από τον ίδιο και τους γύρω του, όχι με ιδιαίτερα κομψό τρόπο, σε μια σειρά από ευτράπελες και ιδιαίτερα κωμικές καταστάσεις. Η άφιξη ενός γερμανικού τρένου με πυρομαχικά και μιας ώριμης γυναίκας που θα εκπαιδεύσει τον Μίλος στην τέχνη του έρωτα, θα οδηγήσουν τον νεαρό άντρα σε μια 'υπέρβαση', που ούτε ο ίδιος θα μπορούσε να φανταστεί. Πρόκειται για μια γλυκόπικρη κομεντί ενηλικίωσης, που μέσα από το χιούμορ και την παιχνιδιάρικη και σατιρική της επιφάνεια, δεν μπορεί και ούτε και θέλει να κρύψει την μελαγχολική της διάθεση για τα ανθρώπινα, καθώς στο φινάλε (spoiler alert), μάταια και ο θεατής, όπως η νεαρή Μάσα, περιμένει τον Μίλος να εμφανιστεί μέσα από τους καπνούς. Εξαιρετικός ο σχεδόν 80χρονος σήμερα, Βάτσλαβ Νέτσκαρ, ο οποίος συνεχίζει να δουλεύει κυρίως στην τηλεόραση. Η ερμηνεία του χαρακτηρίζει την ταινία που βγαίνει σε νέες ψηφιακά επεξεργασμένες κόπιες. Οσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας 1968.

Info: Ο Άνθρωπος που Έβλεπε τα Τρένα να Περνούν (Ostre sledované vlaky/Closely Watched Trains). Δραματική Κομεντί. Τσεχοσλοβακία, 1966. Επανέκδοση: Πέμπτη 14 Ιουλίου. Σκηνοθεσία: Γίρι Μένζελ. Παίζουν: Βάτσλαβ Νέτσκαρ, Γκίτγκα Μπέντοβα, Βλαντιμίρ Βαλέντα. Διανομή: New Star.


Η ΓΙΟΡΤΗ ΤΗΣ ΜΠΑΜΠΕΤ: Δανέζικη ταινία βραβευμένη με ξενόγλωσσο Όσκαρ το 1988. Η Μπαμπέτ είναι μια Γαλλίδα η οποία μετά τα γεγονότα της Κομμούνας βρίσκει καταφύγιο στη Δανία στο σπίτι δύο ανύπαντρων γυναικών σε ένα απομονωμένο ψαροχώρι. Ζει μαζί τους για χρόνια ως οικονόμος και όταν κερδίσει το λαχείο θα ξοδέψει όλη την περιουσία της για να ετοιμάσει ένα αξέχαστο ευχαριστήριο γεύμα.

Βασισμένη σε ένα διήγημα της Κάρεν Μπλίξεν του αυτοβιογραφικού 'Πέρα από την Αφρική' Η Γιορτή της Μπαμπέτ, φέρει σε αντιπαράθεση δύο διαφορετικούς κόσμους σε ένα μικρό παραθαλάσσιο χωριό της Δανίας. Αυτόν της μικρής απομονωμένης και απογυμνωμένα προτεσταντικής κοινότητας που λόγω γεωγραφικής θέσης, συλλέγει και τρώει μονάχα παστά ψάρια, σε διάφορες παραλλαγές, με την πολύχρωμη και πολυποίκιλη, μπαρόκ κουζίνα μιας γκουρμέ μαγείρισσας του γαλλικού 'βασιλικού κύκλου'. Μιλάει για τις ματαιώσεις της ζωής, αλλά και για την ανθρώπινη γενναιοδωρία, με χιούμορ (υπέροχη η σκηνή του γεύματος που οι πιστοί συνδετημώνες συμφωνούν να μην σχολιάσουν το 'διαβολικό' φαγητό). Δεν αποφεύγει τον διδακτισμό, όμως η γλυκόπικρη διάστασή της, είναι και το καλύτερο στοιχείο της. Vegan και χορτοφάγοι, θα φρικάρουν λίγο. Σε νέες ψηφιακές κόπιες.

Info: Η Γιορτή της Μπαμπέτ (Babettes gæstebud/Babette's Feast). Δραματική. Δανία, 1987. Επανέκδοση: Πέμπτη 14 Ιουλίου. Σκηνοθεσία: Γκαμπριελ Αξελ. Παίζουν: Στεφάν Οντράν, Μποντιλ Κγερ, Μπριγκίτε Φέντερσπιλ, Γιάρλ Κούλε, Ζαν-Φιλίπ Λαφόν. Διανομή: Bibliotheque. 


ΓΟΜΟΡΡΑ: Πρόκειται για το director’s cut της ταινίας του 2008, η οποία είχε κερδίσει το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ Καννών και είχε ξεκινήσει μία σταδιοδρομία που της έφερε 22 βραβεία ακόμα, ανάμεσά τους και 5 από την Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου. Βασισμένη στο, επίσης πολυβραβευμένο, ομώνυμο βιβλίο του ερευνητή δημοσιογράφου Ρομπέρτο Σαβιάνο, η ταινία του Γκαρόνε ακολουθούσε ως ένα θρίλερ-χρονογράφημα πέντε διαφορετικές ιστορίες στις επαρχίες της Νάπολης και της Καζέρτα οι οποίες είχαν κοινό παρανομαστή τη δράση της μαφιόζικης οργάνωσης Καμόρα. Παρόλο που ως πρώτη ύλη υπήρχε η πολυετής έρευνα της υπαρκτής εγκληματικής οργάνωσης, κι αυτό θα μπορούσε να δώσει την αφορμή για ένα οπερετικών διαστάσεων φιλμ, ο Γκαρόνε είχε επιλέξει την πιο ωμή, βρώμικη, καθόλου γυαλισμένη απεικόνιση του τι εστί Μαφία στην Ιταλία. Αποτελεί επίσης την έμπνευση για τη δημοφιλή σειρά Gomorrah. Τώρα το 'Γόμορρα' θα είναι διάθεσιμο στην εκδοχή του director's cut αποκλειστικά μέσω του e-cinema της Strada Films από τις 14/7. Μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση μέσω του www.iplatforma.gr και του Viva, όπου δίνεται η δυνατότητα αγοράς virtual εισιτηρίου.

Info: Γόμορρα (Gomorrah: Director's Cut). Κοινωνική Δραματική Αστυνομική Θρίλερ. Ιταλία, 2008. Διαδικτυακή Πρεμιέρα: Πέμπτη 14 Ιουλίου. Σκηνοθεσία: Ματέο Γκαρόνε. Παίζουν: Τζιανφελίτσε Ιμπάρατο, Τόνι Σερβίλο, Σαλβατόρε Ρουόκο. Διανομή: StraDa Films. 


ΞΑΦΝΙΚΑ ΦΕΤΟΣ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ: Ο αγαπημένος θεσμός του Freecinema και του δημιουργού του Ηλία Φραγκούλη, επιστρέφει στην οθόνη της Ριβιέρα των Εξαρχείων για 11η φορά. Δύο ταινίες ανά ημέρα. Κλασικά αριστουργήματα του παγκόσμιου κινηματογράφου. Αναλυτικό Πρόγραμμα:

ΠΕΜΠΤΗ 14 ΙΟΥΛΙΟΥ
ΑΠ’ ΤΟ ΠΛΕΥΡΟ ΤΟΥ ΑΔΑΜ / ADAM'S RIB (1949) 101′ (21:00) του Τζορτζ Κιούκορ. Ένα αντρόγυνο δικηγόρων αναλαμβάνει θέσεις στα αντίπαλα μέτωπα μιας δίκης με κατηγορούμενη μια γυναίκα που πυροβόλησε τον σύζυγό της. Η πέμπτη από τις εννέα ταινίες που γύρισαν μαζί ο Σπένσερ Τρέισι και η Κάθριν Χέπμπορν χαρακτηρίζεται από το American Film Institute ως μία από τις δέκα καλύτερες ρομαντικές κωμωδίες στα χρονικά του αμερικανικού σινεμά. Προτάθηκε για Όσκαρ καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου και μας σύστησε το τεράστιο ταλέντο της comedienne Τζούντι Χόλιντεϊ.

ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΑΙΡΟ ΤΗΣ ΕΥΑΣ / IT STARTED WITH EVE (1941) 90′ (23:00) του Χένρι Κόστερ. Ηλικιωμένος πολυεκατομμυριούχος επιθυμεί να γνωρίσει τη μέλλουσα νύφη του πριν κλείσει τα μάτια του για πάντα και ο απεγνωσμένος υιός του, για να προλάβει το μοιραίο, του παρουσιάζει… άλλη κοπέλα που δέχεται να την παραστήσει επί χρήμασι για μία και μοναδική φορά. Εκείνος ενθουσιάζεται, σηκώνεται από το «νεκροκρέβατο» και ζητά διαρκώς την παρέα της! Εξαιρετική και μάλλον παραγνωρισμένη κωμωδία παρεξηγήσεων, με αξέχαστη ερμηνεία από τον Τσαρλς Λότον. Προτάθηκε για Όσκαρ καλύτερης μουσικής.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 15 ΙΟΥΛΙΟΥ
ΜΑΥΡΟΣ ΝΑΡΚΙΣΣΟΣ / BLACK NARCISSUS (1947) 101′ (21:00) των Μάικλ Πάουελ & Έμερικ Πρεσμπέργκερ. Καλόγριες ιεραποστολής της Αγγλικανικής Εκκλησίας παλεύουν να συντηρήσουν ένα μοναστήρι σε απόκρημνη περιοχή των Ιμαλαΐων. Η απομόνωση, οι καιρικές συνθήκες, οι πολιτισμικές αντιθέσεις και η καταπιεσμένη σεξουαλικότητα των γυναικών θα προκαλέσουν συγκρούσεις που θα τις οδηγήσουν πέρα από τη λογική. Ένα από τα σπουδαιότερα βρετανικά φιλμ όλων των εποχών, που τιμήθηκε με Όσκαρ καλύτερης φωτογραφίας (μνημειώδης η δουλειά του Τζακ Κάρντιφ) και σκηνογραφίας.

ΧΟΡΕΥΟΝΤΑΣ Μ’ ΕΝΑΝ ΞΕΝΟ / DANCE WITH A STRANGER (1985) 96′ (23:00) του Μάικ Νιούελ. Γυναίκα 'χαλαρών ηθών' γνωρίζεται με ανώριμο γόνο εύπορης οικογένειας ο οποίος αγαπά τους αυτοκινητικούς αγώνες ταχύτητας, συνάπτουν σχέση που ενοχλεί τον κοινωνικό τους περίγυρο και οδηγούνται σε μία ανεξέλεγκτα δραματική κορύφωση. Από τα φιλμ που στιγμάτισαν το αγγλικό σινεμά της δεκαετίας του ’80, μετατρέποντας σε stars τους Μιράντα Ρίτσαρντσον και Ρούπερτ Έβερετ. Βασίζεται στην αληθινή ιστορία της Ρουθ Έλις, της τελευταίας γυναίκας που απαγχονίστηκε στην Αγγλία.

ΣΑΒΒΑΤΟ 16 ΙΟΥΛΙΟΥ
ΣΧΙΣΜΕΝΟ ΠΑΡΑΠΕΤΑΣΜΑ / TORN CURTAIN (1966) 128′ (20:45) του Άλφρεντ Χίτσκοκ. Αμερικανός φυσικός ταξιδεύει με τη βοηθό και αρραβωνιαστικιά του στην Κοπεγχάγη για επιστημονικό συνέδριο, μα εκείνη συνειδητοποιεί πως όλα αποτελούν μια 'βιτρίνα', καθώς ο πραγματικός σκοπός του είναι να αυτομολήσει στο Ανατολικό Βερολίνο. Πολιτική περιπέτεια κατασκοπείας, από τα πλέον διχαστικά έργα του Χίτσκοκ, με φόντο το ψυχροπολεμικό κλίμα της εποχής, το οποίο γίνεται όλο και πιο επίκαιρο σήμερα. Πολ Νιούμαν και Τζούλι Άντριους προσθέτουν star power στους πρώτους ρόλους.

Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΩΝ 11 / OCEAN‘S ELEVEN (1960) 127′ (23:00) του Λιούις Μάιλστοουν. Δύο βετεράνοι του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου «στρατολογούν» ακόμη εννέα συμπολεμιστές τους και προχωρούν στην υλοποίηση ενός παράτολμου σχεδίου ταυτόχρονης ληστείας πέντε casinos του Λας Βέγκας! Το original heist film της δεκαετίας του ’60, που ζήλεψε ο Στίβεν Σόντερμπεργκ το 2001. Πρωταγωνιστεί η θρυλική πεντάδα του Rat Pack (Φρανκ Σινάτρα, Ντιν Μάρτιν, Σάμι Ντέιβις Τζούνιορ, Πίτερ Λόφορντ και Τζόι Μπίσοπ), δίπλα σε ένα απίστευτο καστ χολιγουντιανών δευτεραγωνιστών.

ΚΥΡΙΑΚΗ 17 ΙΟΥΛΙΟΥ
ΞΥΠΟΛΥΤΟΙ ΣΤΟ ΠΑΡΚΟ / BAREFOOT IN THE PARK (1967) 106′ (21:00) του Τζιν Σακς. Η Κόρι και ο Πολ είναι οι νιόπαντροι, νέοι ένοικοι ενός μικροσκοπικού διαμερίσματος, στον έκτο όροφο πολυκατοικίας στο Γκρίνουιτς Βίλατζ. Χωρίς ασανσέρ. Και χωρίς θέρμανση. Το διάσημο θεατρικό του Νιλ Σάιμον 'παντρεύει' στον κινηματογράφο τους Τζέιν Φόντα και Ρόμπερτ Ρέντφορντ, χαρίζει μια δίκαιη οσκαρική υποψηφιότητα (δεύτερου ρόλου) στην πεθερά Μίλντρεντ Νάτγουικ και θα ξεκαρδίζει πάντοτε με τη φινέτσα και τη… βιωμένη γνώση του (βασίζεται σε εμπειρίες από τον πρώτο γάμο του Σάιμον).

ΣΤΟΥΣ ΔΥΟ ΤΡΙΤΟΣ ΔΕΝ ΧΩΡΕΙ / A NEW KIND OF LOVE (1963) 110′ (23:00) του Μέλβιλ Σάβελσον. Αρθρογράφος εφημερίδας 'εξορίζεται' στο Παρίσι επειδή κοιμήθηκε με τη σύζυγο του εκδότη του. Στην πτήση, τσακώνεται με «αντράκι» υπάλληλο αλυσίδας πολυκαταστημάτων, η οποία ταξιδεύει για να επισκεφτεί τους μεγάλους οίκους μόδας και να… κλέψει τις νέες τους συλλογές. Μαντεύετε τη συνέχεια; Μια παραγνωρισμένη, ακόμη μοντέρνα και αναπάντεχα φεμινιστική ρομαντική κομεντί με το ζεύγος των Πολ Νιούμαν και Τζόαν Γούντγουορντ σε λαμπερό και full ερωτεύσιμο Technicolor, δίπλα στο απολαυστικό μπρίο υποκριτικής της Θέλμα Ρίτερ. Ο Φρανκ Σινάτρα ερμηνεύει το τραγούδι των τίτλων.

ΔΕΥΤΕΡΑ 18 ΙΟΥΛΙΟΥ
ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ ΣΤΗΝ ΟΠΕΡΑ / A NIGHT AT THE OPERA (1935) 96′ (21:00) του Σαμ Γουντ. Απατεωνίσκος manager και προικοθήρας εκμεταλλεύεται ώριμη εκατομμυριούχο από την Ευρώπη, η οποία ονειρεύεται να ανέλθει στην υψηλή κοινωνία της Νέας Υόρκης, και τη βοηθά να γίνει χορηγός σε ανέβασμα παράστασης στη Metropolitan Opera. Ρεσιτάλ σουρεαλιστικών ατακών, σωματικά gags για ασταμάτητα ουρλιαχτά γέλιου κι εκείνη η θρυλική 'μπούκα' 15 (!) ατόμων σε καμπίνα πλοίου που αψηφά κάθε λογική. Οι αδελφοί Μαρξ στα καλύτερά τους. (Προβολή κόπιας celluloid φιλμ.)

ΤΟ ΓΕΛΙΟ ΒΓΗΚΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΟΛΑΣΗ / HELLZAPOPPIN’ (1941) 84′ (23:00) του Χ. Κ. Πότερ. Δύο κωμικοί προσπαθούν να μεταφέρουν στον κινηματογράφο μια επιτυχημένη θεατρική τους παράσταση, ο σκηνοθέτης τους δεν καταλαβαίνει από χιούμορ και το studio παρασύρει τον σεναριογράφο να στήσει βασική πλοκή τυποποιημένου ρομαντικού ειδυλλίου. Μία από τις πιο 'εκτροχιασμένες' κωμωδίες που… δεν είδατε ποτέ, με πρωτοφανή ευρήματα, σουρεαλιστικές ακρότητες και θρασύτατη παραβίαση του λεγόμενου 'fourth wall'. Η πεντάλεπτη χορευτική σκηνή των Harlem Congaroos αποτελεί πραγματικό μνημείο. (Θα προλογίσει ο stand-up κωμικός Δημήτρης Δημόπουλος.)

ΤΡΙΤΗ 19 ΙΟΥΛΙΟΥ
Η ΣΕΙΡΗΝΑ ΤΗΣ ΜΑΡΤΙΝΙΚΑ / TO HAVE AND HAVE NOT (1944) 100′ (21:00) του Χάουαρντ Χοκς. Κατά τη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, εκπατρισμένος Αμερικανός υποχρεώνεται να βοηθήσει στην επιχείρηση της μυστικής μεταφοράς ηγέτη της Γαλλικής Αντίστασης και της όμορφης γυναίκας του στο νησί της Μαρτινίκας. Από ένα βιβλίο του Έρνεστ Χέμινγουεϊ, σε σεναριακή διασκευή από τον Γουίλιαμ Φόκνερ, μια 'νουαρικού' ύφους περιπέτεια που ακολουθεί τα χνάρια της «Casablanca». Στα γυρίσματα του φιλμ ερωτεύτηκαν κι έγιναν ζευγάρι οι Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ και Λόρεν Μπακόλ.

ΩΡΑΙΟΣ ΚΑΙ ΣΕΞΥ / PLAY IT AGAIN, SAM (1972) 85′ (23:00) του Χέρμπερτ Ρος. Ένας νευρωτικός και πρόσφατα διαζευγμένος κριτικός κινηματογράφου, που ταυτίζεται απόλυτα με τον ήρωα της 'Casablanca', ακολουθεί τις συμβουλές ενός… «φαντάσματος» του Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ και μερικών στενών του φίλων, οι οποίοι θέλουν να τον δουν να φλερτάρει ξανά. Από τις σπάνιες περιπτώσεις ταινίας όπου ο Γούντι Άλεν δεν έχει σκηνοθετήσει έργο που έχει γράψει (για θεατρική παράσταση του Broadway, το 1969) και μονάχα πρωταγωνιστεί, δίπλα στην αγαπημένη του Νταϊάν Κίτον.

ΤΕΤΑΡΤΗ 20 ΙΟΥΛΙΟΥ
ΝΥΧΤΑ ΑΓΩΝΙΑΣ / SPELLBOUND (1945) 111′ (20:45) του Άλφρεντ Χίτσκοκ. Με τη βεβαιότητα της αθωότητάς του, μια ψυχίατρος φυγαδεύει αμνησιακό ασθενή της που κατηγορείται για φόνο και προσπαθεί μέσω της ψυχανάλυσης και της ύπνωσης να τον θεραπεύσει, αλλά και να μάθει τα πιο σοκαριστικά μυστικά τού 'σκοτεινού' υποσυνείδητού του. Ένα από τα πιο μοντέρνα σε θεματολογία θρίλερ του Χίτσκοκ, το οποίο προτάθηκε για έξι Όσκαρ και τιμήθηκε με το βραβείο καλύτερης μουσικής (ο Μίκλος Ρόζα πρωτοτυπεί με τη χρήση του theremin εδώ). Ο Σαλβαντόρ Νταλί σχεδίασε την εξαιρετική και μνημειώδη ονειρική σκηνή που λες και «ζωντανεύει» πίνακές του.

ΚΡΥΦΗ ΖΩΗ ΕΝΟΣ ΜΑΝΕΚΕΝ / PUZZLE OF A DOWNFALL CHILD (1970) 105′ (23:00) του Τζέρι Σάτσμπεργκ. Διάσημο μοντέλο μόδας που κατέρρευσε ψυχολογικά κι έχει αποτραβηχτεί εντελώς από την κοινωνική ζωή, συναντά παλιό γνωστό της ο οποίος προσπαθεί να συνθέσει ένα όσο το δυνατόν πιο ρεαλιστικό πορτρέτο της, ώστε να γίνει η βάση μιας κινηματογραφικής ταινίας. Το ντεμπούτο του Σάτσμπεργκ στο σινεμά (μέχρι τότε εργαζόταν ως φωτογράφος μόδας και σκηνοθέτης διαφημιστικών) είναι ένα αφηγηματικά τολμηρό φιλμ που απογυμνώνει τον κόσμο του modeling και τη σημασία της ψυχανάλυσης στη Νέα Υόρκη του ’70. Αν όχι ομορφότερη από ποτέ, η Φέι Ντάναγουεϊ δίνει την ψυχή της στον πρωταγωνιστικό ρόλο, με έμπνευση από την πορεία του διάσημου στα ‘50s fashion model Ανν Σεντ-Μαρί.

Info: Ξαφνικά Φέτος το Καλοκαίρι #11. 14 έως 20 Ιουλίου στη Ριβιέρα των Εξαρχείων. Προβολές 21:00 & 23:00
εμφάνιση σχολίων