7
1
σχόλια
1659
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Το Διπλανό Δωμάτιο. Μονομάχος ΙΙ. Το Γόνατο της Αχέντ. Με Αξιοπρέπεια. Τοτό 2: Σχολική Εκδρομή. Βραδύποδες στην Κουζίνα. Ασικ Κερίμπ: Ο Φτωχός Ασίκης. Από τον Χ. Λακταρίδη
14 Νοεμβρίου 2024
ΤΟ ΔΙΠΛΑΝΟ ΔΩΜΑΤΙΟ: Η Ινγκριντ, μια διάσημη συγγραφέας, προσπαθεί να αναζωπυρώσει τη σχέση της με την Μάρτα, μια πολεμική ανταποκρίτρια. Δυο γυναίκες που αντιλαμβάνονται διαφορετικά τη φιλία και τη σεξουαλικότητα, επηρεασμένες από τη βία της αστικής καθημερινότητας και του πολέμου. Δυο γυναίκες οι οποίες είναι βυθισμένες στο παρελθόν τους, ώσπου μια αναπάντεχη αλλαγή θα έρθει να δοκιμάσει αποφασιστικά τη δυναμικότητα της σχέσης τους.
 
Ο Πέδρο Αλμοδόβαρ, στην δεύτερη αγγλόφωνη ταινία του μετά το περσινό, μικρού μήκους, «Οι Παράξενοι Δρόμοι της Ζωής», συνεχίζει να κινείται στην τρίτη - πιο “ώριμη” - φάση της καριέρας του, αυτήν που ξεκίνησε το 2016 με την «Χουλιέτα». Στο δεύτερο ζευγάρι γυναικών μετά τις Τζάνις και Ανα του «Παράλληλες Μητέρες», συναντάμε την Ινγκριντ και την Μάρτα, δύο απομακρυσμένες φίλες τις οποίες φέρνει ξανά κοντά η ασθένεια της πρώτης, η οποία έχει αποφασίσει να δώσει τέλος στην ζωή της, φτάνει να βρίσκεται μαζί της, σε κάποιο διπλανό δωμάτιο η δεύτερη.
 
Καθώς έχουν εκ διαμέτρου αντίθετες θέσεις πάνω στο θέμα της ευθανασίας, οι δύο φίλες θα αντιπαρατεθούν με επιχειρήματα, χωρίς τους μελοδραματισμούς και τις εξάρσεις που αποτελούσαν χαρακτηριστικά του αγαπημένου δημιουργού, στην δεύτερη και πιο μακροχρόνια φάση της φιλμογραφίας του. Πιο κοντά στις υπαρξιακές ανησυχίες του «Πόνος και Δόξα», ο Αλμοδόβαρ μεταφέρει στο σινεμά το μυθιστόρημα της Σίγκριντ Νούνεζ "What Are You Going Through" και κερδίζει τον Χρυσό Λέοντα στη Βενετία. 
 
info: Το Διπλανό Δωμάτιο (The Room Next Door). Δραματική. Ισπανία, 2024. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 14 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Πέδρο Αλμοδόβαρ. Παίζουν: Τζούλιαν Μουρ, Τίλντα Σουίντον, Τζον Τορτούρο, Αλεσάντρο Νιβόλα. Διανομή: Tanweer. 
 

 
 
ΜΟΝΟΜΑΧΟΣ ΙΙ: Αυτήν τη φορά, η υπόθεση περιστρέφεται γύρω από τον Λούσιο (Μεσκάλ) ο οποίος, αφού είδε το θείο του να δολοφονεί τον αξιοσέβαστο σκλάβο Μάξιμο (Κρόου), γίνεται εκείνος ο οποίος αναγκάζεται να παλέψει στο Κολοσσαίο. Η Ρώμη έχει πέσει στα χέρια κατακτητών και οι νέοι αυτοκράτορες επιβάλλουν τυραννική εξουσία, γεγονός που γεμίζει οργή τον Λούσιο που υπόσχεται εκδίκηση.  Γεμάτος οργή και με το μέλλον της αυτοκρατορίας να διακυβεύεται, πρέπει να ανατρέξει στο παρελθόν του για να βρει τη δύναμη να επιστρέψει η δόξα στο λαό της Ρώμης.
 
Συνέχεια της ταινίας του 2000 για την οποία υπήρξε μια σειρά σχεδίων σε σχέση με την πραγματοποίησή της, μία μάλιστα, βασισμένη σε ιδέα του Νικ Κέιβ με ένα μεταφυσικό σενάριο, κατά το οποίο, ο Μάξιμος (Ράσελ Κρόου), επέστρεφε στην ζωή με την βοήθεια των θεών για να σταματήσει την εξάπλωση του χριστιανισμού. Η καθυστέρηση στην πραγματοποίησή της έφερε στο προσκήνιο νεότερους ηθοποιούς, με τον Πολ Μεσκαλ του «Aftersun» να παίρνει, καθώς λέγεται, τον ρόλο, χάρη στην ερμηνεία του σε θεατρική σκηνή του Λονδίνου, ως Κοβάλσκι, σε ανέβασμα του Λεωφορείον ο Πόθος. 
 
Η σύγκριση με την παλαιότερη ταινία δεν είναι υπέρ της, καθώς ο “κακός” της υπόθεσης (Ουάσινγκτον), έχει πιο κεντρικό ρόλο από τον “καλό” Λούσιο, ενώ ταυτόχρονα συνυπάρχει μια λανθάνουσα διάθεση παρωδίας (στο σενάριο συνεργάζεται ο Ντέιβιντ Σκάρπα του επίσης "σατιρικού" «Hannibal», σε σκηνοθεσία του Σκοτ), που δυναμιτίζει την όποια "σοβαρότητα". Το πλούσιο θέαμα από την άλλη μεριά όμως, αποζημιώνει όλους όσους το επιζητούν σε μια παραγωγή τέτοιου μεγέθους. 
 
info: Μονομάχος ΙΙ (Gladiator II). Δραματική Περιπέτεια. ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, 2024. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 14 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Ρίντλεϊ Σκοτ. Παίζουν: Πολ Μέσκαλ, Πέδρο Πασκάλ, Τζόζεφ Κουίν, Ντένζελ Ουάσινγκτον, Ντέρεκ Τζάκομπι, Κόνι Νίλσεν. Διανομή: Feelgood Entertainment. 
 

 
 
ΤΟ ΓΟΝΑΤΟ ΤΗΣ ΑΧΕΝΤ: Ένας επιτυχημένος 40ρης Ισραηλινός σκηνοθέτης, ταξιδεύει σε ένα απομονωμένο στην έρημο χωριό, για να παρουσιάσει μια ταινία του. Εκεί συναντά μια υπάλληλο του Υπουργείου Πολιτισμού, συναναστροφή που τον φέρνει αντιμέτωπο με δύο "μάχες": τη ψυχολογική διαχείριση των καταπιεστικών συνθηκών που επικρατούν στην πατρίδα του, σε ό,τι αφορά την λογοκρισία και βαθύτερα, τον θάνατο της μητέρας του.
 
Γυρισμένη εν βρασμώ ψυχής, λόγω ενός ανάλογου γεγονότος που συνέβη στον ίδιο τον σκηνοθέτη όταν κλήθηκε να παρουσιάσει μια ταινία του σε κάποια μικρή επαρχιακή πόλη του Ισραήλ, «Το Γόνατο της Αχεντ» (πρόκειται για την 17χρονη το 2017 Αχεντ Ταμίμι, την ξανθή Παλαιστίνια έφηβο που κλώτσησε δυο Ισραηλινούς στρατιώτες σε ένα μπλόκο), είναι μια οργισμένη δημιουργία, γραμμένη σε δύο εβδομάδες και γυρισμένη σε 18 μέρες, από τον Ναβάντ Λαπίντ (Συνώνυμα).
 
Ο σκηνοθέτης της ταινίας που είναι μια ναρκισσιστική, αλλά καθόλου κολακευτική αντανάκλαση του Λαπίντ, ενώ κάνει κάστινγκ για την ταινία του (που θα μπορούσε να καταλήξει και σε βίντεο-εγκατάσταση), πάνω στην Ταμίμι (το γόνατο εδώ κολλάει όχι μόνο με «Το Γόνατο της Κλερ» του Ερικ Ρομέρ, αλλά και με την φράση Ισραηλινού στρατιωτικού που είχε δηλώσει πως έπρεπε να την είχαν πυροβολήσει στο γόνατο), καλείται να παρουσιάσει την ταινία του σε μια μικρή πόλη. Όταν η ντόπια υπάλληλος του Υπουργείου Πολιτισμού του δίνει να συμπληρώσει μια δήλωση, πως δεν θα μιλήσει για "ευαίσθητα" για το Ισραήλ θέματα (θυμίζουμε πως στα βραβευμένα με Χρυσή Άρκτο «Συνώνυμα», ο ήρωας του Λαπίντ ήθελε να αποποιηθεί την ισραηλινή του ταυτότητα), αποφασίζει να βρει τρόπο να την ηχογραφήσει και να δημοσιοποιήσει τα λεγόμενά της.    
 
Ο Λαπίντ που εδώ και χρόνια κριτικάρει έντονα την στάση του Ισραήλ απέναντι στην Γαζα, έχει κατηγορηθεί ανοιχτά από Ισραηλινούς και ξένους κριτικούς και μη, για την δουλειά του και για το πως επιτίθεται στους θεσμούς της πατρίδας του εκ του ασφαλούς, γυρίζοντας "καταγγελτικές" ταινίες με χρήματα (και) του ισραηλινού ταμείου για τον κινηματογράφο. Υπάρχει μια αλήθεια σ' αυτό, όμως όπως βλέπουμε και στην ταινία η οποία είναι γυρισμένη με 'ενα ιδιαίτερα πυρετώδες ύφος (που θυμίζει Ζουλάφσκι της δεκαετίας του '80), το σενάριο μπορεί να μην λογοκρίνεται στην αρχική φάση, όμως το καθεστώς θέτει τα ζητήματα για τα οποια μπορεί να μιλήσει ο εκάστοτε δημιουργός εντός του Ισραήλ σε ανάλογες παρουσιάσεις.
 
Ναι, υπάρχει μία αφ’ υψηλού ματιά του πάνω στους "χωριάτες" της ερήμου, όμως παρουσιάζει με σκοτεινά χρώματα και το ίδιο το alter ego του, ακόμη και όταν υποκύπτει σε μελοδραματισμούς (τα βίντεο για τη νεκρή μητέρα του ήρωα σκηνοθέτη ή το φινάλε του φιλμ). Ο σκηνοθέτης κατηγορείται ακόμη για τον επιδερμικό τρόπο με τον οποίο αναφέρεται στο Παλαιστινιακό, διαχωρίζοντας την θέση του από την ισραηλινή πλειοψηφία, ο οποίος μοιάζει με μια ανεστραμμένη υιοθέτηση και από μέρους του, πεποιθήσεων που αφορούν θέματα της ισραηλινής φυλετικής "ιδιαιτερότητας" (σε ό,τι αφορά τα περί "εκλεκτού λαού του Θεού"). 
 
Ό,τι και να πιστεύει κανείς, ο Ναντάβ Λαπίντ είναι ένας από τους πιο ανήσυχους και ενδιαφέροντες σκηνοθέτες της εποχής μας και «Το Γόνατο της Αχέντ», το οποίο είχε προγραμματιστεί να βγει πέρυσι τον Οκτώβριο, του οποίου οι εξελίξεις με την επίθεση της Χαμάς στους ravers,  φόβισαν την εταιρεία διανομής στο να την βγάλει τη δεδομένη στιγμή, είναι μια άκρως ιδιαίτερη - και αυτοαναφορική - δημιουργία. Τον πρωταγωνιστικό ρόλο ερμηνεύει εξαιρετικά, ο γνωστός ισραηλινός χορογράφος Αβσαλόμ Πόλακ. Βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ Καννών το 2021.
 
info: Το Γόνατο της Αχεντ (Ha' Berech/Ahed's Knee). Κοινωνική Πολιτική Δραματική. Γαλλία, Γερμανία, Ισραήλ, 2021. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 19 Οκτωβρίου. Σκηνοθεσία: Ναβάντ Λαπίντ. Παίζουν: Αβσαλόμ Πόλακ, Νουρ Φιμπάκ. Διανομή: Weird Wave.
 

 
 
ΜΕ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ: Ο κ. Δημήτρης, ένας 80χρονος ηλικιωμένος με εγκεφαλικό, έχει αφήσει το χωριό για να μείνει στην πόλη μαζί με το γιο και τη νύφη του. Με αφορμή την ημέρα των γενεθλίων του, ο γιος του καλεί τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας για να τους ανακοινώσει πως αδυνατεί πλέον να τον φροντίζει. Μια άλλη λύση πρέπει να βρεθεί όπου όλοι θα πάρουν την ευθύνη που τους αναλογεί.  Η πρώτη ταινία μεγάλου μήκους του Δημήτρη Κατσιμίρη είναι ένα καλοκουρδισμένο ψυχολογικό θρίλερ της διπλανής πόρτας. Στιγμές κλειστοφοβικό και "ανυπόφορο" - ακόμη και για εκείνους που δεν έχουν ζήσει τέτοιου είδους καταστάσεις - κερδίζει με τον ρεαλισμό και τις ερμηνείες του. Βραβείο κοινού στο 63ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
 
info: Με Αξιοπρέπεια (Dignity). Κοινωνική Δραματική. Ελλάδα, 2022. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 14 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Δημήτρης Κατσιμίρης. Παίζουν: Ηλέκτρα Γεννατά, Γιώργος Γερωνυμάκης, Γιάννης Κότσιφας, Μαρούσκα Παναγιωτοπούλου, Θανάσης Χαλκιάς, Χάρης Τσιτσάκης, Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη. 
 

 
 
TOTO 2: Η ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΔΡΟΜΗ: Ο Τοτό και η παρέα του βρίσκουν τον εαυτό τους στην εξοχή, χάρη σε μια σχολική εκδρομή, με σκοπό να μάθουν περισσότερα για την οικολογία και την προστασία του πλανήτη, τη φύση και τα ζώα. Για τους υπόλοιπους μαθητές είναι μια ευκαιρία να ανακαλύψουν από κοντά την καθημερινότητα της ζωής σε μια φάρμα, αλλά για τον Τότο είναι η τέλεια ευκαιρία να σκαρφιστεί πλάκες και να τους παρασύρει όλους σε νέες τρέλες. Συνέχεια του «Το Άλλο με τον Τοτό, το Ξέρεις;» (2020), από τον ίδιο σκηνοθέτη. Μονάχα στα Ελληνικά.
 
info: Τοτό 2: Η Σχολική Εκδρομή (Les Blagues de Toto 2: La Classe Verte). Οικογενειακή Κωμωδία. Γαλλία, Βέλγιο, Λουξεμβούργο, 2024. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 14 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Πασκάλ Μπουρντιό. Με τις φωνές των: Θανάση Μαυρογιάννη, Μυρτώ Ναούμ, Κώστα Αποστολίδη, Aρτεμι Ματαφιά, Μαριλένα Λιακοπούλου, Φρύνη Δήμου, Τάσος Νταπαντάς, Ελένη Μπίκου. Διανομή: Rosebud 21. 
 

 
 
ΒΡΑΔΥΠΟΔΕΣ ΣΤΗ ΚΟΥΖΙΝΑ: Μετά από μια καταστροφική καταιγίδα που διέλυσε το σπίτι τους, η βραδύπους Λόρα και η οικογένειά της παίρνουν την καντίνα τους, ώστε να μετακομίσουν στην πόλη ελπίζοντας να πλουτίσουν χάρη στις πεντανόστιμες συνταγές τους.
Αυστραλιανή κωμωδία ψηφιακών κινουμένων σχεδίων σε ελληνική μεταγλώττιση. Είναι η πέμπτη ταινία της σειράς "The Tales from Sanctuary City" από την οποία έχουμε δει στη χώρα μας μόνο το «Σούπερ Μάγκι» τον περασμένο Απρίλιο. 
 
info: Βραδύποδες στην Κουζίνα (The Sloth Lane). Ψηφιακό Animation. Αυστραλία, 2024. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 14 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Τάνια Βίνσεντ. Με τις φωνές των: Αλεξάνδρας Λέρτα, Βούλα Κώστα, Πέτρου Δαμουλή, Τίτου Γρηγορόπουλου, Αντριας Ράπτη, Βαγγέλη Ζάπα, Δημήτρη Παπαδάτου, Βασίλη Μήλιου, Βασίλη Παπαστάθη, Μαριλένας Χατζηνικολαΐδη, Νίκης Γεωργακάκου. Διανομή: Tanweer. 
 

 
 
ΑΣΙΚ ΚΕΡΙΜΠ: Ο ΦΤΩΧΟΣ ΑΣΙΚΗΣ: Ένας λαϊκός οργανοπαίκτης - ποιητής θέλει να παντρευτεί την αγαπημένη του, αλλά ο πατέρας της αντιτίθεται λόγω της κοινωνικής του θέσης, καθώς περιμένει πλούσιες προτάσεις για την κόρη του. Εκείνη ορκίζεται να τον περιμένει για χίλιες μέρες και νύχτες μέχρι να επιστρέψει με αρκετά χρήματα ώστε να πείσει τον πατέρα της. Στο ταξίδι για την αναζήτηση πλούτου συναντά πολλές δυσκολίες, αλλά με τη βοήθεια ενός καβαλάρη, δε θα επιστρέψει με άδεια χέρια.
 
Προβάλλεται για πρώτη φορά στη χώρα μας. Η τελευταία δουλειά του Παρατζάνοφ (Το Χρώμα του Ροδιού, Στη Σκιά των Ξεχασμένων Προγόνων), σε συνσκηνοθεσία Ντόντο Αμπασίτζε, είναι άλλη μία ποιητική μεταφορά στην οθόνη ενός λαϊκού θρύλου με ένα ιδιότυπο κολάζ σκηνών και εικόνων που δεν υπακούν σε κανένα από τους συμβατικούς κινηματογραφικούς κανόνες, παρά μονάχα στο γνωστό ύφος  του αρμενικής καταγωγής δημιουργού, ο οποίος την αφιερώνει στην μνήμη του φίλου του Αντρέι Ταρκόφσκι, ο οποίος είχε φύγει από τη ζωή στα τέλη του '86.
 
info: Ασίκ Κερίμπ: Ο Φτωχός Ασίκης (Ashik Kerib). Σοβιετική Ένωση, 1988. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 14 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Σεργκέι Παρατζάνοφ, Ντόντο (Ντάβιντ) Αμπασίτζε. Παίζουν: Γιούρι Μπγκόγιαν, Σοφίκι Τσιαουρέλι, Ραμάζ Τσικβάτζε, Κονσταντίν Στεπάνκοφ. Διανομή: New Star. 
 

 
 
εμφάνιση σχολίων