4
1
σχόλια
1300
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Το Ατίθασο Ρομπότ. Η Ώρα της Σιωπής. Bagman. Συνάντησα και Ευτυχισμένους Τσιγγάνους. Από τον Χ. Λακταρίδη
9 Οκτωβρίου 2024

ΤΟ ΑΤΙΘΑΣΟ ΡΟΜΠΟΤ: Το ταξίδι ενός ρομπότ που ξεβράζεται σε ένα ακατοίκητο από ανθρώπους νησί και που πρέπει να προσαρμοστεί σε ένα αφιλόξενο για αυτό περιβάλλον. Προγραμματισμένο να προσφέρει της υπηρεσίες του σε ανθρώπους, αντιμετωπίζεται αρχικά εχθρικά, από όλα τα όντα που κατοικούν στο νησί, όμως σταδιακά χτίζει σχέσεις μαζί τους και γίνεται ο θετός γονιός ενός ορφανού χηνόπουλου, το οποίο θα αναθρέψει με την βοήθεια μιας αρσενικής αλεπούς. Σύντομα θα έρθει κάποια στιγμή, που μετά την ενηλικίωσή του, θα πρέπει να το αποχωριστεί.

Σταδιακά κάνουν την εμφάνισή τους και κάποια, μη επανδρωμένα ερευνητικά σκάφη, τα οποία αναζητούν το ρομπότ, γεγονός που θα το φέρει αντιμέτωπο με την δύσκολη απόφαση του κόσμου στον οποίο θα ήθελε να ανήκει. Σε εκείνον για τον οποίο ήταν προγραμματισμένο ή σε αυτόν που έτυχε να βρεθεί, να επιβιώσει και να κάνει "οικογένεια", παραβαίνοντας όλους τους κανόνες;

Εξαιρετική ταινία κινουμένων σχεδίων από τον Κρις Σάντερς, συνδημιουργό του πρώτου «Πως να Εκπαιδεύσετε τον Δράκο σας» (2010), η οποία αν και θέτει μια σειρά ζητημάτων και ερωτημάτων που, λίγο πολύ, συναντάμε στις περισσότερες σύγχρονες ταινίες του είδους, το κάνει με συναρπαστικό τρόπο, που ξεφεύγει από την νόρμα της πλειοψηφίας που προσπαθεί να είναι διδακτική. Ήδη από την βίαιη - για τα παιδικά στάνταρντ - εισαγωγή της φοβικής/εχθρικής αντιμετώπισης του "παρείσακτου" όντος, στο νησί από τα άλλα πλάσματα, καταλαβαίνει κανείς πως εδώ, κάτι διαφορετικό συμβαίνει.

Τα απανωτά στραπάτσα, δεν θα πτοήσουν την Ρόουζ, το ρομπότ, η οποία θα τα βρει πιο δύσκολα στη συνέχεια με την ανατροφή του ορφανού χηνόπουλου, παρά από το να κερδίσει την αποδοχή των υπολοίπων πλασμάτων του δάσους. Ο Φινκ, η αλεπού, ενώ έχει βάλει αρχικά στο μάτι το αυγό από το οποίο θα ξεπηδήσει το βρέφος, συνάπτει σταδιακά μία φιλική σχέση με το ρομπότ, την πρώτη στη ζωή του, καθώς οι αλεπούδες δεν είναι ιδιαίτερα κοινωνικές, ούτε αποδεκτές από τα υπόλοιπα πλάσματα.

Με κίνδυνο να χαρακτηριστεί υπέρμαχη του "σκληρού" woke, από δεξιούς και αριστερούς συντηρητικούς που θα δουν στο στόρι στοιχεία συμπερίληψης. "δικαιωματισμού" και "τυφλής" αποδοχής της τεχνητής νοημοσύνης (το ρομπότ ξεβράζεται στη στεριά όπως ένας παράτυπος πρόσφυγας και περνάει τα πάνδεινα μέχρι να γίνει αποδεκτό.

Φτιάχνει μια μονογονεϊκή οικογένεια την οποία συμπληρώνει η φιγούρα της αρσενικής αλεπούς που αναλαμβάνει τα πατρικά καθήκοντα για ένα πλάσμα που κανονικά θα έπρεπε να κατασπαράξει, δίπλα σε ένα πλάσμα που δεν είναι καν οργανικό, και που το οποίο στην τελική, αμφισβητεί και σπάει όλους τους κανόνες στους οποίους θα έπρεπε να υπακούει "τυφλά"), η ταινία χαρακτηρίζεται και από συναρπαστική εικονογράφηση, εξαιρετικό χιούμορ, το οποίο δίνει ανάσες στην δραματική αφήγηση, τρυφερότητα, σασπένς και συγκίνηση, χωρίς να λείπουν, ούτε κάποια αφηγηματικά κλισέ. αλλά ούτε και οι σινεφίλ αναφορές, στον Μιγιαζάκι, στον Ντίσνεϊ, αλλά και στον Σπίλμπεργκ. Υπέροχη για μικρούς και μεγάλους, βασίζεται σε μια σειρά βιβλίων του Πίτερ Μπράουν και θα παιχτεί (την πρώτη εβδομάδα τουλάχιστον) και στα Αγγλικά (στις αίθουσες των Village συνήθως).

info: Το Ατίθασο Ρομπότ (The Wild Robot). Ψηφιακά Κινούμενα Σχέδια. ΗΠΑ, 2024. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 10 Οκτωβρίου. Σκηνοθεσία: Κρις Σάντερς. Ακούγονται: Λουπίτα Νιόνγκο, Πέδρο Πασκάλ, Κάθριν Ο’Χάρα, Μπιλ Νάι, Κιτ Κόνορ, Στέφανι Σου,Μαρκ Χάμιλ, Ματ Μπέρι, Βινγκ Ρέιμς (Αγγλικά) & Τζίνη Παπαδοπούλου, Βαγγέλης Στρατηγάκος, Τίτος Γρηγορόπουλος, Μαριάνθη Σοντάκη, Βαγγέλης Ρόκος, Σοφία Καψαμπέλη, Άγγελος Λιάγκος, Βασίλης Μηλιός, Νίκος Παπαδόπουλος και άλλοι (Ελληνικά). Διανομή: Tanweer.

 

Η ΩΡΑ ΤΗΣ ΣΙΩΠΗΣ: Η ταινία ακολουθεί έναν αστυνομικό ντετέκτιβ με προβλήματα ακοής, που εργάζεται ως διερμηνέας για το τμήμα και πρέπει να αντιμετωπίσει μια ομάδα διεφθαρμένων αστυνομικών που προσπαθούν να εξοντώσουν μία κωφή μάρτυρα φόνου σε μια πολυκατοικία. Αστυνομικό θρίλερ γυρισμένο στο Τορόντο και την Μάλτα, από τον Μπραντ Αντερσον, σκηνοθέτη του θρυλικού «Άγρυπνος» (The Machinist), από το 2004, για το οποίο ο Κρίστιαν Μπέιλ είχε χάσει 35 κιλά για να παίξει τον αποστεωμένο, ινσομνιακό ήρωα. Εδώ έχουμε έναν ντετέκτιβ με προβλήματα ακοής τον οποίο υποδύεται ο Τζόελ Κίναμαν (Σιωπηλή Οργή, The Suicide Squad, For All Mankind, House of Cards).

info: Η Ώρα της Σιωπής (The Silent Hour). Αστυνομική Θρίλερ. ΗΠΑ, Μάλτα, 2024. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 10 Οκτωβρίου. Σκηνοθεσία: Μπραντ Αντερσον. Παίζουν: Τζόελ Κίναμαν, Σαμ Στρονγκ, Μέκι Φάιφερ. Διανομή: Spentzos Film.

 

BAGMAN: Mια οικογένεια βρίσκεται παγιδευμένη σε έναν εφιάλτη καθώς την κυνηγάει ένα κακόβουλο, μυθικό πλάσμα. Για αιώνες και σε όλους τους πολιτισμούς, οι γονείς έχουν προειδοποιήσει τα παιδιά τους για τον θρυλικό Bagman, ο οποίος αρπάζει αθώα παιδιά και τα χώνει στον σάκο του, για να μην τα βρει ποτέ κανείς. Ο Πάτρικ ΜακΚί διέφυγε από μια τέτοια συνάντηση ως αγόρι, αλλά του άφησε έντονα σημάδια σε όλη του την ενηλικίωση. Τώρα, ο βασανιστής της παιδικής ηλικίας του επέστρεψε, απειλώντας την ασφάλεια της συζύγου του Καρίνα και του γιου του Τζέικ.

Ως γνωστόν οι ταινίες τρόμου αντικατοπτρίζουν παραμορφωτικά τους ατομικούς και τους συλλογικούς της κάθε κοινωνίας την κάθε εποχή. Ο φόβος του "Μπαμπούλα" και του αρσενικού/πατέρα, που πιθανόν να μην μπορέσει να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων, όταν θα πρέπει να προστατεύσει την οικογένειά του και δη, το τέκνο του, έχουν δώσει δεκάδες μυθιστορήματα και ταινίες τρόμου, με προεξέχουσα την «Λάμψη» (The Shining) των Στίβεν Κινγκ και Στάνλεϊ Κιούμπρικ (ο καθένας στη δική του εκδοχή).

Εδώ ο Σκωτσέζος σκηνοθέτης του συμπαθούς «The Girl With All the Gifts» (2016), προσπαθεί να δώσει ζωή σε ένα πρωτόλειο σενάριο με αρκετές ψυχαναλυτικές αναφορές - ειδικά στο φινάλε που ο ήρωας μπαίνει στη σπηλιά του Bagman (ο οποίος πέρα από τον απαγωγέα, θα μπορούσε να εκπροσωπεί κάλιστα και έναν σεξουαλικό κακοποιητή ανηλίκων) - το οποίο όμως είναι φλύαρο και απλοϊκό. Με περισσότερη επεξεργασία πιθανόν να έδινε μια ενδιαφέρουσα ταινία μικρού μήκους ή ένα ατμοσφαιρικό, αφαιρετικό arthouse φιλμ τρόμου. Το PG13 της καταλληλότητας δε, περιορίζει το αποτέλεσμα σε ασταμάτητα, ηχητικά ξαφνιάσματα, σεναριακές τρύπες και softcore βία, για εφηβική κατανάλωση στους πολυκινηματογράφους.

info: Bagman. Τρόμου. ΗΠΑ, 2024. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 10 Οκτωβρίου. Σκηνοθεσία: Κολμ ΜακΆρθι. Παίζουν: Σαμ Κλάφλιν, Στιβ Κρι, Αντονία Τόμας, Γουίλιαμ Χόουπ, Καρέλ Βίνσεντ Ρόντεν. Διανομή: Spentzos Film. 

 

ΣΥΝΑΝΤHΣΑ ΚΑΙ ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΟΥΣ ΤΣΙΓΓΑΝΟΥΣ: Ο Μπόρα είναι ένας τσιγγάνος που εμπορεύεται πούπουλα χήνας. Πότης, τζογαδόρος, ιδιαίτερα παρορμητικός και εξωστρεφής χαρακτήρας, παντρεμένος με μια μεγαλύτερή του γυναίκα, ερωτεύεται την 16χρονη, επίδοξη τραγουδίστρια Τίσα, την οποία ο πατέρας της προορίζει για γάμο με έναν έφηβο, μέσω παραδοσιακού για τους Ρομά, συνοικεσίου.  Όταν ο νεαρός δεν καταφέρνει να ανταποκριθεί στα συζυγικά του καθήκοντα, η Τίσα το σκάει και ο Μπόρα φεύγει μαζί της αναζητώντας έναν ιερέα στα βουνά για να τους παντρέψει. Λίγο καιρό πιο πριν, ο Μπόρα διαπιστώνει πως ο έτερος έμπορος φτερών χήνας, ο Μίρτα - που είναι και ο πατέρας της Τίσα - τον έχει ρίξει στην μοιρασιά των χωριών από τα οποία προμηθεύονται τα πούπουλα προς εκμετάλλευση. Η Τίσα που θέλει να αλλάξει ζωή, φεύγει μόνη της για το Βελιγράδι, όμως πέφτει θύμα βιασμού και αναγκάζεται να επιστρέψει. Ο Μπόρα έρχεται σε μετωπική σύγκρουση με τον Μίρτα και σύντομα βρίσκεται καταζητούμενος από την αστυνομία.

Γυρισμένη το 1967, η ταινία του Αλεξάντερ Πέτροβιτς είναι μία από τις καλύτερες του γιουγκοσλαβικού "Μαύρου Κύματος" της δεκαετίας του '60 και η πρώτη στην ιστορία που παρουσιάζει τους Ρομά και την ζωή τους χωρίς "φίλτρα" ωραιοποίησης ή ενοχοποίησης για τον ιδιαίτερο τρόπο της καθημερινότητάς τους. Οι χαρακτήρες τους οποίους υποδύονται ηθοποιοί αλλά και πραγματικοί τσιγγάνοι δεν είναι ούτε συμπαθείς, ούτε αντιπαθείς, ούτε καλύτεροι, ούτε χειρότεροι από την υποκριτική κοινωνία που τους έχει εξοστρακίσει και στην οποία μάλλον δεν θα συμμετείχαν ούτε οι ίδιοι, με ιδιαίτερη θέρμη. Ερωτεύονται, τραγουδάνε, πονούν και φωνάζουν δυνατά, απατούν, χτυπούν και εκμεταλλεύονται τις γυναίκες τους, όπως όλοι οι υπόλοιποι λαοί, είναι άνθρωποι με πάθη, σκληρή ζωή, αλλά και εξωστρεφή γλέντια.

Η τολμηρή αυτή, θεματικά και κινηματογραφικά δημιουργία, κέρδισε το Όσκαρ Καλύτερης Ξένης Ταινίας και το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής στις Κάννες. Γνώρισε μεγάλη επιτυχία και στάθηκε πηγή έμπνευσης για τον νεαρό τότε, Εμιρ Κουστουρίτσα για να γυρίσει τις δικές του, λυρικές τσιγγάνικες δημιουργίες αργότερα.

 info: Συνάντησα και Ευτυχισμένους Τσιγγάνους (Skupljaci Perja/I Even Met Happy Gypsies). Δραματική. Γιουγκοσλαβία, 1967. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 10 Οκτωβρίου. Σκηνοθεσία: Αλεξάντερ Πέτροβιτς. Παίζουν: Μπεκίμ Φεχμίου, Γκορντάνα Γιοβάνοβιτς, Ολιβέρα Καταρίνα, Μπάτα Ζιβοζίνοβιτς. Διανομή: New Star.

 

Ακολουθήστε μας στο Instagram και στο Facebook για να βλέπετε τα άρθρα που σας ενδιαφέρουν

 

εμφάνιση σχολίων