9
1
σχόλια
2773
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Οι Μηχανόβιοι. Μνήμη. Ανθρωπίστρια Βρικόλακας Αναζητά Αυτοκτονικό Άτομο. Νυχτερινός Εκφωνητής. Αδάμ. Η Κυρία Προέδρου. Ο Εξορκισμός. Ο Ηδονοβλεψίας. Το Σεξ και η Λουσία. Στις Σκιές των Ξεχασμένων Προγόνων. Από τον Χ. Λακταρίδη
 
DOCTV.GR
20 Ιουνίου 2024
ΟΙ ΜΗΧΑΝΟΒΙΟΙ: Με φόντο τα αμερικανικά '60s, τρεις διαφορετικοί χαρακτήρες βρίσκονται μπλεγμένοι στην ίδια συμμορία ροκ εντ ρολ κακοποιών αλλά και σε κοινά αδιέξοδα ζωής. Όλα ξεκινούν από μια τυχαία συνάντηση σε ένα μπαρ, όπου ο χαρακτήρας της Κάθι (Τζόντι Κόμερ) έλκεται από εκείνον του Μπένι (Οστιν Μπάτλερ), ο οποίος υποδύεται το νεότερο μέλος των "Βάνδαλων", μιας σκληροτράχηλης λέσχης μοτοσικλετιστών με αρχηγό τον Τζόνι (Τομ Χάρντι), ο οποίος βλέπει στο πρόσωπο του Μπένι τον διάδοχό του. Σύντομα, η ομάδα τους μετατρέπεται σε ένα καταφύγιο περιθωριακών τύπων από όλη τη χώρα αλλάζοντας προς το βιαιότερο την διαδρομή τους, γεγονός που θα ωθήσει τους τρεις βασικούς ήρωες στα άκρα.

Ο Τζεφ Νίκολς (Το Καταφύγιο, Ένα Καλοκαίρι, Ο Εκλεκτός της Νύχτας), ένας από τους πιο ενδιαφέροντες Αμερικανούς σκηνοθέτες της γενιάς του, "σπάει" την κινηματογραφική σιωπή του οκτώ χρόνια μετά το άπαιχτο στην χώρα μας «Loving» (2016), με ένα σχέδιο το οποίο υποτίθεται πως γυρόφερνε στο μυαλό του για χρόνια. Βασισμένος σε ένα φωτογραφικό άλμπουμ από το 1967 με το ίδιο όνομα, μπλέκει πραγματικότητα και μυθοπλασία με μία εσάνς από το ύφος του κινηματογράφου των δεκαετιών του '50 και του '60 (με τον Τομ Χάρντι να παραπέμπει ευθέως στον Μάρλον Μπράντο και ο Οστιν Μπάτλερ στον Τζέιμς Ντιν), αλλά μέσα από το φίλτρο μιας σύγχρονης προσέγγισης, κάποιες φορές ανατρέποντας και άλλοτε επιβεβαιώνοντας αστικούς μύθους και γραφικά στερεότυπα (προερχόμενα κυρίως από το σινεμά και την ποπ κουλτούρα, πάνω στην "αντισυμβατικότητα, την λατρεία, τη βία και τον ερωτισμό" του μηχανοκίνητου περιθωρίου).

Info: Οι Μηχανόβιοι (The Bikeriders). Δραματική Περιπέτεια Εποχής. ΗΠΑ, 2024. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 20 Ιουνίου. Σκηνοθεσία: Τζεφ Νίκολς. Παίζουν: Οστιν Μπάτλερ, Τομ Χάρντι, Τζόντι Κόμερ, Νόρμαν Ρίντους, Μάικλ Σάνον. Διανομή: Tanweer. 



MNHMH: Η Σύλβια είναι μια ψυχολογικά τραυματισμένη κοινωνική λειτουργός, που κάνει μια απλή και συγκροτημένη ζωή: η κόρη της, η δουλειά της, οι συναντήσεις της με τους Ανώνυμους Αλκοολικούς. Αυτό ανατρέπεται όταν ο Σολ, ένας άντρας με προβλήματα άνοιας, την ακολουθεί στο σπίτι της, έπειτα από μια γιορτή επανένωσης του γυμνασίου. Η αιφνιδιαστική συνάντησή τους θα επηρεάσει βαθιά και τους δύο καθώς ανοίγουν την πόρτα στο παρελθόν.

Πιστεύοντας πως είναι ένας από την ομάδα των εφήβων που την παρενοχλούσαν σεξουαλικά στο γυμνάσιο, προσπαθεί να τον κάνει να θυμηθεί τι της έχει κάνει και να αναλάβει τις ευθύνες του, όμως εκείνος δεν την θυμάται καθόλου. Όταν αργότερα συνειδητοποιεί πως μάλλον έχει κάνει λάθος, αναλαμβάνει την φροντίδα του τα απογεύματα, γεγονός που τους φέρνει κοντά, αλλά και αντιμέτωπους με τις οικογένειές τους που έχουν τους λόγους τους να μην θέλουν αυτή τη σχέση.

Στην τρίτη αγγλόφωνη ταινία του μετά «Το Χρονικό μιας Αθωότητας» (2015) και την «Δύση» (2021), την οποία δεν είδαμε στην Ελλάδα, ο Μεξικανός Μισέλ Φράνκο (Μετά την Λουτσία, Η Κόρη της Αβρίλ, Νέα Τάξη), σκηνοθετεί την Τζέσικα Τσάστεϊν και τον Πίτερ Σάρσγκααρντ σε ένα κοινωνικό, ψυχολογικό θρίλερ με τον τρόπο που εκείνος ξέρει, αυτή τη φορά, αποφεύγοντας την κατά μέτωπο σκληρότητα, η οποία υπαρκτή αλλά εκτός κάδρου, αποτυπώνεται μέσα από τον αντίκτυπό της, στη ζωή των δύο σχεδόν μεσήλικων ηρώων της.

Ο Σολ είναι ένας άντρας χωρίς μνήμη, ενώ η Σύλβια μια γυναίκα στοιχειωμένη από τις επώδυνες μνήμες τις που στην εφηβεία της την έσπρωξαν σε καταχρήσεις κάθε είδους, γεγονός που την κάνει σήμερα να είναι ιδιαίτερα αυστηρή και υπερπροστατευτική απέναντι στη δική της έφηβη κόρη, η οποία - κορίτσι χωρίς πατέρα - θα έρθει κοντά με τον Σολ.

Ο Φράνκο παιζει αρχικά με την αμφιβολία του θεατή, στο κατά πόσον ο Σολ ήταν όντως ένας από τους βιαστές της έφηβης Σύλβια και το κατά πόσον η κόρη της κινδυνεύει κοντά του. Στο δεύτερο μέρος, όταν τα πραγματικά γεγονότα έρχονται στην επιφάνεια, σαν γνήσιος κοινωνικός ανατόμος, ο καλός σκηνοθέτης αντιπαραθέτει την αναλγησία των "κανονικών" ανθρώπων (ειδικά όσων βλέπουν αλλά κάνουν τα στραβά μάτια, επιλέγοντας συνειδητά να μην θυμούνται), απέναντι στους "μη κανονικούς", ψυχικά και σωματικά τραυματισμένους, με την αλληλεγγύη μεταξύ των δεύτερων - όταν αυτό τους επιτρέπεται - να αποτελεί το μοναδικό αποτελεσματικό βάλσαμο, για την αντιμετώπιση των ψυχολογικών τους τραυμάτων.

Χαμηλότονος και τρυφερός όσο ποτέ άλλοτε πριν ο Φράνκο παραδίδει ένα συγκρατημένα αισιόδοξο φιλμ που συμμετείχε στο Διαγωνιστικό Τμήμα του Φεστιβάλ Βενετίας 2023 και που κέρδισε το Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας για τον Πίτερ Σάρσγκααρντ. Εξαιρετικές και οι υπόλοιπες ερμηνείες.

Info: Μνήμη (Memory). Ψυχολογικό Δράμα. ΗΠΑ, 2023. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 20 Ιουνίου. Σκηνοθεσία: Μισέλ Φράνκο. Παίζουν: Τζέσικα Τσαστέιν, Πίτερ Σάρσγκαρντ, Mπρουκ Τίμπερ, Μέριτ Γουίβερ, Τζος Τσαρλς. Διανομή: Spentzos Film. 



ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΡΙΑ ΒΡΙΚΟΛΑΚΑΣ ΑΝΑΖΗΤΑ ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΚΟ ΑΤΟΜΟ: Η Σάσα, είναι μια νεαρή - για το είδος της - βαμπιρέσσα που καθώς ενηλικιώνεται πρέπει να αρχίσει να κυνηγάει ανθρώπινα όντα για την τροφή της, κάτι που εκείνη δεν μπορεί καν να διανοηθεί καθώς η βία της προκαλεί αποστροφή, θέτοντας τον εαυτό της σε θανάσιμο κίνδυνο. Ο Πολ είναι ένας μοναχικός νεαρός με αυτοκτονικές τάσεις που δεν έχει κανένα λόγο να συνεχίσει να ζει. Όταν οι δρόμοι τους διασταυρωθούν, θα βρεθούν μπροστά σε ένα τρομερό δίλημμα, η μεν πρώτη να του αφαιρέσει τη ζωή και ο δε δεύτερος, αντί να αποχαιρετήσει μια και καλή έναν "μάταιο" κόσμο που δεν του ταιριάζει, να αποκτήσει ξαφνικά την ιδιότητα του απέθαντου.

Η ταινία που κέρδισε το Βραβείο Κοινού στο περασμένο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης είναι μία feelgood μαύρη κωμωδία που θέτει κάποια καίρια ερωτήματα, πολλαπλών αναγνώσεων, είτε σαν αλληγορία πάνω στην διαφορετικότητα, την σεξουαλικότητα και την ενηλικίωση, είτε σαν παραβολή πάνω στον έρωτα και στο υπαρξιακό γενικότερα. Μακριά από το ύφος που συναντάμε συνήθως στις εφηβικές, ρομαντικές κωμωδίες τρόμου του Χόλιγουντ, το ντεμπούτο στην μυθοπλασία μεγάλου μήκους της γαλλόφωνης Καναδής Αριάν Λουί-Σεζ, διέπεται από μια αύρα γλυκιάς εφηβικής μελαγχολίας και από μια ζεστασιά που σπάνια συναντά κανείς σε μια ιστορία που έχει για πρωταγωνιστές τα πιο “ψυχρόαιμα” πλάσματα που εφηύρε ποτέ η ανθρώπινη φαντασία.

Info: Ανθρωπίστρια Βρικόλακας Αναζητά Αυτοκτονικό Άτομο (Vampire humaniste cherche suicidaire consentant/Humanist Vampire Seeking Consenting Suicidal Person). Μαύρη Ρομαντική Δραματική Κομεντί. Καναδάς, 2023. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 20 Ιουνίου. Σκηνοθεσία: Αριάν Λουί-Σεζ. Παίζουν: Σαρά Μονπετί, Φελίξ-Αντουάν Μπενάρ, Στιβ Λαπλάντ, Σοφί Καντιέ, Νοεμί Ο'Φάρελ. Διανομή: Cinobo.



ΝΥΧΤΕΡΙΝΟΣ ΕΚΦΩΝΗΤΗΣ: Ένας βετεράνος νυχτερινός ραδιοφωνικός εκφωνητής την βραδιά που γίνεται 50 και συνειδητοποιεί με αμηχανία ότι πια δεν συγκαταλέγεται στους νέους, ξετυλίγει στον αέρα τη ζωή του. Άξονας της εκπομπής είναι η αναζήτησης ενός ξεχασμένου έρωτα σε εκκρεμότητα από την εποχή που υπηρετούσε ως εύζωνας, μέσα από τα ερωτικά και όχι μόνο μηνύματα που διέσωσε ένας παλιός τηλεφωνητής. Βγάζοντας στον αέρα τα παθιασμένα ηχογραφημένα μηνύματα από τις αρχές του ‘90, θα προσπαθήσει να εντοπίσει αυτήν την γυναίκα και να την πείσει από το μικρόφωνο να του τηλεφωνήσει. Ανάμεσα σε απαρχαιωμένα τεχνικά μέσα (κασετόφωνο, μπομπινόφωνο, πικάπ, τηλεφωνητή) και τις σύγχρονες ψηφιακές τεχνολογίες αιχμής, στέλνει τα ραδιοκύματα για να διαχυθούν στην αθηναϊκή νύχτα και να ανασύρουν ξεχασμένα πρόσωπα, αστικά τοπία, τα ερείπια της αρχαίας Αθήνας ονειρικά́ ιδωμένα με νοσταλγία και ραδιοφωνικό ρεμβασμό, τις αναμνήσεις ενός μακρινού έρωτα και της θητείας του στην προεδρική φρουρά, καθώς εξελίσσεται ένας μεταμεσονύχτιος μαραθώνιος που μια συνομήλικη δρομαίας τον ακούει και περιμένει την κατάλληλη στιγμή να του τηλεφωνήσει. Σε ένα αφηγηματικό πλαίσιο που φτιάχνει η μαγεία του νυχτερινού ραδιοφώνου, η εκπομπή των δύσκολων γενεθλίων θα γίνει ένα ταξίδι λυτρωτικής αυτογνωσίας.

Δώδεκα χρόνια μετά τα «4 Μαύρα Κουστούμια», ο Ρένος Χαραλαμπίδης (Φτηνά Τσιγάρα) επιστρέφει πίσω από την κάμερα για τη σκηνοθεσία της πέμπτης μεγάλου μήκους του με τίτλο «Νυχτερινός Εκφωνητής.» Η ταινία συστήνεται ως ένας ρομαντικός φόρος τιμής στο ραδιόφωνο και στις ομορφιές της Αθήνας, η οποία παράλληλα αποτελεί ένα γλυκόπικρο στοχασμό πάνω στους ματαιωμένους έρωτες και στις χαμένες ευκαιρίες της ζωής.

Info: Νυχτερινός Εκφωνητής. Δραματική Κομεντί. Ελλάδα, 2024. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 20 Ιουνίου. Σκηνοθεσία-σενάριο: Ρένος Χαραλαμπίδης. Παίζουν: Ρένος Χαραλαμπίδης, Ελευθερία Στάμου, Μαργαρίτα Αμαραντίδη. Διανομή: Danaos Films. 



ΑΔΑΜ: Η πρώτη ταινία της δημιουργού της μεγάλης επιτυχίας «Το Μπλε Καφτάνι», μιλά για τη θέση της γυναίκας στην μαροκινή κοινωνία. Εκτυλίσσεται στην Καζαμπλάνκα με πρωταγωνίστριες δύο γυναίκες: τη Σάμια, μια νεαρή έγκυο, και την Άμπλα, μία χήρα που έχει έναν φούρνο και μεγαλώνει μόνη της την 8χρονη κόρη της. Η Σάμια θα της χτυπήσει μια μέρα την πόρτα αναζητώντας δουλειά και στέγη, και οι ζωές και των δύο θα αλλάξουν ριζικά.

Βασισμένη σε αληθινά γεγονότα η ταινία που μοιάζει θεματικά και αφηγηματικά «Το Μπλε Καφτάνι» που τόσο αγαπήσαμε και στη χώρα μας, ένα ανθρωποκεντρικό, χειροποίητο σινεμά, το οποίο μοιάζει να έχουμε ανάγκη περισσότερο από όσο νομίζουμε ή πιστεύουμε, μέσα σε ένα ορυμαγδό "υψηλής" και "χαμηλής" κινηματογραφικής κουλτούρας που δεν βρίσκει ανταπόκριση από τους θεατές του.

Συμμετείχε στο "Ένα Κάποιο Βλέμμα" των Καννών, είχε Επίσημη Συμμετοχή στο Φεστιβάλ του Τορόντο, ενώ το 2022 ήταν η Επίσημη Πρόταση του Μαρόκου για το Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας.

Info: Αδάμ (Adam). Κοινωνική Δραματική. Μαρόκο, 2019. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 20 Ιουνίου. Σκηνοθεσία: Μαριάμ Τουζανί. Παίζουν: Λούμπνα Αζαμπαΐ, Νισρινέ Εραντί, Ντουάε Μπελκχάουντα. Διανομή: Weird Wave. 



Η ΚΥΡΙΑ ΠΡΟΕΔΡΟΥ: Όταν έφτασε στο Μέγαρο των Ηλυσίων ως η κυρία του Προέδρου της Γαλλικής Δημοκρατίας, η Μπερναντέτ Σιράκ περίμενε να πάρει απλώς τη θέση που της άξιζε: αυτή της γυναίκας που πάντα κινείται στη σκιά του συζύγου της για να μπορέσει εκείνος να εκτελέσει τα καθήκοντά του με επιτυχία και συνέπεια. Όταν, όμως, η Μπερναντέτ συνειδητοποιεί ότι όλοι τη βλέπουν ως παλαιομοδίτικη και ξεπερασμένη, αποφασίζει να πάρει την εκδίκησή της μεθοδεύοντας διάφορες αλλαγές που θα της εξασφάλιζαν τη δική της θέση και φωνή στα πράγματα. Αυτή η ανυπακοή της θα φέρει τα πάνω-κάτω!

 Η Κατρίν Ντενέβ επιστρέφει με έναν ακόμη πρωταγωνιστικό ρόλο σε κωμωδία, σε αυτό το πορτρέτο μιας γυναίκας που αιφνιδίασε ένα ολόκληρο έθνος με την αναπάντεχη στροφή της όσον αφορά τη δημόσια περσόνα της, η οποία και της εξασφάλισε τη δική της, μοναδική θέση στην ιστορία. Σύζυγος του Ζακ Σιράκ, πρώην δημάρχου του Παρισιού, ο οποίος έγινε Πρόεδρος της Γαλλίας από το 1995 ως το 2007. Έφερε μια πρώτη νίκη ενάντια στην άνοδο του Λε Πεν, αλλά έληξε κάπως άδοξα την πολιτική του καριέρα εν μέσω διαφόρων σκανδάλων διαφθοράς. Η Μπερναντέτ έδωσε τη δική της μάχη για να μη θεωρείται απλώς η… κυρία του κυρίου, δίνοντας αφορμή για αυτήν την σάτιρα, με επικεφαλής την εμβληματική γαλλίδα σταρ.

Info: Η Κυρία Προέδρου (Bernadette). Κομεντί Βιογραφία. Γαλλία, 2023. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 20 Ιουνίου. Σκηνοθεσία: Λεά Ντομενάκ. Παίζουν:  Κατρίν Ντενέβ, Ντενί Πονταλιντές, Μισέλ Βιγιερμόζ, Σαρά Γκιροντό. Διανομή: Rosebud 21. 



Ο ΕΞΟΡΚΙΣΜΟΣ: Ο Ράσελ Κρόου υποδύεται έναν ξεπεσμένο ηθοποιό που παλεύει με προσωπικούς δαίμονες. Η εσωτερική πάλη του επιδεινώνεται κατά τη διάρκεια γυρισμάτων μιας ταινίας υπερφυσικού τρόμου στην οποία καταρρέει, γεγονός που κινητοποιεί την κόρη του να αναρωτηθεί εάν επέστρεψαν οι εθισμοί του άντρα ή αν συμβαίνει κάτι πολύ χειρότερο και σκοτεινό.

Η ταινία μέσα στην ταινία, δεν είναι άλλη από ένα remake του πρώτου «Εξορκιστή» του Γουίλιαμ Φρίντκιν από το 1973, ταινία που συνδέεται άμεσα (και γεωγραφικά, στην Georgetown), με την εν λόγω παραγωγή την οποία σκηνοθετεί ο Τζόσουα Τζον Μίλερ, γιος του Τζέισον Μίλερ, του ηθοποιού που ενσάρκωνε πριν 51 χρόνια τον ελληνικής καταγωγής Πατέρα Dim Carras. Μοιάζει να εντάσσεται στην νέα τάση των ταινιών τρόμου με θεματική που αφορά εξορκισμούς, όμως, αν και βγαίνει αυτό το μήνα σε παγκόσμια διανομή, ήταν έτοιμη ήδη από το 2020 αν αυτό μας λέει κάτι.I

Info: Ο Εξορκισμός (The Exorcism). Τρόμου. ΗΠΑ, 2024. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 20 Ιουνίου. Σκηνοθεσία: Τζόσουα Τζον Μίλερ. Παίζουν: Ράσελ Κρόου, Σαμ Γουόρθινγκτον, Χλόη Μπέιλι, Άνταμ Γκολντμεπργκ, Ντέιβιντ Χάιντ Πιρς. Διανομή: The Film Group.



Ο ΗΔΟΝΟΒΛΕΨΙΑΣ: Ένας άντρας κινηματογραφεί τις δολοφονίες που διαπράττει με θύματα γυναίκες, ώστε να αποτυπώσει τις εκφράσεις του τρόμου τους. Ο Μαρκ Λιούις, εργάζεται ως ρυθμιστής εστίασης (focus puller), κινηματογραφικής κάμερας σε ένα βρετανικό κινηματογραφικό στούντιο. Στον ελεύθερο χρόνο του, προμηθεύει ένα τοπικό κατάστημα πορνό με πικάντικες φωτογραφίες γυμνών μοντέλων και ασχολείται με τον κινηματογράφο. Ένας μοναχικός, εχθρικός, σεξουαλικά καταπιεσμένος άνθρωπος, ο Μαρκ έχει εμμονή με τις επιπτώσεις του φόβου και πώς καταγράφεται στο πρόσωπο και στη συμπεριφορά των τρομαγμενων γυναικών. Αυτή η εμμονή χρονολογείται από την εποχή που, ως παιδί, υπήρξε το αντικείμενο πειραμάτων που διεξήγαγε ο ίδιος ο επιστήμονας πατέρας του πάνω του. Ως ενήλικος άνδρας, ο Μαρκ γίνεται ένας ψυχαναγκαστικός δολοφόνος που σκοτώνει γυναίκες και καταγράφει τα παραμορφωμένα χαρακτηριστικά τους σε φιλμ.

Το εν εξελίξει έργο του είναι ένα ντοκιμαντέρ για τον φόβο. Με κάμερα 16mm στο χέρι, συνοδεύει μια νεαρές γυναίκες στο δωμάτιό τους, τις οποίες στη συνέχεια μαχαιρώνει με μια λεπίδα κρυμμένη στο τρίποδο του. Την στιγμή που τις εκτελεί, φωτογραφίζει στο παραμορφωμένο πρόσωπό τους την οδύνη του τρόμου και του θανάτου. Κάποια στιγμή συναντά την Ελεν Στίβενς, μια νεαρή γυναίκα που ζει με την τυφλή μητέρα της σε ένα διαμέρισμα στον κάτω όροφο. Τον επισκέπτεται το διαμέρισμά του, όπου της δείχνει ασπρόμαυρες ταινίες που τραβήχτηκαν από τον πατέρα του όταν εκείνος ήταν παιδί, γεγονός που της γεννά υποψίες.

Το "κλασικότερο" των πιο κλασικών βρετανικών θρίλερ και μία από τις σπουδαιότερες ταινίες όλων των εποχών, γνώρισε την απαξίωση στην εποχή του, κατέστρεψε την καριέρα του σκηνοθέτη του και κατέβηκε από τις αίθουσες την πέμπτη ημέρα προβολής του, χωρίς να μπορέσει για πολλά χρόνια να προβληθεί χωρίς περικοπές στην αρχική μορφή του. Με σαφείς αναφορές στην ηδονοβλεπτική πράξη της σινεφιλίας και της "σκοτεινής" παρόρμησης της εκούσιας παρακολούθησης "της ζωής των άλλων" στις κινηματογραφικές αίθουσες, η φετινή επανέκδοση που θα παιχτεί στην αυθεντική της μορφή και σε ψηφιακή 4Κ εκδοχή, είναι μία από τις αριστουργηματικές επανεκδόσεις που δεν θα έπρεπε να χάσει κανείς αυτό το καλοκαίρι.

Info: Ο Ηδονοβλεψίας (Peeping Tom). Ψυχολογικό Θρίλερ Τρόμου. Ηνωμένο Βασίλειο, 1960. Επανέκδοση: Πέμπτη, 20 Ιουνίου. Σκηνοθεσία: Μάικλ Πάουελ. Παίζουν: Κάρλχαϊντς Μπεμ, Ανα Μάσεϊ, Μαξίν Όντλεϊ, Μόιρα Σίρερ. Διανομή: Summer Classics. 



ΤΟ ΣΕΞ ΚΑΙ Η ΛΟΥΣΙΑ: Ο Λορέντζο, νεαρός συγγραφέας, συζεί με τη Λουσία, μια όμορφη σερβιτόρα, αγνοώντας ότι έχει κόρη, καρπό μιας ερωτικής νύχτας με την Έλενα σ' ένα μαγευτικό νησί. Όταν, ύστερα από ένα τραγικό συμβάν, ο Λορέντζο θα εξαφανιστεί από τη ζωή της Λουσία, η συγκυρία των καταστάσεων θα οδηγήσει την τελευταία στο νησί και στην Έλενα.

Ο Ισπανός Χούλιο Μέντεμ που γνώρισε την παγκόσμια αναγνώριση με τους «Εραστές του Αρκτικού Κύκλου» το 1998, συνέχισε να προκαλεί το κινηματογραφικό ενδιαφέρον με τούτη την επόμενη από εκείνη δουλειά του το 2001, πριν "χαθεί για πάντα" (στην πραγματικότητα δουλεύει ακόμα), μετά από μια σειρά, μάλλον αδιάφορων δημιουργιών. Έχοντας έμπνευση, γράφει και σκηνοθετεί ένα παιχνιδιάρικο φιλμ, ίσως λίγο περισσότερο σοβαρό και πιο περίπλοκο από ό,τι θα έπρεπε, στο οποίο κανείς δεν μπορεί να ξεχωρίσει αν όσα συμβαίνουν είναι πραγματικά γεγονότα ή αν αφορούν τη συγγραφή του μυθιστορήματος του κεντρικού ήρωα που θεωρητικά είναι το alter ego του σκηνοθέτη.

Ο χρόνος και τα γεγονότα μπερδεύονται γλυκά, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις οι ίδιοι ηθοποιοί παίζουν διαφορετικούς χαρακτήρες. Οι ερωτικές σκηνές - όσο και αν προσπαθούν να κρατήσουν μια ισορροπία - αφορούν την αντρική ματιά πάνω σε τρεις διαφορετικούς τύπους γυναικών και μοιάζουν σαν να προέρχονται από την soft πορνογραφία, στοιχείο που πιθανόν να ήταν μέσα στις προθέσεις του ίδιου του Μέντες, ο οποίος εδώ επιπλέον, πειραματίζεται, πρωτοπορώντας χρονικά, με την ψηφιακή κάμερα που "καίγοντας" τα χρώματα, δίνει έναν ψυχρό τόνο στην ιδιαιτέρως θερμή ιστορία του. Οι της πολιτικής ορθότητας πιθανόν να την βρουν και προσβλητική. Άκρως καλοκαιρινή, είναι άνιση και ναρκισσιστική, αλλά σίγουρα ενδιαφέρουσα.

Info: Το Σεξ και η Λουσία (Lucia y el Sexo/Sex and Lucia). Ερωτική Δραματική Μυστηρίου. Ισπανία, 2001. Επανέκδοση: Πέμπτη, 20 Ιουνίου. Σκηνοθεσία: Χούλιο Μέντεμ. Παίζουν: Παθ Βέγκα, Τριστάν Ουλόα, Νάγια Νίμρι, Ελενα Ανάγια. Διανομή: New Star. 



ΣΤΙΣ ΣΚΙΕΣ ΤΩΝ ΞΕΧΑΣΜΕΝΩΝ ΠΡΟΓΟΝΩΝ: Κάπου στα Καρπάθια, στις αρχές του 20ου αιώνα, ο Ιβάν ερωτεύεται τη Μαρίτσκα, κόρη του δολοφόνου του πατέρα του. Όμως η "βέβηλη" αγάπη τους δεν μπορεί παρά να έχει ένα και μοναδικό τίμημα, τον θάνατο.

Τέσσερα μόλις χρόνια πριν από «Το Χρώμα του Ροδιού, ο Σεργκέι Παρατζάνοφ μεταφέρει με άκρως ποιητικό, διονυσιακό και παροξυσμικό κινηματογραφικό τρόπο στο σοβιετικό σινεμά της δεκαετίας του '60, έναν ουκρανικό θρύλο των Καρπαθίων πάνω σε μια ιστορία τύπου "Ρωμαίος και Ιουλιέτα". Οι δύο "καταραμένοι" εραστές, δεν θα μπορέσουν ποτέ να είναι μαζί. Ο θάνατος της Μαρίτσκα θα ωθήσει τον Ιβάν στο να παντρευτεί μια άλλη γυναίκα την οποία δεν αγαπά πραγματικά. Το γεγονός του ότι δεν θα μπορέσουν να αποκτήσουν παιδί θα σπρώξει τη σύζυγό του προς τις τελετές μαύρης μαγείας με θανάσιμα αποτελέσματα.

Η γραμμική αφήγηση παραμένει στο περιθώριο της εικονογραφίας στην οποία κυριαρχούν οι πραγματικές και οι φανταστικές φολκλορικές τελετουργίες (που πραγματοποιούνται στις σκιές των ξεχασμένων προγόνων), οι οποίες αν και πλέον χριστιανικές, μοιάζουν να έχουν φανερή παγανιστική προέλευση, αλλά και η αγροτική - δεμένη με τη γη και το φυσικό περιβάλλον - καθημερινότητα της εποχής. Θεότητες, ζώα, εργαλεία, μουσικές και τραγούδια (συγκλονιστικό ένα καρπάθιο μπλουζ το οποίο αφορά τον μύθο και που τραγουδιέται off από μια ανδρική και μια γυναικεία φωνή), βρίσκονται στο κέντρο με την εικονογραφία να αλλάξει συνέχεια ύφος και την κάμερα να εστιάζει τα τεκταινόμενα από απροσδόκητες, λυρικά "εξωπραγματικές" γωνίες. Η ταινία στην εποχή της προκάλεσε την σοβιετική λογοκρισία με την χρήση της τοπικής διαλέκτου στους διαλόγους. Ένα πραγματικό αριστούργημα!

Info: Στις Σκιες των Ξεχασμένων Προγόνων (Tini Zabutykh Predkiv/Shadows of Forgotten Ancestors). Δραματική Μουσική Φολκλορική Εποχής Φαντασίας. Σοβιετική Ένωση, 1965. Επανέκδοση: Πέμπτη, 20 Ιουνίου. Σκηνοθεσία: Σεργκέι Παρατζάνοφ. Παίζουν: Ιβάν Νικολάιτσουκ, Τατιάνα Μπεστάγιεβα, Λαρίσα Καντοτσνίκοβα. Διανομή: New Star. 

 
Ακολουθήστε μας στο Instagram και στο Fb για να βλέπετε τα άρθρα που σας ενδιαφέρουν


Διαβάστε επίσης:
Ξαφνικά Φέτος το Καλοκαίρι vol. 13
2024: Park Your Cinema, με ελεύθερη είσοδο
14ου Athens Open Air Film Festival
εμφάνιση σχολίων