0
1
σχόλια
1163
λέξεις
Α' ΠΡΟΣΩΠΟ

Η μάχη για το νόημα είναι σπουδαία και δίνεται κάθε μέρα. Ένα κείμενο από το Βυτίο

DOC TV
19 Οκτωβρίου 2013

Η ΟΛΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ του Κατρούγκαλου στην Ανατροπή αποκτά όλο και περισσότερες διαστάσεις. Διάβασα τις κατά κάποιον τρόπο απαντήσεις της Τριανταφύλλου και του Μανδραβέλη. Και στα δύο πονήματα δεν υπάρχει προσπάθεια να αρθρωθεί ούτε ένα επιχείρημα. Αλλά αυτό που κάνει εντύπωση είναι φράσεις, όπως «θεωρίες τύπου Κατρούγκαλου».

ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΔΥΟ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ. Είτε όντως οι δύο αυτοί άνθρωποι δεν έχουν ξανακούσει ποτέ τέτοιες θεωρίες (πράγμα μάλλον απίθανο, αν σκεφτούμε τις σπουδές και τα διαβάσματά τους) ή απλά μιλάνε έτσι, γιατί παρουσιάζοντας «αυτές τις θεωρίες» ως παραλογισμούς ή τρέλες τύπου Κατρούγκαλου, τις τοποθετούν σε ένα συγκεκριμένο σημείο. Εκεί που δε μπορούν να έχουν κάποια σημασία στο δημόσιο διάλογο.

ΑΚΟΥΣΑΜΕ ΠΟΛΛΕΣ ΦΟΡΕΣ για το περίφημο μονοπώλιο της βίας, η οποία είναι νόμιμη και που έχουμε συμφωνήσει σ’ αυτή. Ακούσαμε οι όποιες αντιρρήσεις, τα ιστορικά παραδείγματα, να απαντιούνται με ένα «άλλο τότε, τώρα έχουμε δημοκρατία».

ΤΥΧΑΙΝΕΙ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΩ το Μας πήραν την Αθήνα του Ελεφάντη, το οποίο αναφέρεται στα Δεκεμβριανά του ’44 και τον εμφύλιο. Ο Ελεφάντης, χρησιμοποιώντας το στίχο από ένα τραγουδάκι της εποχής -αυτό «το μας πήραν την Αθήνα»- αναρωτιέται τελικά το Δεκέμβριο του ’44 ποιοι πήραν την Αθήνα και από ποιους. Θέτει το ερώτημα με επιμονή, καθώς η ιστορία, η επίσημη γλώσσα τείνει να διαστρέψει το νόημα του στίχου. Ποιοι πήραν την Αθήνα το Δεκέμβρη του ’44; Οι εγγλέζοι; Οι ταγματασφαλίτες με τους «εθνικόφρονες»;

Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ, αφού ανοίγει το δρόμο για μια ερμηνεία, που ξεφεύγει από κουβέντες τύπου οι εαμοβούλγαροι, οι κομμουνιστές, οι παλαβοί εξτρεμιστές που αν τότε είχαν νικήσει, θα ήμαστε Βουλγαρία, Αλβανία ή δεν ξέρω κι εγώ τι άλλο. Η απάντηση στο ερώτημα ποιοι και από ποιους πήραν την Αθήνα είναι κεντρικής σημασίας.

ΤΟ ΙΔΙΟ ΣΠΟΥΔΑΙΑ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΣΕΙΡΑ ΑΠΟ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ σε ανάλογα ερωτήματα. Ο Δεκέμβρης του 2008 τι ήταν; «Να μαζευτούν συμμορίες και να καίνε μαγαζιά». Ο Μανδραβέλης απαντάει και σε αυτό. Το ίδιο εν μέρει, λέει, ήταν και ο Φεβρουάριος του ’12 και ο Μάιος του ’10. Τι έγινε το Δεκέμβριο του 2008; Σπασίματα και χουλιγκανισμοί; Ή τι έγινε στις πλατείες τον Ιούνιο του ’11; Τα Μέσα δεν προτιμούν (εκείνη την περίοδο το έσπρωχναν εξαρχής) τυχαία τον όρο «αγανακτισμένοι». Ο όρος από μόνος του δείχνει κάτι (ίσως σε κάτι απολιτίκ, θυμωμένο, λαϊκιστικό).

ΞΑΝΑΡΩΤΑΜΕ, ΛΟΙΠΟΝ, ποιος πήρε την Αθήνα το Δεκέμβριο του ’44;

ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ Η ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ ή ο Μανδραβέλης δε γνωρίζουν. Απλά μάχονται για την επικράτηση μιας συγκεκριμένης αλήθειας, μάχονται μία απ’ τις πιο σπουδαίες μάχες, τη μάχη της απόδοσης του νοήματος.

Ο ΔΕΚΕΜΒΡΗΣ ΤΟΥ ’44 ερμηνεύτηκε, μιλήθηκε με τέτοιον τρόπο, λέει ο Ελεφάντης, ώσπου να εξαφανιστεί το νόημα, και η αφήγηση να πάρει ένα συγκεκριμένο δρόμο, τόσο, που για να ξαναμιλήσει γι’ αυτόν, αναγκάζεται να αρχίσει να ξετυλίγει το νήμα από ένα λαϊκό τραγουδάκι. «Μας πήραν την Αθήνα». Ποιος το τραγουδούσε και ποιον εννοούσε;

ΜΕ ΤΟΝ ΙΔΙΟ ΤΡΟΠΟ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΤΗΚΕ το ζήτημα των ταγματασφαλιτών ή των χουντικών. Η λείανση των αντιθέσεων, η ιδέα ότι η μάχη στους δρόμους και τα κρατητήρια δινόταν τότε από κομμουνιστές, μόνο που τότε υπήρχε λόγος, αλλά μετά ο λόγος εξαφανίστηκε ή εντέλει και οι κομμουνιστές διέπραξαν ακρότητες. Η ιδέα ότι δεν απαντάμε ακριβώς στο ποιοι είναι οι βασανιστές, ποιος ο εθνικός κορμός ή μάλλον οι ταγματασφαλίτες, ίσως είναι η απάντηση στο άλλο άκρο και έλα, μωρέ δεν ήταν ακριβώς ταγματασφαλίτες οι ταγματασφαλίτες.

ΠΟΙΑ ΕΝΤΕΛΕΙ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΑΚΡΑ; Ποιοι είναι οι βασανιστές και ποιοι όσοι αντιστέκονταν; Τι έλεγε ο καθένας; Ποιο ήταν το νόημα των πράξεών τους; Ποιο ήταν το νόημα αυτής της αντίθεσης;

ΠΟΙΟ ΗΤΑΝ ΤΟ ΝΟΗΜΑ ΤΟΥ ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ ΤΟΥ 2008; Ποιοι γέμιζαν τους δρόμους της Αθήνας τέτοιον περίπου καιρό πέντε χρόνια πριν; Ποιο ήταν το νόημα της διαδήλωσης, ποιο ήταν το νόημα των πράξεών τους; Ήταν συμμορίες και χούλιγκανς; Εναντίον ποιών ενεργούσαν; Ποιοι ήταν οι απέναντι;

ΟΣΟ ΚΑΙ ΝΑ ΚΟΥΡΑΖΟΜΑΣΤΕ ΝΑ ΑΚΟΥΜΕ ή να διαβάζουμε τα ίδια και τα ίδια απ’ τους γνωστούς απολογητές της σημερινής κατάστασης, δεν πρόκειται για ένα απλό τρολάρισμα, για hate reading ή διαδικτυακό λιντσάρισμα. Ας λένε. Η μάχη για το νόημα είναι σπουδαία και δίνεται κάθε μέρα.

ΥΠ’ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΕΝΝΟΙΑ, έχει πολύ μεγαλύτερο βάρος από μια απλή μπαρούφα το «μαζί τα φάγαμε», αφού δεν εκφράζει απλά μια άποψη, αλλά επιχειρεί να συσκοτίσει το ποιος έκανε τι, ποιος κέρδισε και ποιος έχασε, προσπαθεί με άλλα λόγια να αποδώσει νόημα σε μια ολόκληρη εποχή. Προσπαθεί να επιβάλλει τη συλλογική ενοχή ως τη βασική εξήγηση για την κατάρρευση.

ΜΕ ΤΟΝ ΙΔΙΟ ΤΡΟΠΟ, το «δεν υπάρχει καλή και κακή βία» ή η διαρκής επίκληση στο μονοπώλιο της βίας, επιχειρεί να δώσει ένα συγκεκριμένο νόημα στην ίδια μας τη ζωή. Επιχειρεί να γράψει την ιστορία, να ερμηνεύσει τη ζωή μας, αποσιωπώντας ότι το μονοπώλιο της βίας εδώ και καιρό έχει ξεφύγει απ’ αυτό που εννοούσαμε μέχρι πρότινος, όταν μιλούσαμε για μια κοινωνική συμφωνία στα πλαίσια της δημοκρατίας.

ΤΟ ΜΟΝΟΠΩΛΙΟ ΤΗΣ ΒΙΑΣ έχει μεταφερθεί στο πεδίο της μαύρης δεξιάς και της κρατικής τρομοκρατίας (απ’ τα βασανιστήρια στους 15 μέχρι τη μαζική συλλογή DNA στις Σκουριές). Η επίκληση στη νομιμότητα σήμερα δεν έχει να κάνει με την κοινή λογική ή τη δημοκρατική πίστη. Η επίκληση στη νομιμότητα είναι μια προσπάθεια να αποδοθεί ένα συγκεκριμένο νόημα στις ενέργειες και την επίθεση που εξαπολύει το κράτος (και το παρακράτος ή οι φασίστες).

ΔΕΝ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΛΟΙΠΟΝ ΓΙΑ ΜΙΑ ΝΟΜΙΚΗ ΑΝΤΙΔΙΚΙΑ, για μια διαφορετική ερμηνεία των θεωριών ή της βίας. Πρόκειται για έναν ξεκάθαρα πολιτικό αγώνα. Πρόκειται για τον αγώνα της απόδοσης νοήματος στα γεγονότα, πρόκειται για το ίδιο το γράψιμο της ιστορίας.

ΕΤΣΙ, ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΑ ΑΠΟ Ο,ΤΙ ΥΠΑΙΝΙΣΣΟΝΤΑΙ τα απειράριθμα σάιτ τύπου iefimerida ή newsbomb ή ανεξάρτητα απ’ το μικρόκοσμο των χρηστών που αναλώνονται (αναλωνόμαστε) σε μικροτσακωμούς, λέγοντας, πάει, εσπρεσοποιήθηκε και το δίκτυο, νομίζω ότι τα blogs (ή το περιεχόμενο γενικά σε όλες τις πλατφόρμες) όχι μόνο δεν έχουν πεθάνει, αλλά έχουν να παίξουν ένα καθοριστικό ρόλο. Όπως το Δεκέμβριο του 2008 κι όπως τον Ιούνιο του ’11 κι όπως το Φεβρουάριο του 2012.

ΟΠΩΣ ΟΛΟ ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΚΑΙΡΟ, ο κόσμος που πηγαινοέρχεται στις διαδηλώσεις, στους αγώνες ή απλά στους δρόμους, δεν καταγράφει απλά τι είδε. Συμμετέχει στη συνολική αναζήτηση και απόδοση νοήματος. Ενάντια στα πάνελ της βαβούρας και τον επίσημο λόγο περί δύο άκρων, έχουμε τα μάτια μας και το πληκτρολόγιό μας και ο λόγος μας είναι αυτός που εξηγεί κόντρα στη δική τους εξήγηση. Ο λόγος μας είναι αυτός που μαζί με το δρόμο, εξηγεί γιατί το 2008 έγινε μια εξέγερση κι όχι ένα πλιάτσικο. Ας μη σταματάμε να μιλάμε, λοιπόν.

ΟΣΟΙ ΠΕΡΠΑΤΗΣΑΝ ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΟ ΨΗΛΟΤΕΡΟ χριστουγεννιάτικο δέντρο της Ευρώπης ενώ αυτό καιγόταν, όσοι καθάρισαν την πλατεία Συντάγματος απ’ τα χημικά, όσοι είδαν τους δελτάδες να εφορμούν, όσοι είδαν να ελέγχονται μετανάστες στην Πατησίων, όσοι ξέρουν το όνομα Αμυγδαλέζα, όσοι στάθηκαν για ώρα στην ουρά του ΟΑΕΔ κι όσοι μπήκαν στο αεροπλάνο της μεγάλης φυγής με μισή καρδιά. Όλοι αυτοί κι άλλοι τόσοι, μπορούν, αν ανοίξουν το στόμα τους, να αποδώσουν το νόημα των χρόνων, μπορούν, αν καταγράψουν τις σκέψεις τους, να σου εξηγήσουν τι σημαίνει Ελλάδα. Μπορούν ακόμη να σου εξηγήσουν αν υπάρχει καλή, κακή βία, νομιμότητα και κοινωνικό συμβόλαιο.

Το Βυτίο
 
εμφάνιση σχολίων