Αν διαβάζουμε βιβλία χωρίς νόημα, γινόμαστε εξυπνότεροι
ANNA ΧΑΡΙΤΟΥ
17 Ιουνίου 2013
Οι ερευνητές ζήτησαν από τους εθελοντές να διαβάσουν μια συντομευμένη εκδοχή της παράλογης ιστορίας του Κάφκα, A Country Doctor. Μια άλλη ομάδα εθελοντών διάβασε την ίδια ιστορία σε μια εκδοχή «πειραγμένη», ώστε να βγάζει ευκολότερα νόημα. Στη συνέχεια όλοι έκαναν το ίδιο τεστ γραμματικής, για να προσδιορίσουν τη δομή της ιστορίας. Ως αποτέλεσμα, αυτοί που διάβασαν την πρώτη εκδοχή, είχαν μεγαλύτερο σκορ στα τεστ.
Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι τα αποτελέσματα δείχνουν πως όταν ένα άτομο εκτεθεί σε πιο ασυνήθιστες συνθήκες, έχει αυτομάτως ένα κίνητρο για να μάθει νέα πρότυπα και να αποκωδικοποιήσει νέα μοντέλα. Επίσης υποστηρίζουν πως η έκθεση στο σουρεαλισμό, όπως στα βιβλία του Κάφκα, ενισχύει τους γνωστικούς μηχανισμούς και τις λειτουργίες της μάθησης. «Η ιδέα είναι ότι όταν είμαστε εκτεθειμένοι σε μια έννοια απειλής -δηλαδή σε κάτι που ουσιαστικά δε βγάζει νόημα και μας τρομάζει κάπως-, ο εγκέφαλος θα ψάξει να βρει κάποιου άλλου είδους δομή μέσα στο περιβάλλον για να κατανοήσει τι συμβαίνει» λέει ένας από τους επιστήμονες και συγγραφείς της έρευνας.
Για τους σινεφίλ που προτιμούν τις ταινίες από τα βιβλία, τα νέα είναι εξίσου καλά, αφού η έρευνα δείχνει πως ο σουρεαλισμός στις ταινίες, όπως π.χ. το «Μπλε Βελούδο» του David Lynch, έχει ανάλογα αποτελέσματα.
εμφάνιση σχολίων